Опубліковано

CEO Watsons Україна: «Війна — найбільше випробування, з яким ми коли-небудь стикалися»

Юріс Верзбіцкіз, CEO мережі Watsons в Україні – про роботу компанії під час війни, соціальну відповідальність та плани на майбутнє.

— Доброго дня. Розкажіть, будь-ласка, які основні виклики були у перші місяці війни? Чи був страх, що компанія не зможе пережити війну, що закриються магазини? Яку б зміну у діяльності вашої мережі з початком війни ви б назвали найбільш значущою?

— Насамперед, я хочу висловити вдячність всім колегам Watsons Україна за витривалість, сміливість та турботу один про одного. Незважаючи на те, що нинішній період є для нас великим випробуванням, ми однозначно стали сильнішими та згуртованішими, ніж були будь-коли! Дуже дякую колегам з А.S. Watson Group за безпрецедентну підтримку.

На жаль, ми зазнали декілька втрат, що є прикрим для мене особисто. Втрати магазинів у Маріуполі, тимчасове закриття на окупованих територіях Херсонської області, а найбільшою втратою для нас було повне знищення в березні 2022 року складу із автоматизованим центром розподілу, який обслуговував понад 270 магазинів O+O (онлайн та оффлайн). На щастя, обійшлось без загиблих. Але втрата для бізнесу була болісна — особливо через те, що ми щойно закінчили процес, пов’язаний із багатомільйонною інвестицією в сучасну систему автоматизації (це відбулось безпосередньо перед війною). Найбільша частина ланцюга поставок не була порушена — вона була практично знищена!

Тож ми взялись до справи та завдяки невпинним зусиллям нашої команди та підтримці колег із транснаціональної групи протягом кількох днів мали готовий план відновлення. Ми інвестували та відкрили наш тимчасовий склад у червні 2022 року, лише через 90 днів після повного знищення попереднього.

Крім того, разом із нашими колегами з Групи та постачальниками ми переглядаємо нашу пропозицію у асортименті продукції для клієнтів, пропонуючи продукцію власного виробництва та відомі бренди.

Усі виклики ми долали разом, як команда! Для мене особисто це гордість — бути частиною такої великої команди та розділяти спільні цінності.

— Ви згадали, що на початку березня було зруйновано склад компанії Watsons у селі Стоянка. Чи вдалось на даний момент відновити запаси магазинів та забезпечити стабільне постачання?

— У перші дні руйнування нашого єдиного дистрибуційнийного центру та під час відновлення тимчасового складу у червні 2022 року, ми дуже тісно співпрацювали із одним із бізнес-юнітів Групи у Польщі — Rossmann. Нам вдалося розробити план поставок товарів із Польщі на тимчасовий крос-докінг у Львові (який був створений за тиждень), перепаковувати та відправляти товари до магазинів. Протягом 90-денного періоду до моменту відновлення складу були також інші аспекти у співпраці із постачальниками. Велика вдячність нашим колегам з логістики, колегам з Rossmann Poland, нашим Партнерам та всім, хто був залучений зі сторони Групи.

— В країні відбулась масштабна внутрішня та зовнішня міграція. Чи відчуваєте Ви дефіцит персоналу, враховуючи, що багато громадян тимчасово (чи назавжди) покинули своє місце проживання? Чи довелося Вам скорочувати працівників, зменшувати зарплати? Чи були проблеми з виплатою заробітної плати у перші місяці війни?

— Повномасштабне вторгнення спричинило найбільшу кризу біженців у Європі з часів Другої світової війни. Це вплинуло на кожного із нас, в тому числі на Watsons як бізнес.

З першого дня, як я вже згадував раніше, нашим головним пріоритетом була безпека наших колег. Під час кожної повітряної тривоги наші магазини зачиняються для безпеки персоналу та клієнтів, щоб у них була можливість перейти в найближче укриття. Офіс та наш поточний склад не є винятком.

Ми дуже дбаємо про безпеку та фінансове благополуччя наших колег. Вже в перші дні війни ми організували виплати так, щоб працівники мали доступ до коштів заздалегідь. Ми зберегли заробітну плату на довоєнному рівні і виплачуємо її регулярно протягом всієї війни. Кожен працівник магазину дуже тісно працює із командою регіональних менеджерів, які піклуються про них як про родину.

Компанія Watsons як бізнес запровадила дуже гнучкі умови праці для колег із головного офісу, забезпечуючи можливість роботи в гібридному режимі та повністю віддалено з будь-якої частини світу. Деякі наші колеги продовжують тимчасово перебувати у Європі, Америці та Азії і працювати звідти.

Турбота один про одного була і залишається ключовим завданням для родини Watsons протягом останніх 14 місяців.

— Чи можна говорити про соціальну відповідальність бізнесу в контексті воєнного часу? На чому сьогодні в першу чергу акцентується Watsons, якщо говорити про соціальні ініціативи?

