Blackout українських ритейлерів: як торгові мережі готуються до зимового сезону?
З огляду на наближення енергетичної кризи, європейські ритейлери ще влітку розпочали підготовку до складної зими: зокрема, мережі продуктових магазинів E. Leclerc, Carrefour, Systeme U, Intermarche, Auchan, Casino, Franprix, Monoprix і Lidl з організацією Perifem підписали протокол, який використовуватиметься для спільного врегулювання діяльності в умовах енергетичної кризи, що наближається.
В рамках цього проєкту ритейлери повинні дотримуватися загальних рекомендацій енергоощадження: вимикати світлові вивіски на ніч, проводити систематичне зниження інтенсивності освітлення в магазинах, зменшити освітленість торгового залу в робочий час магазинів на 30%, вимикати вентиляцію на ніч та ін.
В Україні, окрім енергетичної кризи, центральною проблемою залишається війна. Значна частина вітчизняних ритейлерів вже опрацьовує план роботи у зимовий період, оскільки можливість дефіциту електроенергії підкріплюється загрозою ракетних атак та руйнування ТЕС.
Традиційний ритейл
Українські ритейлери говорять про те, що ще на початку війни було розроблено та запущено різного роду проєкти енергозбереження, розроблено пам’ятки, основними засадами яких є наступні пункти:
- контроль температур в холодильному обладнанні;
- правильне використання систем кондиціонування повітря у режимах охолодження та обігріву (не вмикати кондиціонери, якщо температура повітря не перевищує +25⁰С та не нижча за +18⁰С; не відкривати вікна та двері, якщо працюють кондиціонери, обігрівачі, теплові завіси);
- неактивний режим роботи комп’ютерної техніки (вимикати монітори системи відеонагляду, касові комп’ютери, офісну оргтехніку тощо на період простою або налаштувати в операційній системі режим енергозбереження; вимкнення екрана через 5 хвилин відсутності активності; запуск режиму сну після 25 хвилин відсутності активності).
У вінницькій мережі магазинів «Домашній маркет» зазначають, що додатково в торгових точках підключені датчики вимірювання температур повітря, які реагують на зміни рекомендованих теплових меж. У компанії говорять, що не розглядають можливості скорочення робочого дня в умовах енергетичної кризи, оскільки комендантська година і так внесла корективи до режиму роботи магазинів, обмеживши попередній цілодобовий графік.
У мережі магазинів електроніки та побутової техніки «Фокстрот» говорять, що більшість їх торгових об’єктів розташовані в торговельних центрах, де питома вага оптимізації витрат залежить від тих матеріалів та технологій, які використовувались при будівництві ТЦ/ТРЦ.
Що цікаво, європейські ТРЦ повідомляють про те, що у разі дефіциту електроенергії, згідно з процедурами, обмеження на постачання повинні стосуватися в першу чергу комерційних одержувачів, тобто торгових центрів та офісів. Так, прессекретар варшавської мерії на початку серпня повідомляла, що ситуація серйозна і місто готується до різних сценаріїв, пов’язаних з обмеженнями споживання електроенергії, зокрема скорочення часу роботи ТРЦ та зниження рівня освітлення та кондиціонування.
"Ще задовго до повномасштабної війни ми повністю перейшли на енергозберігаюче LED-освітлення в наших магазинах, яке на 45% економніше, ніж традиційне (люмінесцентне). І, відповідно, це дає нам можливість заощаджувати електроенергію.
Крім того:
• нами розроблено та втілюється в життя погодинний графік використання електроприладів, таких, як акцентне освітлення, кількість увімкненої в електричну мережу демонстраційної техніки тощо;
• здійснено перехід на альтернативні системи опалення (інверторні системи кондиціонерів, які працюють взимку на опалення торговельних точок та споживають на 30% менше електроенергії);
• ми встановлюємо системи автоматичного контролю температурного режиму по всіх торговельних об’єктах для дотримання температури у приміщенні відповідно до санітарних норм", — розповів Василь Шургот, директор з розвитку мережі "Фокстрот".
