Ігор М’яленко: «Напрямок розвитку ритейлу до певної міри задає покупець»
«Ефективність, споживацький досвід та сталість – саме ці три локомотиви рухають вперед сучасний ритейл», – вважає Ігор М‘яленко, співзасновник і директор компанії «Дисплей Україна», офіційного та ексклюзивного дистриб'ютора шведської HL Display – глобального постачальника виробів і рішень для мерчендайзингу і роздрібної комунікації, які стимулюють продажі, економлять трудовитрати, скорочують відходи і створюють відмінність. Цією та іншою цікавою інформацією він поділився в інтерв’ю нашому журналу.
— Доброго дня. В Україні вже 7-ий місяць йдуть масштабні військові дії. Як компанія, що обслуговує сектор роздрібної торгівлі, чи помітили Ви якісь зміни на ритейл-ринку країни?
- Український ритейл, як і український народ, проявляє неймовірну стійкість та мужність. Вже з кінця березня ми почали відвантажувати замовлення, які були зроблені до війни, тому що наші партнери давали сигнали, що готові і хочуть працювати і отримувати свої замовлення. Тому з початку квітня компанія «Дисплей Україна» відновила свою повноцінну роботу.
Незламна віра наших ритейлерів в перемогу підтверджується відкриттям нових та реконструкцією працюючих магазинів, замовлення на які почали надходити вже з травня 2022 р. Ми не спостерігаємо значних інвестицій в інноваційні рішення, але фінансування витратних матеріалів магазинів у більшості гравців ринку відбувається. Також ми не спостерігаємо відновлення рекламних кампаній міжнародних брендів у точках продажу (окрім, можливо, ринку тютюнових виробів).
- Як війна в Україні вплинула на Вашу компанію?
- Зараз ще важко остаточно усвідомити вплив на глибинні процеси в компанії. Ми ще в процесі трансформації. Але з того, що на поверхні: ми стали більші стійкішими як команда і як компанія в цілому. На щастя, ми пройшли через сім місяців війни практично без фінансових і матеріальних втрат. Збережено команду, основні засоби та товар неушкоджені. І що для нас дуже важливо, ми зберегли нашу підтримку благодійних проектів на довоєнному рівні та розширили її на допомогу ЗСУ.
Вплив війни на бізнес відобразився, насамперед, у подорожчанні фрахту і збільшенні термінів доставки. Підвищення цін на енергоносії прискорило розпочате COVID-пандемією зростання цін на сировину, що використовується у виробництві нашими заводами. Але це те, що ми вже якоюсь мірою проходили не один раз — оскільки працюємо в Україні з 2001 року.
— На чому в технологічному плані робиться сьогодні акцент у ритейлі США та країн Західної Європи?
— Тут можна виділити декілька трендів. По-перше, країни Західної Європи зосереджені на економії часу персоналу, що пов’язано з високою вартістю робочої сили та її нестачею. Тому значною популярністю тут користуються різноманітні рішення HL Display для автоматизації полиць (автоматичної подачі товару на фронт полиці), які допомагають підтримувати полицю в добре організованому стані після кожної покупки і вивільняють персонал для інших важливіших справ. Ці рішення також роблять покупку зручною для покупця, оскільки товар завжди видимий та доступний. Адже зручність для покупця — це важливий аспект для ритейлу країн Західної Європи і є частиною кращого споживацького досвіду.
Формат ритейлу і відповідна технологія, що зародилася у США ще у 2018 році — це магазини без касирів та навіть без персоналу. В них використовується технологія на кшталт JWO (Just Walk Out), побудована на комбінації відеокамер і полиць з функцією зважування. Після того, як покупець наповнив кошик і просто вийшов з магазину, він отримує рахунок на сплату на свій акаунт. Без необхідності знаходитись на касах, персонал магазинів має можливість контактувати з покупцями, допомагаючи їм у виборі товару. Поєднання цієї технології з системами автоматизації полиць від HL Display робить такі магазини надзвичайно ефективними і приємними для відвідування. На сьогодні більше десятка європейських продуктових мереж ввійшли у формат магазинів без кас або персоналу.
