Опубліковано

Не Fozzy і не АТБ: хто рухає вперед український food-ритейл у 2022 році?

Експерти дослідницької компанії GT Partners Ukraine підготували свій черговий звіт «ТОП 175 торгових операторів FMCG за кількістю магазинів, третій квартал 2022 р.», де проаналізували темпи територіального розвитку вітчизняних продовольчих операторів у перші 9 місяців 2022 року.

За підрахунками, сьогодні в Україні діє близько 180 сучасних дрібних та великих мереж, що торгують універсальним асортиментом FMCG продукції.

Виходячи з класифікації GT Partners Ukraine, переважну більшість функціонуючих сьогодні в країні продовольчих ритейлерів складають локальні компанії (тобто оператори, які працюють в межах 1 регіону — таких близько 85% від загального списку).

Розподіл продовольчих ритейлерів України за географічними типами операторів, вересень 2022 р.

Цікаво, що у поточному році національні оператори втратили (цілком можливо — тимчасово) лідерство у розвитку сучасного food-ритейлу України в кількісному вимірі: сьогодні саме під управлінням локальних операторів перебуває більшість усіх сучасних FMCG маркетів, що працюють в Україні (39% у національних проти 42% у локальних) операторів). Виною всьому втрата великої кількості магазинів лідерами ринку (компаніями «АТБ-маркет», Fozzy Group, «М’ясомаркет» та ін.), які тимчасово втратили контроль над рядом своїх об’єктів у Запорізькій, Луганській, Донецькій, Херсонській та Харківській обл.

Розподіл кількості сучасних FMCG маркетів України серед всіх типів географічних операторів, вересень 2022 р., од.

Результати діяльності ритейлерів України за три квартали 2022 року свідчать, що найбільш активну територіальну експансію нині ведуть локальні оператори. У кількісному вираженні локальні оператори відкрили у січні-вересні 2022 р. в Україні 208 нових FMCG магазинів (майже вдвічі більше за національні мережі).

Які типи food-ритейлерів відкривали нові магазини в Україні в січні-вересні 2022 року, од.

За 9 місяців 2022 року мережеві продовольчі оператори України відкрили 384 магазини, при цьому 321 з них були абсолютно новими, а решта змінила вивіску іншої торговельної мережі внаслідок процесу ребрендингу чи угоди щодо поглинання. Для порівняння зазначимо, що за три квартали 2021 року в Україні було відкрито 727 магазинів (з них новими були 582 торгові точки).

Можна констатувати, що за підсумками 3 кварталів 2022 р. за показником приросту нових торгових точок ринок скоротився майже вдвічі у порівнянні з аналогічним періодом 2021 р.

Загалом, на кінець вересня 2022 р. загальна кількість магазинів найбільших FMCG ритейлерів, що працюють в Україні, склала близько 6475 торгових точок семи різних форматів (супермаркети, магазини біля дому, мінімаркети, гіпермаркети, дискаунтери, cash&carry та делікатес-маркети).

Загальна кількість FMCG магазинів сучасних форматів в Україні, які об'єднують бл. 180 компаній, 2009-2022 рр., од.*

Війна сколихнула багато закономірностей розвитку українського ритейлу, які раніше здавалися непорушними. Зокрема, за підсумками 9 місяців 2022 р. найбільше нових магазинів відкрили зовсім не традиційні лідери ринку («АТБ» і Fozzy Group).

Зокрема, найбільше нових об’єктів у вказаний період відкрила франчайзингова мережа «М’ясомаркет» (Київ). Цей відносно молодий оператор у січні-вересні 2022 р. відкрив 49 торгових точок. При цьому оператор також втратив або тимчасово закрив цілу низку своїх магазинів, тому загальна чисельність «М’ясомаркетів» у порівнянні з цифрою на кінець 2021 р. зросла несуттєво.

Відразу 44 нових об’єкти відкрила за вказаний період кримська мережа магазинів «ПУД» (сформована на базі колишніх точок «АТБ» у цьому регіоні).

Для мережі «АТБ» результат 3 кварталів 2022 р. (21 новий магазин) — це один із найгірших показників експансії за останні роки. Для порівняння, зазначимо, що за аналогічний період минулого року в країні з’явилося 69 нових магазинів «АТБ». Ситуацію для компанії ще більше посилює тимчасова втрата понад 160 торгових точок (57 із них постраждали від руйнувань, ще 106 залишилися на окупованих територіях).

Загалом станом на кінець вересня 2022 р. під вивіскою «АТБ» функціонувало 1144 торгових об’єкти у 22 областях України. Компанія, як і раніше, займає перший рядок рейтингу операторів за загальною кількістю магазинів.

