Обережна експансія: хто був локомотивом у вітчизняному food-ритейлі в першому кварталі 2023 року?
Аналітики компанії GT Partners Ukraine проаналізували експансію продовольчих торгових мереж у першому кварталі 2023 р. і визначили основних лідерів та драйверів ринку.
Головний висновок початку 2023 р. — в результаті стабілізації фронту вітчизняні ритейлери стали втрачати значно менше магазинів внаслідок окупації чи обстрілів. Багато з них навіть перейшли до короткострокового планування свого подальшого розвитку.
Незмінний лідер ринку, компанія «АТБ-маркет», за три стартових місяці 2023 року відкрила 7 нових магазинів, розташованих передусім у Західній Україні.
Втім, загальна кількість працюючих дискаунтерів «АТБ» в порівнянні з даними на кінець минулого року зросла на 20 одиниць. Очевидно, компанія частково масштабувалась за рахунок відновлення роботи в деокупованих регіонах. Станом на 31 березня в країні функціонувало 1182 об’єктів ритейлера.
Головний переслідувач «АТБ», столична Fozzy Group, схоже, остаточно перестала боротись із лідером за показником кількості магазинів, а зосередилась на якості та інноваційності. В поточному році ритейлер фактично залишається в статичному положенні в контексті територіальної експансії (кількість магазинів Fozzy Group в порівнянні з даними на кінець 2022 р. не змінилась).
Аналогічна ситуація і у компанії Volwest Retail, загальне число працюючих маркетів якої (мережі «Наш Край» та SPAR) за 3 місяці 2023 року залишилось незмінним.
Один новий магазин відкрила у першому кварталі 2023 року відносно молода мережа «КОЛО». Таким чином, станом на 31 березня ритейлер зберіг за собою четверту сходинку рейтингу найбільших food-ритейлерів країни за числом торгових точок.
Найбільше ж нових магазинів у січні-березні 2023 року відкрила західноукраїнська мережа «Сім23» — 12 торгових точок. По 8 нових маркетів відкрили у цей же період мережі «М’ясомаркет» та "Файно маркет".
В цілому, за три стартових місяці поточного року мережеві food-ритейлери відкрили в Україні близько 110 нових магазинів. Це на 8% більше ніж за аналогічний період минулого року. Ще одна відмінність із січнем-березнем 2022 р. полягає в тому, що основна маса відкриттів попереднього періоду прийшлась на січень і першу половину лютого (до початку широкомасштабних воєнних дій), а у 2023 р. експансія ритейлерів вже проходить більш рівномірно у часі.
Загалом, на кінець березня 2023 р. загальна кількість магазинів найбільших food-ритейлерів, що працюють в Україні (торгові мережі з кількістю магазинів самообслуговування більше двох) становила близько 6880 точок семи різних форматів (супермаркети, магазини біля дому, мінімаркети, гіпермаркети, дискаунтери, cash&carry та делікатес-маркети). Таким чином, приріст загальної кількості магазинів у країні порівняно з кінцем 2022 р. склав трохи більше 1%. При цьому зазначимо, що до цієї цифри не включено магазини, розташовані на тимчасово окупованих територіях, а також точки, які тимчасово не працюють через руйнування або знаходяться в зоні ведення воєнних дій.