Опубліковано

Символ відданості та ветеран ритейлу: світлій пам’яті Євгена Кулинича

“Загинув при виконанні бойового завдання”, — фраза, яка розриває наші серця від болю ледь не щодня, забираючи від нас найкращих. Першовідкривач, легенда, наставник, людина гострого розуму та стратег Євген Кулинич загинув 16 грудня 2022 року під час виконання бойового завдання на фронті.

Людина, яка створила український drogerie-ритейл у 2000-их, керувала персоналом, розвивала «DЦ», «КОСМО», «КОЛО», управляла мережами «Аптека Доброго Дня», «Файно Маркет», «Фуршет» та яка пішла на фронт: спогадами про Євгена Кулинича з All Retail поділилися близькі друзі, партнери, колеги — всі ті, хто пліч-о-пліч розвивав з ним та вів уперед український сучасний роздріб.

У далекому 1997 році Євген Васильович почав свій шлях в ритейлі з компанії «DЦ», яку ми зараз знаємо як Watsons. На межі нового тисячоліття у Києві на вул. Еспланадній з’явився перший магазин мережі, що і започаткував концепт drogerie в Україні. Першовідкривача сучасних форматів ритейлу України згадують як людину, яка мала неймовірну широту та глибину знань в різних напрямках: від логістики до вищої математики, від шахів до історії. «Женя був потужним інтелектуалом. Довгий час він брав участь у шахових турнірах, тому вмів прораховувати усе наперед, на кілька ходів. Бізнес-процеси в його голові складалися в шахову партію», — говорить Віктор Мольченко, генеральний директор мереж «Наш Край» та SPAR, який познайомився з Євгеном на своїй першій роботі в ритейлі у мережі магазинів «DЦ».

З часом Кулинич перейшов до конкурентів «DЦ» і розвивав мережу «КОСМО», де обіймав посаду генерального директора. Дмитро Турло, засновник IT-компанії Goodstram і консалтингової компанії TreeOnMars говорить про те, що Євген Васильович викликав прихильність і довіру кожного: «Ми познайомилися у 2007 році, коли він працював генеральним директором „КОСМО“. Ми планували впровадження підходів теорії обмежень в цій мережі». Євген Кулинич був дуже спокійною і врівноваженою, але в той самий час дуже дієвою людиною. За свідченням колег, в нього дивовижним чином поєднувалось глибоке логічне мислення і бачення цифр зі здатністю бачити людей і допомагати їм рости. «Будь-хто, хто з ним працював, знаходив багато нового для самого себе і про самого себе, і зазвичай — це краща версія себе самого», — говорить Дмитро Турло.

Близькі та колеги згадують і про парадоксальну порядність у ділових відносинах та професійну повагу Кулинича: «На початку 2000-их Женя був одним з лідерів „DЦ“. Коли пізніше очолив прямого конкурента — мережу „КОСМО“, йому вдалося зберегти рівні людські відносини з колишніми колегами», — говорить Олексій Зозуля, нинішній СЕО мережі «Фокстрот», який був наступником Євгена у керівництві «Аптекою Доброго Дня».

Коли у 2008 році ТОВ «СУМАТРА-ЛТД» продала мережу «КОСМО» й інвестор змінив керівництво, Євген Васильович продовжив свій шлях у згаданій компанії «Аптека Доброго Дня». Стратегічність мислення у період керування «АДД» мала довготерміновий результат: наш герой реорганізував мережу від формату стартапу до системної прибуткової компанії. Олексій Зозуля, який згодом перейняв мережу «АДД», підкреслює те, що під керівництвом Євгена Васильовича було реалізовано два глобальних прогресивних проєкти, один з яких працює в «АДД» і досі:

1. Автозамовлення (згідно з теорією обмежень Голдрата): автоматизована система управління товарними залишками — прорив на той час на фармаринку. 

2. Аутсорсинг складських послуг (прийом, відбір, доставка до аптеки), що дозволило концентруватись на CORE-асортименті.

Віктор Мольченко підкреслює талант візіонера Євгена Кулинича: «У нього було комплексне бачення, і відповідно він міг його розкласти на процеси та пояснити кожному, що потрібно робити, аби досягнути результату. Попри те, що він глибоко працював в операційних процесах, він бачив далі. І ця синергія простоти й бачення дуже добре працювала».

"Знаєте, з ним було надійно, — продовжує пан Мольченко. — Я завжди знав, коли був з Женею, що коли ти спитаєш поради, поспілкуєшся, подискутуєш — то точно знайдеш рішення. І це теж дуже важливо для роботи в колективі. Насправді навіть коли ми працювали в різних компаніях, я знав, що можу набрати його і порадитися".

Колеги говорять про те, що Євген був не тільки стратегом і візіонером, а й глибоким практиком. Він шукав нестандартні бізнес-рішення (дуже часто це відбувалось безпосередньо на магазинах), а потім масштабував їх через контроль за виконанням та глибоке бачення статистики й цифр.