Основний конкурент мережі «АТБ» за звання лідера ринку — компанія Fozzy Group (Київ) — відкрила у січні-вересні 2022 р. 27 нових об’єктів. За вказаний час було відкрито 10 дискаунтерів Thrash!, 5 супермаркетів «Сільпо», а також 12 магазинів «Фора». Для порівняння також зазначимо, що у січні-вересні 2021 року в країні було відкрито 74 нових магазини компанії Fozzy Group.

Загалом, загальна кількість магазинів, що входять до групи компаній Fozzy Group (мережі «Сільпо», «Фора», Thrash!, Fozzy, Le Silpo, Favore), на 30 вересня 2022 р. склала 679 торгових точок — компанія зберігає друге місце у рейтингу найбільших FMCG рітейлерів країни за кількістю магазинів.

До квінтету провідних food-ритейлерів країни за кількістю відкритих магазинів у січні-вересні 2022 р. увійшли також вінницький регіональний «Альянс підприємців «Основа», що розвиває мережі магазинів «Домашній маркет», PRO та Osnova (26 нових об’єктів) та луцька мережа магазинів convenience «Сім23» (25 нових магазинів).

Загалом шість згаданих операторів-лідерів за кількістю відкриттів за вказаний період часу сукупно здали в експлуатацію 192 магазини, що складає рівно 50% від загальної кількості нових відкриттів усіма операторами країни.

У січні-вересні 2022 року найбільш популярними форматами продовольчих магазинів, які відкривалися в Україні, були мінімаркети самообслуговування (до 200 кв.м торгової площі). Лідерами за кількістю відкриттів об’єктів формату «мінімаркет» стали мережі «М’ясомаркет», «Домашній маркет» та "Сім23«.

В цілому, домінування мінімаркетів у загальній структурі нововідкриваних FMCG об’єктів — один із характерних трендів розвитку вітчизняного роздробу останніх років.

Другим за популярністю торговим форматом у продуктових ритейлерів України у січні-вересні 2022 року виявилися дискаунтери, частка яких зросла до 25% від загальної кількості нових відкриттів. При цьому більшість нових дискаунтерів у вказаний період часу відкрили мережі «ПУД», «АТБ» та "Тайстра".

На третій позиції за популярністю серед форматів FMCG маркетів, які відкривалися в Україні у стартові 9 місяців 2022 року, опинилися магазини біля дому (маркети з торговою площею від 200 до 400 кв.м) — на об’єкти цієї концепції припало 9% від загальної кількості. зданих в експлуатацію торгових точок у зазначений період. При цьому, найбільше нових магазинів біля дому в зазначений період часу відкрила мережа "Файно маркет«.

Цілком природно, що у зв’язку з військовими діями (що закінчилися або продовжуються) у певних областях, карта географічних переваг для експансії ритейлерів у 2022 р. змістилася у бік «спокійніших» регіонів України.

Логічно, що у період із січня по вересень 2022 року найбільше нових FMCG магазинів (майже 37% від загальної кількості відкриттів) відкрилося у Західній Україні (Волинська, Рівненська, Тернопільська, Львівська, Івано-Франківська, Хмельницька, Чернівецька, Закарпатська області), де ступінь військової напруженості та ракетних обстрілів був у цей час спокійнішим порівняно з іншими регіонами. При цьому своїм лідерством регіон традиційно завдячує мережам мінімаркетів: найбільшою кількістю відкриттів у Західній Україні в цей період відзначилися мережі «Сім23», «Близенько», «Тайстра» та "Рукавичка«.

На другій за привабливістю для експансії food-рітейлерів позиції йде Центральна Україна (Вінницька, Черкаська, Полтавська, Кіровоградська області), де у січні-вересні 2022 р. було відкрито близько 22% від загальної кількості нових маркетів. При цьому найбільшою кількістю відкриттів у регіоні відзначилися мережі «Домашній маркет», «М’ясомаркет» та "Маркетопт«.

У Південній Україні (Одеська, Миколаївська, Херсонська області, а також АР Крим) за 9 місяців 2022 року було відкрито понад 60 нових мережевих магазинів FMCG, що становить майже 17% від загальної кількості відкриттів у всій Україні. Але тут варто зробити застереження на те, що левова частка цих відкриттів припала на експансію у Криму торгової мережі «ПУД», яка не є платником податків до бюджету України.

Столиця України — Київ — з кінця лютого до початку квітня 2022 р. перебувала у зоні ризику через ведення у критичній близькості від неї військових дій. Тому відкриття нових маркетів у Києві проводилися або до початку повномасштабного наступу РФ (у січні-лютому) або вже після відступу російських військ із цього регіону (квітень-вересень). Загалом, у зазначений період 2022 р. ми зафіксували відкриття трохи менш як 50 нових FMCG магазинів у столиці, що дало їй 11,8% від загальної кількості торгових точок, зданих в експлуатацію за цей час по всій країні.