Якщо говорити про альтернативні джерела енергії, то в українському ритейлі у цьому напрямку активно розвивається мережа «Сільпо», яка у 2020 р. відкрила перший торговий об’єкт у форматі Re Cycling. У цій торговій точці «зеленими» рішеннями стали, зокрема, сонячна електростанція на даху, геотермальне опалення і кондиціонування, зовнішнє освітлення від сонячної енергії та ін.
Розглядаючи можливість переходу на альтернативні методи електропостачання, Василь Шургот, директор з розвитку мережі «Фокстрот» каже, що перехід на «зелену енергію» чи інші методи має перспективу лише на власних, окремо розташованих будівлях, яких у компанії немає.
Мережі АЗС
В сучасних реаліях об’єктами ритейлу все активніше стають і автозаправні станції. Якщо раніше клієнти приїжджали сюди виключно заради заправки автомобіля, то зараз комерційна, гастрономічна та сервісна пропозиція таких об’єктів стрімко зросла. До того ж АЗС — частина критичної інфраструктури, що забезпечує пальним підрозділи ЗСУ, медичний транспорт, волонтерів тощо.
У мережі ОККО нам повідомили, що на всіх автозаправних комплексах встановлено світлодіодне освітлення території та приміщень, яке обладнано сутінковим реле. Це дає змогу автоматичного увімкнення вуличного освітлення з настанням темної пори доби та, відповідно, його вимкнення в ранковий час. Практично на всіх АЗК встановлено теплові завіси, що дозволяють зберігати накопичене тепло в приміщеннях при відчиненні вхідних дверей.
Крім того, компанія встановлює сонячні електростанції: ними обладнано вже 65 об’єктів ОККО. Електроенергія, яка виробляється при цьому, використовується для покриття власних потреб АЗК в енергоресурсах. У ОККО говорять, що у літні місяці їх потужностей вистачає, щоб середній за розміром автозаправний комплекс міг би повністю забезпечити себе власною електроенергією.
Крім того, на випадок аварійних відключень електропостачання, 261 АЗК ОККО обладнано дизель-генераторними установками, що забезпечують об’єкти електроенергією. Додатково компанія планує закупити ще 43 автономні дизельні електростанції для забезпечення роботи АЗК в різних регіонах країни.
Декілька років тому мережа ОККО також встановила найбільшу на західній Україні фасадну сонячну електростанцію на базі свого центрального офісу у Львові. Конструкція складається з майже 1 тис. сонячних панелей, закріплених не лише на даху, а й на поверхні фасаду 7-поверхової будівлі.
«Думаю, якщо цієї зими виникатимуть тривалі перебої з подачею електрики, то ритейл загалом навряд чи зможе функціонувати повноцінно. У продуктових магазинах відключаться холодильні та морозильні камери, співробітники почнуть замерзати, а автоматизований облік продажу за допомогою розрахунково-касових вузлів перестане працювати. Уся система зупиниться, оскільки електрика для сучасної торгівлі та цивілізації загалом є аналогом кровоносної системи живого організму.
Тому ми активно готуємося до іншої можливої ситуації, з якою можна хоча б частково впоратися — перебоям з подачею газу для опалення на низці наших об’єктів. Тут у багатьох випадках (де дозволяє електрична потужність, оскільки в таких невеликих об’єктах, як аптеки, вона не завжди може собі що-небудь дозволити) ми зможемо перейти з газового опалення на електричне. І, зрозуміло, наша головна турбота в умовах зими — комфортні умови роботи наших співробітників і тут також можуть допомогти різні електричні пристрої», — сказав Денис Піддубський, директор з розвитку мережі аптек АНЦ.
Як показує європейський досвід підготовки та ускладненість війною цього процесу в Україні, торгові оператори повинні враховувати ризик дефіциту енергії та необхідність введення обмежень на її споживання.