Згодом Євген Кулинич обійняв посаду комерційного директора регіональної продуктової мережі «Файно Маркет». Про цей етап роботи Віктор Мольченко згадує так: «Коли він з командою консультував „Файно Маркет“, то звертався до мене за порадою, адже в мене був більший досвід роботи у продуктовому ритейлі. Насправді він все ловив на льоту, а його математичний склад розуму усе трансформував у правильні формули».

Після роботи у «Файно Маркет» Євгена Кулинича на позицію генерального директора запросила мережа «Фуршет», де йому вдалося відродити компанію, що знаходилась у дуже складному положенні. Ситуація в бізнесі була тоді важка, однак він оздоровив компанію, що дозволило реструктуризувати раніше набуті борги «Фуршету» і навіть відкрити низку нових магазинів.

У 2017 році Євген започаткував новий роздрібний проєкт «КОЛО». Він знайшов інвесторів і як генеральний директор створив з нуля найчисельнішу в Україні мережу експрес-магазинів в продуктовому ритейлі. Це винятковий для України проєкт, що за три роки виріс більше ніж до 200 торговельних точок.

Геннадій Карлінський, директор з маркетингу мережі АЗК WOG, називає унікальністю вміння Євгена Кулинича реалізувати абсолютно різні кейси:

● низка проєктів з автоматизації логістики та впровадженню стандартів

● структурування та підготовка бізнесу до продажу — кейс мережі "КОСМО"

● розширення та систематизація бізнесу "Файно Маркет"

● оздоровлення, виведення бізнесу в прибуток і реструктуризація боргів — "Фуршет"

● запуск стартапів — мережа "КОЛО".

За словами Геннадія Карлінського, ідея розвитку мережі магазинів біля дому була у Євгена ще з початку 2010-их. Він хотів збудувати першу мережу на 2000-3000 магазинів, тоді про такі цифри ніхто й не мріяв. «Тож успіх „КОЛО“ на 200% його: і команду зібрав він, і перші 200 з хвостиком магазинів — теж він, але знали про це декілька експертів ринку. Він не будував особистий бренд, як це модно зараз. Результат роботи — ось вимір успішності», — підкреслює директор з маркетингу WOG.

Разом із високим професіоналізмом, корпоративною етикою та повагою стояло чітке вміння розбиратися в людях: «Знаю, як керуюча найменшим магазином у „Фуршет“ доросла до регіонального менеджера, а провізор в „АДД“ через завідувачку та категорійного менеджера стала комерційним директором. Такі приклади не унікальні. Унікальність в тому, що навколо Євгена Васильовича можна знайти десятки, або можливо й сотні таких кейсів, а це все люди, які реалізувались, і працюють на користь бізнесу та України», — додає Геннадій Карлінський.

Людина, яка поважала кожного працівника, сформувала успішну систему взаємодії у колективі. Євген Кулинич покладався на менеджерів, даючи тим самим реалізовуватись, розвиватись та приносити користь бізнесу. А коли менеджер має таку підтримку, — соромно підвести керівника.

Особистість Євгена Кулинича приваблювала також звичайними позитивними людськими якостями: доброта, почуття гумору, харизма, щирість у висловлюваннях, вміння переконувати. Друзі згадують про його гумор на важких нарадах, за чашкою кави та «на передку» лінії фронту.

"Останнє повідомлення від нього, за тиждень до трагедії: «Шокочино (вид кави на АЗК WOG — All Retail) в Павлограді треба покращити». І це людина, яка їхала в пекло", — згадує Геннадій Карлінський.

Його мистецтво переконувати вражало колег. Наприклад, завідувачку «АДД», яка впершись рогом, заперечувала централізовану систему, Євген зумів переконати лише за 20 хвилин: «Це виглядало як магія. Людина, яка 20 хвилин тому була категорично проти, побачила масу переваг і, буквально на очах, змінила ставлення. Згодом це виявилось ключем для змін і покращень, тому що її авторитет і допоміг зняти супротив інших 120 керівників», — згадує Дмитро Турло.

"Євген Кулинич — піонер drogerie, ветеран ритейлу, людина, що відзначилась на багатьох фронтах у бізнесі", — згадує друга Олексій Зозуля.

Авторитет, який не гнався за особистим брендом, підкорювач українського ритейлу, та воїн світла, що жартував на лінії фронту. В житті Євгена Кулинича були десятки блискучих та неймовірних ритейл-проєктів, безліч натхненних та вдячних колег і друзів. За словами побратимів, Євген боровся і загинув за те, щоб кожен з нас у майбутньому мав можливість вільно та без «супроводу» повітряних тривог збиратися з найріднішими на Різдво. Вдячність за зроблене і вічна пам’ять світлій людині!