Опубліковано

Краса потребує грошей: споживчі звички в Україні та Європі

Економне споживання стало важливим трендом на українському ринку косметики та засобів особистої гігієни. Велика кількість українців протягом останніх трьох років були змушені перейти від товарів преміум-сегмента до стандарту та від стандарту до економ-товарів.

Зниження спостерігалося в ряді категорій, і пропозиції власних торгових марок були одними з найпривабливіших для споживачів. Ситуація була вигідною і для місцевих виробників, які пропонували споживачам конкурентоспроможні ціни, і для корпорацій, які утримувалися від коригування своїх роздрібних цін до еквівалента в доларах.

Розвиток українського ринку

Ціна стає сьогодні найвпливовішим фактором у прийнятті рішень про покупку для багатьох споживачів, а також основною платформою для конкуренції в усіх категоріях. Попри загальну тенденцію економної купівельної поведінки, три сегменти українського ринку продовжують відкривати можливості для експортерів:

● Професійна косметика, зокрема ін’єкційні наповнювачі

● Товари для нігтьового сервісу

● Обладнання для салонів краси 

У цих сегментах імпортна продукція займає 94% ринку, місцеве виробництво обмежене. Висхідний попит на «екологічні» продукти був задоволений дедалі більшою кількістю нових місцевих брендів у цій категорії.

Загалом більшість вітчизняних виробників працюють у «натуральному» сегменті. Також локальна промисловість дотримується тенденції зближення фармакології та косметології. Кожен косметичний бренд має «аптечну» лінійку, а фармацевтичні виробники охоче співпрацюють з косметологами.

За даними звіту «Health & Beauty Retailing In Ukraine, Market Shares, Summary And Forecasts To 2022» у перелік основних компаній, які працюють у цій сфері для задоволення широкого попиту споживачів в даній категорії роздрібної торгівлі входять: «АТБ-Маркет», Watsons, PROSTOR, «Мед-Сервіс», «Аптека Низьких Цін», EVA, Avon, «Український Аптечний Холдинг», Farmacia та інші.

У зв’язку зі зростанням обізнаності в питаннях здоров’я, підвищується запит споживачів на натуральну косметику, що є ключовим фактором значного зростання продажів у цьому секторі. Зі зростанням попиту на товари для здоров’я та краси, великі роздрібні мережі створюють платформи, де клієнти можуть порівнювати різні продукти та купувати онлайн (наприклад, EVA, MakeUp.ua та ін.).

Тенденції у Європі та Україні

За даними дослідження, проведеного асоціацією Cosmetics Europe, середньостатистичний європеєць використовує 13 косметичних засобів на тиждень, при цьому користується лише сімома косметичними засобами на день.

Аналіз споживчих звичок європейців вказує на те, що 71% споживачів континенту вважають, що косметика та засоби догляду відіграють важливу або дуже важливу роль у покращенні якості їхнього життя. Водночас 27% споживачів віком до 25 років визнали, що косметика та засоби догляду відіграють важливу або дуже важливу роль у підвищенні їхньої самооцінки.

Що цікаво, молоді люди у віці 18-24 роки протягом тижня використовують 16 косметичних засобів. Таке розширення цільової аудиторії ринку в епоху цифрових технологій і популярності соціальних мереж Instagram і TikTok впливає на попит на косметику серед підлітків і навіть дітей. Це зумовлено відеоматеріалами із різними типами зовнішності, тест-драйвами різних косметичних продуктів та масками з макіяжами.

Таким чином, середньостатистичний споживач стає все молодшим. Крім того, цільова аудиторія продовжує розширюватися не через необхідність виглядати доглянуто, а через невід’ємність рутинного ранкового догляду за зовнішністю. Така тенденція спостерігається як у чоловіків, так у жінок незалежно від віку.

Серед українців, які залишаються в країні, попит на товари для раціональних потреб не зменшується, а у деяких категоріях навіть зростає. За даними дослідження «Український споживач 2022», проведеного компаніями Publicis Group та Global Web Index, у категорії товарів догляду за шкірою (дезодоранти, зволожувальні креми) та волоссям (шампуні) запити зросли на 43% і 36% відповідно, у порівнянні з груднем 2020 року.

У категоріях додаткових доглядових засобів спостерігається така динаміка: покупки парфумів та лосьйонів для тіла зросли на 3% у порівнянні з груднем 2020 року, косметики — на 5%, засоби для укладання волосся — на 11%.

У зв’язку з бажанням українських споживачів мінімізувати витрати та шукати позитивні емоції в доступних речах, на які вони здатні впливати, росте попит на економну велику упаковку. До того ж при покупці засобів по догляду приблизно половина споживачів активно шукає акції та знижки на бажані позиції. Розширення цільової аудиторії молодими людьми покоління Z, які ощадливі та переймаються навколишнім середовищем, є однією з причин все більшого запиту на екологічні товари.