— Компанія Watsons Україна завжди була віддана інтересам громад та ринкам, на яких ми працюємо. На 4-й день повномасштабного вторгнення ми невпинно почали відкривати магазини, щоб забезпечити доступ та передачу найнеобхіднішого тим, хто потребує — ЗСУ, територіальній обороні, благодійним організаціям, лікарням.

Соціальна відповідальність є одним із наших ключових фокусів у ведені бізнесу. У перші місяці війни ми заморозили всі наші ціни на рівні акційних пропозицій, забезпечуючи найнижчі ціни для наших клієнтів. Хоча на ринку були випадки, коли деякі учасники ринку намагалися скористатися ситуацією для отримання екстра вигоди.

Завдяки безпрецедентній координації та підтримці наших колег ми допомогли завезти в Україну понад 20 вантажівок з товарами першої необхідності у перші 2-3 місяці війни. Загалом 28 підприємств AS Watsons Group допомогали українцям за кордоном із житлом, інтеграцією в місцеву громаду, а також донатами. Любов та турбота були понад усе!

— Відомо, що компанія Watsons збирає гуманітарні вантажі, передає їх бійцям, переселенцям. Розкажіть детальніше про благодійні проекти компанії, кількість доставлених вантажів, найбільші потреби. Чи є у Вас працівники, які пішли воювати?

— З початку війни ми активно допомагаємо благодійним фондам, громадським організаціям, збираємо гуманітарну допомогу для ТРО, ЗСУ, пологових будинків, волонтерів, внутрішньо переміщених осіб та інших, хто потребує допомоги.

У вересні ми долучились до ініціативи «Ліга Тепла» від Vodafone та передали 20 000 євро на утеплення пологового будинку в м. Охтирка Сумської області. Ці кошти допомогли встановити теплову помпу. За правильної експлуатації це вирішить питання опалення на наступні 20-30 років.

Ми також допомогли відремонтувати та обладнати укриття для дітей та вчителів у Смілянській школі-інтернаті. Сховище вміщує в себе та забезпечує захист близько 120 осіб.

Ми долучилися до ініціативи Асоціації родин захисників «Азовсталі» і передали товари першої необхідності для боксу «Нарешті ти вдома». Крім того, уже декілька років поспіль ми у період новорічних свят даруємо подарунки дітям із мистецької школи-інтернат в місті Сміла. Цьогоріч на день Святого Миколая 215 дітей отримали приємні подарунки. Також, ми разом із найбільшою пацієнтською організацією «100% життя» («100% життя» — Мережа ЛЖВ) відправляли необхідні ліки до медичного центру «100% життя» Київ та передавали необхідні ліки у Бучу. Зараз ми продовжуємо надавати щомісячну допомогу.

Також у нас є колеги, які пішли в територіальну оборону, і ми їх повністю підтримуємо, зберігаючи 100% заробітну плату та інші виплати під час їх служби.

— Чи заохочуєте покупців долучатися до благодійних ініціатив?

— Так, безумовно. Однією з наших найкращих активностей було передача клієнтами своїх бонусних балів на допомогу ЗСУ. Клієнти могли увійти в систему, задонатити бали, а ми в свою чергу закупили та передали на потреби ЗСУ товари першої необхідності (детальніше за цим посиланням: https://www.watsons.ua/uk/do_good).

- Економісти, футурологи та інші експерти схиляються до думки, що світ вже ніколи не буде колишнім. Якщо допустити економічні та демографічні труднощі, з якими зіткнеться Україна після війни — чи змінює Ваша компанія вже сьогодні стратегію свого розвитку на найближчі роки?

— Ми уже протягом певного періоду часу живемо у світі VUCA (нестабільному, невизначеному, складному і неоднозначному) та переходимо у світ BANI, що означає постійні зміни, адаптацію, та створення заново бізнесу і життя навколо нас, що також включає і можливість передбачень, якими будуть наші клієнти через 1-3-5 років. Ми думали, що COVID був наймасштабнішим тестом на стресостійкість, однак війна — це найбільше випробування, з яким ми коли-небудь стикалися.

З огляду на всі виклики, люди були, є і будуть найважливішим фокусом для нас. Безпека під час війни є пріоритетом № 1 і таким залишиться. Коригування бізнес-стратегії — це ніщо без відповідної команди, набору навичок, культури та підходів, які ми використовуємо в нашій повсякденній роботі. Люди — наша найбільша сила, і ми інвестуємо значні кошти в їх розвиток. Я глибоко переконаний, що дане твердження відгукується та асоціюється з українською нацією взагалі. Сила в людях.

Якщо говорити про бізнес, то він не зазнав значних змін. Ми ще певний час до війни були на шляху трансформації, а тепер лише прискорилися. Ми постійно розвиваємося, тестуємо, вивчаємо та переналаштовуємо процеси і бізнес-модель. Тож гнучкість та зміни — це наш другий основний фокус.

