Опубліковано

6 технологічних трендів ритейлу, які змінили галузь

Сектор роздрібної торгівлі перебуває в розпалі кардинальних змін, особливо коли мова йде про купівельну активність споживачів. Технології є не лише основним рушієм розвитку галузі, але часто також необхідним чинником, що дозволяє далі функціонувати на цьому конкурентному ринку. Компанія PwC розповіла, як за останні роки змінилися технології роздрібної торгівлі.

На думку експертів PwC, щоб не покинути ринок, ритейлери повинні здійснювати технологічну трансформацію на двох рівнях, які компанія описує як: «вище скла» і «нижче скла». Це забезпечить стабільне зростання, операційну ефективність та нові джерела доходу від цифрових каналів. Основним трендом у секторі роздрібної торгівлі вважається frictionless store, який розвивається у напрямку повністю цифрових покупок.

Які технологічні тенденції змінили галузь ритейлу за останні роки? PwC наводить шість із них.

Bricks and mortar shopping

Це традиційна модель покупки в магазині, розташованому неподалік від дому або офісу. Останніми роками зросла популярність магазинів типу convenience, на противагу великим супермаркетам. Формат convenience дає можливість робити покупки швидко та ефективно. Ключовим елементом є підтримка ІТ-систем, таких як POS (Point of Sale) або SCM (Supply Chain Management).

E-commerce

Онлайн-магазини дозволили багатьом споживачам пережити пандемію. Основними мотиваційними факторами для покупки в Інтернеті є: цілодобова доступність, відсутність необхідності йти в магазин і більш привабливі ціни, ніж в офлайні. Цікаво, що найпопулярнішим пристроєм для здійснення онлайн-покупок став смартфон.

Self check-out

Ритейлери зазвичай самі створюють технологію SCO (self check-out), що дозволяє клієнтам здійснювати покупки та платежі без допомоги касира. Ідея виникла на основі використання вендингових машин, які подають продукт після введення відповідного коду. Безконтактні платежі відновили свою популярність і водночас дозволили вивести на ринок магазини самообслуговування, наприклад, Amazon GO, Żabka Nano, Tesco GetGo.

Scan as you shop

Технологія Scan & Go дозволяє зменшити черги на касі та приносить додаткову економію для магазину з точки зору зайнятості площ клієнтами та витрат на персонал. Рішення полягає в тому, що клієнт підходить до касового апарату, сканує свої покупки та здійснює безготівковий розрахунок за допомогою екрану. Однак наявність класичних кас все ж є необхідною, оскільки частина споживачів віддає перевагу безпосередньому контакту з людьми та готівковій оплаті.

Q-commerce

Quick-commerce є наступником e-commerce, підсиленим ефективнішою логістикою. Quick-commerce — це тренд, коли покупки доставляються до дверей клієнта протягом кількох хвилин після замовлення. Така модель продажу найбільш ефективна в умовах високої щільності населення, тобто у великих містах. Як наслідок, клієнти більш схильні до сплати чайових за зручність, що збільшує маржинальність товару. Але quick-commerce не виключає модель e-commerce, у якій клієнти шукають низькі ціни та готові чекати доставку довше.

Frictionless retail

Frictionless retail — останній тренд, у якому завдяки використанню новітніх технологій (IoT, AI, Cloud) покупки в магазині обмежуються 3 простими кроками: зайти в магазин, вибрати продукти, вийти з магазину. Без черг, сканування товару чи оплати на касі. Основою таких рішень є технології, які працюють за допомогою штучного інтелекту. Технологія дозволяє автоматично визначати, які продукти обрав клієнт, і автоматично стягує оплату з його рахунку. Як правило, для цього використовується мобільний додаток, встановлений на телефоні, але також є можливість авторизації за допомогою кредитної картки або біометричних даних — наприклад, сканування відбитків пальців на вході в магазин.