Інший важливий тренд — це Сталість, тобто баланс між поточними потребами ритейлу і турботою про наступні покоління. Тому на вимоги і в співпраці зі своїми партнерами HL Display розробляє рішення з біо-пластику і переробленого пластику або рішення, які допомагають ритейлерами продавати в магазині більш стало. Асортимент сталих рішень HL Sustainable choice становить вже більше 70% всього асортименту HL Display.
Зменшення негативного впливу ритейлу на навколишнє середовище — це також використання більш якісних витратних матеріалів, таких наприклад як цінникотримачі, які не потребують частої заміни. Гарною реалізацією цього тренду є формат магазинів Zero Waste, що продають товари без упаковки і до яких покупці приходять з власною тарою.
Отже, виділяють три ключові тренди в сучасному ритейлі — ефективність, споживацький досвід та сталість. І HL Display допомагає своїм клієнтам саме в цих напрямках.
— Які із рішень Вашої компанії є сьогодні флагманами продажів в Україні?
- В Україні ми поставляємо в основному традиційні рішення. Це різноманітні цінникотримачі на будь-яку потребу, пластикові розділювачі та штовхачі для товарів в різних упаковках, а також широкий асортимент кріплень для розміщення POS-матеріалів. Дуже популярними є ємності для вагового товару (як гравітаційні, так і совкові), а також модульні системи автоматичної подачі товару на край полиці, що складаються з металевих або пластикових касет зі штовхачами. Системи доволі універсальні і розраховані на різні товари в різній упаковці.
- Хто є основними Вашими конкурентами в Україні?
- В частині традиційних рішень HL Display основним нашим конкурентом до війни була компанія «Європос». Але оскільки ця компанія має російське коріння та виробництво в РФ, то зараз у неї виникли труднощі як з поставками, так і частково з замовниками.
Різноманітні цінникотримачі можна також замовити у «ФКФ Ренцель Україна» — представника німецької компанії VKF Renzel GmbH. Це якісний і надійний європейський виробник.
Щодо більш інноваційних рішень і концепцій HL Display, то в Україні ми не маємо конкурентів.
— На Вашу експертну думку, наскільки український ритейл відстає від західноєвропейського в технологічному плані? І чи відстає взагалі?
- Ми не думаємо, що український ритейл відстає від західноєвропейського, чи навпаки. Напрямок розвитку ритейлу до певної міри задає покупець. Наш покупець має певні відмінності від європейського. Якщо для західноєвропейського, в першу чергу, важлива ефективність та функціональність, то для українського наразі важливими є або вау-ефект, або найнижча ціна, або поєднання обох цих факторів.
- Кого з наших торгових операторів Ви можете назвати найпрогресивнішими компаніями?
- Майже всі великі гравці нашого ринку демонструють прогрес — кожен у своєму особливому напрямку. Хтось вдосконалюється у підборі асортименту, хтось має чудову лінійку власних торгових марок, інші налагодили власний імпорт, хтось був піонером у використанні кас самообслуговування чи електронних цінників.
- На Вашу думку, в які технологічні рішення варто в першу чергу інвестувати вітчизняним ритейлерам в сьогоднішніх умовах?
- В умовах браку персоналу і бажання покупців витрачати мінімум часу на покупки, варто розглянути інвестиції в рішення, що вивільнюють час персоналу магазинів і дають можливість приділяти більше уваги покупцям, створюючи кращий досвід від покупок. До цих рішень можна віднести електронні цінники, рішення для автоматизації полиць, які також додають зручності покупцеві у пошуку і виборі потрібного товару. Ну і, звичайно, інвестиції в сталий розвиток — це чи не найактуальніший тренд сучасного світового ритейлу.
- Які плани у Вашої компанії на кінець 2022 р. і 2023 рік?
— Головною ціллю є забезпечити своїх клієнтів нашими рішенням вчасно і з найменшими витратами. У 2023-ій рік, так далеко, ми не заглядаємо, але на початку року плануємо прийняти участь у міжнародній виставці EuroShop 2023, що проходить у Дюссельдорфі кожні три роки. Сподіваємось побачити там наших клієнтів, які готові до розвитку ритейлу і розбудови нашої економіки!