Watsons (частина A.S. Watson Group) як міжнародний гравець створює новий стандарт роздрібної торгівлі. Ми єдина міжнародна роздрібна мережа H&B (health & beauty) в Україні з унікальною екосистемою стратегії платформи O+O (Онлайн + Офлайн), що базується на технологіях, даних та штучному інтелекті, маючи не лише фізичні магазини, але й онлайн-магазини, що доступні для наших клієнтів та застосовують практики, якими поділилися A.S. Watsons Group, куди входять 12 брендів на 28 ринках у понад 16 100 магазинах O+O.

— Сектор ритейлу — один із основних платників податків та локомотивів розвитку української економіки сьогодні. З якими показниками сплати податків закінчила 2022 рік Ваша компанія?

— На всіх ринках, де працює Watsons, ми дотримуємось найвищого рівня корпоративного управління, нормативів уряду, законів та стандартів якості.

У 2022 році ми сплатили до держбюджету сумарних податків на суму близько 0,3 млрд грн і забезпечили до 2357 робочих місць. Ми віддані у підтримці людей в Україні та віримо, що наш малий внесок у вигляді сплачених податків у ці важкі часи допомагає всім нам наблизити кінець війни.

— За Вашими оцінками, яку частку зараз займає Watsons на ринку дрогері-ритейлу України?

— У результаті знищення нашого центру розподілу та перетворення наших фізичних магазинів (деякі з яких закриваються через втрату актуальності для клієнтів) показники загальної частки роздрібного ринку на даний момент неможливо порівняти. Ми входимо до трійки найкращих гравців і все ще відновлюємося. Але для Watsons Україна важливіше високі стандарти та якісний досвід споживачів, з якими ми асоціюємося, і це те, що ми постійно будуємо та підтримуємо. Watsons Україна продовжує бути № 1 міжнародною мережею в сегменті H&B в Україні з 270+ магазинами O+O.

— Безперервний військовий конфлікт, пошкодження інфраструктури, девальвація гривні, зростання цін на FMCG товари... Як Ви вважаєте, яким чином ці фактори вплинуть на ринок дрогері-ритейлу України у найближчій перспективі?

— Ринок роздрібної торгівлі трансформується. Зі вступом України до Європейського Союзу доведеться змінитися і бізнесу. Потрібні будуть нові норми, стандарти, правила, які потрібно буде прийняти, а бізнес повинен буде їх виконувати.

Watsons Україна вже цього дотримується за допомогою високого рівня корпоративних стандартів та корпоративного управління, а дякуючи присутності компанії в інших країнах — усі практики доступні, та ми їх переймаємо від наших колег.

Незважаючи на всі виклики, біль, страждання, які війна приносить Україні та її людям, я впевнений, що ми всі будемо набагато сильнішими, більш об’єднаними та витривалішими, ніж будь-коли раніше і вийдемо переможцями. Оскільки ми знаходимося на правильному боці історії!

- Що змінилось за рік від початку повномасштабного вторгнення? Як ви пристосувались до нових умов? Які основні завдання стоять перед командою Watsons в Україні на 2023 рік?

— Готовність до змін, швидкість у діях нашої команди, а також всього українського народу викликає захоплення. Ми довели собі та світові, що немає викликів, які ми не можемо витримати. Ми були змушені закрити магазини на певний час — ми відкриваємо їх знову. Був зруйнований дистрибуційний центр — ми відновлюємо його. Енергетична інфраструктура піддається атакам — ми адаптуємося та знаходимо альтернативні шляхи відкриття магазинів. Ми стали сильнішими.

Кожен із нас стикається із власними битвами, де потрібно боротись та перемагати. Як Watsons Україна ми продовжуватимемо піклуватися про наших колег, дбаючи про безпеку та фінансову стабільність як головний пріоритет для кожного.

— У січні 2023 р. ви запустили роботу інтернет-магазину. Як пройшов перший місяць після запуску?

— Інвестиції та повторний запуск інтернет-магазину є частиною нашої стратегії O+O (онлайн та офлайн), що була добре сприйнята нашими клієнтами. На додаток до нашого асортименту та послуг інтернет-магазину ми також повторно запустили наш сервіс Click&Collect Express, коли клієнти можуть замовляти товари в інтернет-магазині та безперешкодно забирати їх в торгових точках протягом 2 годин.

Наша команда електронної комерції, кажучи метафорично, оновила «ракетні двигуни» і готова до запуску та польоту.

— Ваша компанія робить усе можливе для підтримки економіки країни. Які наразі у вас пріорітети в цьому напрямку?

- Ми й надалі будемо інвестувати в наш бізнес, команду, колег, сплачувати податки, підтримувати суспільство, донатити, допомагати дітям та людям, які потребують. Разом ми зможемо і переможемо! Слава Україні!