Звіт DHL: вплив війни в Україні на світові економічні процеси
Всесвітня економічна інтеграція перебуває під впливом низки критично важливих зовнішніх факторів: адаптація ринку після пандемії, війна в Україні, пришвидшення інфляції тощо. На фоні світових економічних процесів війна в Україні значно ускладнила ситуацію, але вона має менший вплив на зростання світової торгівлі порівняно з пандемією. Про це йдеться у новому звіті «DHL TRADE GROWTH ATLAS 2022. MAPPING THE SHIFTING LANDSCAPE OF GLOBAL TRADE», підготовленому компанією DHL.
На початку пандемії Міжнародний Валютний фонд (МВФ), Світовий банк та Організація економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) скоротили прогнози зростання торгівлі на 2020 рік (охоплюючи як товари, так і послуги) більш ніж на 10%. Для порівняння, з початку війни в Україні МВФ скоротив свої прогнози зростання торгівлі на 2022 рік лише на 1%. Світовий банк знизив свій прогноз на 1,8%, а ОЕСР залишила прогноз зростання торгівлі без змін попри те, що було знижено прогноз ВВП. Таким чином, усі три актуальні прогнози все ще вказують на позитивне зростання торгівлі.
МВФ вдруге змінив свій прогноз у липні 2022 р. Це зниження показує не лише наслідки самої війни, але й посилення монетарної політики для боротьби з інфляцією та спалахами COVID у Китаї.
Дані: IMF World Economic Outlook, січень, квітень і липень 2022 р.
Суцільна жовта лінія на цьому малюнку відображає фактичне зростання обсягу торгівлі до 2021 року. Червона пунктирна лінія показує прогноз МВФ до початку війни в Україні (станом на січень 2022 року). Сіра пунктирна лінія відображає перше зниження рейтингу МВФ після початку війни (опубліковано у квітні 2022 року). Жовта пунктирна лінія зображує друге зниження рейтингу в останньому прогнозі МВФ (липень 2022 року).
Однак слід зазначити, що знижений прогноз все ще передбачає зростання торгівлі у 2022 та 2023 роках у середньому дещо швидше у порівнянні з попередніми десятиліттями. Останні 10 років були періодом порівняно повільного зростання торгівлі, але війна та інші негативні явища, ймовірно, продовжать цю тенденцію.
Останні прогнози також передбачають, що торгівля зростатиме швидше, ніж світовий ВВП. Прогноз світової економіки від МВФ за липень 2022 року свідчить про ймовірне зростання торгівлі на 4,1% і 3,2% у 2022 році 2023 роках у порівнянні з 3,2% та 2,9% реального зростання ВВП. Це означає, що роль торгівлі у світовій економіці буде підтримуватися і потенційно збільшуватиме своє значення.
Дані: IMF World Economic Outlook Update, липень 2022 р.
Коли торгівля зростає швидше, ніж світовий ВВП, торгівля стає більш важливим учасником глобального економічного виробництва. І навпаки, коли зростання торгівлі відстає від зростання ВВП, торгівля відіграє меншу роль у світовій економіці. Той факт, що у 2022 і 2023 роках прогнозується, що торгівля зростатиме трохи швидше, ніж ВВП, підкреслює стійкість міжнародної торгівлі в умовах серйозних зустрічних вітрів війни в Україні, пандемії COVID-19 і погіршення макроекономічних умов.
У відношенні торгівлі товарами (за винятком послуг), простежується така сама модель розвитку. Станом на квітень 2022 р. МВФ спрогнозував більш швидке зростання торгівлі товарами у 2022 році та 2023 рр., ніж протягом останніх восьми років.
Дані: IMF World Economic Outlook, жовтень 2021 р. і квітень 2022 р.
Суцільна жовта лінія на цьому малюнку відображає фактичне зростання обсягу торгівлі до 2021 року. Сіра пунктирна лінія показує прогноз МВФ до початку війни в Україні (станом на жовтень 2021 року), а жовта пунктирна лінія показує погіршений прогноз МВФ після початку війни (станом на квітень 2022 р.).
Експерти наголошують, що війна в Україні значно впливає на глобальну експансію світової торгівлі і її наслідки є більш впливовими для торгівлі в окремих регіонах. Країни, в яких пролягають торгові шляхи, фіксують зміну товарообігу. Це не дивно, оскільки у березні та квітні 2022 року імпорт із ЄС, США та Китаю до України впав на 48%, 27% та 90% відповідно, а український експорт до цих країн зменшився на 10%, 31%, і 10% відповідно. Зменшився й російський імпорт з ЄС, США та Китаю 59%, 83% і 18% відповідно, експорт до ЄС і Китай зріс на 75% і 38%, але до США впав на 4%.
Дані: IMF World Economic Outlook квітень 2022 р.
Співвідношення експорту товарів до світового ВВП є приблизним показником внеску торгівлі товарами у світову економіку. Однак це недосконалий показник глобалізації через торгівлю, тому що (1) вартість товарів, що торгуються, часто перетинає кілька кордонів у ланцюжках створення вартості в кількох країнах (що призводить до завищеного значення цього показника) і тому, що (2) послуги є більшою частиною світової економіки, ніж товари (внаслідок чого це співвідношення занижує важливість торгівлі саме для секторів економіки, які виробляють товари).