Один рік повномасштабної війни: як українці купували ліки та як жив фармацевтичний ринок
Дефіцит на препарати спостерігався лише в перший місяць повномасштабного вторгнення через логістичну нестабільність та понаднормову кількість куплених ліків у перші дні війни. Також ті, хто мали хронічні проблеми зі здоров’ям, купували ліки із великим запасом, тим самим створюючи дефіцит.
«В перші місяці війни в портфелі переважала покупка українських препаратів, бо вони були в наявності, а імпортні ліки не могли доставити у повному обсязі, також українські аналоги мають нижчу вартість. Але від травня ситуація почала стабілізуватись.
Зараз, порівнюючи кількість імпортних та українських препаратів, спостерігається зростання покупок медикаментів вітчизняного виробника на 5%. Українці все активніше підтримують вітчизняного виробника і тенденція постійно зростає. Це гарний показник», — розповів комерційний директор мережі «Аптека Доброго Дня» Костянтин Холявчук.
Попит на медикаменти змінювався, виходячи з рівня загострення війни, масових новин, що турбували найбільше, а також від окупації та деокупації територій України.
Люди з хронічними хворобами серця купували медикаменти понаднормово вже від перших годин вторгнення. В лютому та березні проданих препаратів для серця було на 13% більше, ніж в січні 2022-го. Аналогічна ситуація була і з гормональними препаратами, +20% у лютому, порівняно з січнем.
Ті, хто мають діабет, купували ліки усіма можливими способами. У списках волонтерів на пошук ліків, інсулін був найпершим. В березні піковий показник склав +25%, порівняно з січнем.
Хвиля новин про ядерний удар активно пронеслась українським інформаційним простором у період з липня до жовтня 2022 року. Основна порада експертів: «Вживати калій йодид після офіційного оповіщення про загрозу викиду та потребу у проведенні йодної профілактики». Отож, українці масово почали купувати всі йодовмісні ліки, підвищивши попит на продукцію в 3 рази у серпні, порівняно з липнем. Це був рекордний спалах з часів Чорнобильської катастрофи.
В період з 24 лютого до кінця березня українці не купували ліки онлайн. На це вплинули проблеми із наявністю доставки кур’єром, відсутність світла в тих регіонах, де були активні бойові дії. Також, клієнти тоді не були впевнені, чи будуть аптеки працювати і далі, чи зможуть вони забрати ліки, замовлені на сайті, тому купували офлайн у відкритих аптеках.
Тенденція покупок онлайн на сайті аптеки чи партнерських сайтах почала рости вже з травня, а у вересні повернулась до довоєнних показників.
Тож сучасне діджитальне покоління продовжує робити покупки онлайн та замовляти доставку ліків додому. Проте, доля тих, хто звик отримувати очну консультацію фармацевтів в аптеці, як і раніше залишається значно вищою. Тому про тотальний фармацевтичний перехід в онлайн говорити зарано.
Фармацевтичний ринок України від початку війни на рівні з об’єктами критичної інфраструктури ні на день не припинив роботу.
Від вересня український фармацевтичний бізнес повністю налаштувався на довоєнний ритм. Там, де були порушення через військові дії не лишились і сліду, бо бізнес оновився і далі продовжує рухатись, розвивати сервіси, відкривати нові точки.
За останні 12 місяців «Аптека Доброго Дня» реставрувала та перевідкрила аптеки в Ірпені, Бучі, Дніпрі та Харкові.
Компанія і далі відкриває нові аптеки у різних містах України. В Києві вже в березні відкриються двері 5 нових аптек:
- просп. Степана Бандери, 15-А ТЦ АШАН
- вул. Берковецька, 6 Ашан
- вул. Гната Хоткевича, 1-Б АШАН ТРЦ Проспект
- вул. Урлівська 2
- вул. Б. Хмельницького 33/34