Опубліковано

Тепер в гостях, як удома — український бізнес у містах Польщі

Вулиці Варшави слухають українську мову, приймають синьо-жовтий прапор на стіни своїх будівель та експериментують з новим для себе бізнесом. Українські кафе, ресторани, магазин та поштові відділення — вже звичний та доступний сервіс для усіх, хто шукає частину дому закордоном.

До початку повномасштабного вторгнення український бізнес в Польщі асоціювався тільки з франчайзинговою мережею «П’яна вишня» холдингу емоцій «!FEST». Активна фаза експансії закордон припала на жовтень-листопад 2022 року, на восьмий місяць активних бойових дій. Так у Польщі з’явилися відділення Nova Post, пекарні «Lviv Croissants», ресторани «Czarnomorka», інтернет-магазин ROZETKA, бренд електроінструментів «Dnipro-M» та магазини мережі напівфабрикатів «Галя Балувана» під торговою маркою «Wesoła Pani».

Логістика: Nova Post — Нова пошта

Перше відділення «Нової пошти» зʼявилось на початку вересня 2022 року у Варшаві, друге — у жовтні в Кракові. «Нова пошта» зареєструвала ТОВ NEW POST INTERNATIONAL POLAND ще у квітні 2016 р., що підтверджують дані з судового реєстру Польщі. Діяльність зареєстрована на партнерів NP HOLDINGS LIMITED та ТОВ «NOVA POSHTA» з керівниками Петром Фоковим (CEO «Нова Пошта») та Євгеном Тафійчуком, операційним директором компанії.

Станом на середину 2023 року відділення працюють вже у 9 містах Польщі — Варшаві, Кракові, Вроцлаві, Познані, Гданську, Жешуві, Любліні, Лодзі, Катовіце. У перелік послуг входять ті ж найменування, що й в Україні. Доставити посилку можна або у відділення, або у поштомат. Єдиним недоліком відправлення товарів в Україну є необхідність розпаковувати речі у відділенні для класифікації товарів, яка передбачена митним контролем.

Замовлення приходять досить швидко. Наприклад, посилку з відділення у Броварах до поштомата у Варшаві було доставлено лише за 3 дні. Доставка до поштомата здійснюється за допомогою локального поштового оператора Inpost.

Послуги в більшості розраховані на українську цільову аудиторію, яка надсилає речі додому, або замовляє доставку з дому.

Ресторанний бізнес: Lviv Croissants, Czarnomorka та «Pijana Wiśnia»

Перша пекарня «Львівські круасани» у Варшаві запрацювала 1 грудня. До цього заклади було відкрито у Згожлеці та Вроцлаві у жовтні 2022 року. Зараз у Польщі працюють 7 пекарень (4 — у Варшаві, 2 — у Вроцлаві та 1 — у Згожлеці). Ще 5 точок готуються до відкриття.

Пекарні зареєстровані на ТОВ «WIKTORIA», власниками якого є Богдан та Ігор Музики й Тетяна Печенко (ймовірно родичка підприємця Ореста Печенка, який у 2015 році разом з партнерами відкрив першу пекарню у Львові).

Як відомо, це друга спроба «Львівських круасанів» закріпитися на польському ринку. І вона однозначно вдала. Заклади відвідують не тільки українці, а й поляки, для яких у мережі адаптували певні позиції в асортименті: подають менш міцну каву та додали в меню круасан з яйцем і цибулею та круасан з сиром і редискою.

Майже весь персонал у пекарнях — українці, які володіють польською мовою. Інтер’єр закладів подібний у кожному місті: меню над касою, дзеркальна стінка з підсвіткою, круглі столики та дошка зі стікерами, де кожен може залишити повідомлення.

У закладі на алеї Солідарності (aleja Solidarności, 117) пекарня дещо менших розмірів та без літної тераси, яка є у пекарні на Новому Світі (Nowy Świat, 37), що розташована у найбільш туристичній частині Варшави. У суботній вечір у першій пекарня не надто людно, декілька столиків зайняті клієнтами поляками, коли ж у другій у суботній вечір — ніде стати.

Далі по вулиці, через 10 кроків, на Новому Світі (Nowy Świat, 39) знаходиться бар «П’яна вишня». Там всі столики зайняті й вишикувалась черга, де кожен намагається вполювати вільне місце. Цей заклад знаний як і серед українців, так і вподобаний поляками.

Зараз у Польщі працює 11 барів «Pijana Wiśnia»: 3 — у Варшаві, по 2 у Лодзі, Кракові та Гданську й по 1 — у Познані та Вроцлаві. Оскільки це франчайзингова мережа, заклади зареєстровані на різних фізичних осіб, але у кожному співвласником є холдинг емоцій "!FEST«

Через 120 м від «П’яної вишні» по вулиці Nowy Świat, 49, працює ресторан «Чорноморка». Перший заклад цієї мережі відкрився у грудні 2022 р. за адресою вул. Hoża 43/49. Він працював у видозміненому форматі (у порівнянні з ресторанами в Україні): без офіціантів, а тільки з вітриною зі свіжою рибою та морепродуктами. Там відвідувачі самостійно можуть обрати, що вони хочуть й забрати продукти з собою або попросити приготувати на місці.

Другий ресторан мережі було відкрито місяцем пізніше — у січні 2023 року. Заклади зареєстровані на Поліну Копилову (родичку засновниці Ольги Копилової), Ганну Осипенко (керівницю декількох закладів в Україні), Михайла Тарасюка (одного із засновників) та на Олеся Кіяшко.

«Чорноморка» не є рестораном, орієнтованим на українську кухню. В меню представлено рибу і з Чорного моря, і з Атлантики, рибні закуски, сніданки та алкогольні й безалкогольні напої. Проте у пропозиції є флагманська страва української кухні — борщ, який подають зі смаженою рибою. Ресторан досить популярний серед українців, які схвально відгукуються про «Чорноморку». У вечори п’ятниці та суботи іноді доводиться відстояти чергу, щоб сісти за столик. Поляки в коментарях у соціальних мережах реагують позитивно, навіть пишуть огляди ресторанів на онлайн-порталах.

Hand made food-ритейл — «Галя Балувана»

«Галя Балувана» — мережа домашніх напівфабрикатів, з головним офісом у Луцьку. Зараз працюють кілька сотень магазинів в Україні та 45 у Польщі (33 — у Варшаві, 5 — у Вроцлаві, 4 — у Кракові, 2 — у Гданську, 1 — у Познані). Польські торгові точки зареєстровані на Діану Телігу та Олександра Телігу, співвласника мережі.

Торгові точки працюють за принципом франшизи. Перші закордонні заклади за франшизою почали відкриватися на початку 2022 року під брендом MULTI COOK. В Польщі «Галя Балувана» працює під брендом «Wesoła Pani». Торгові точки локалізуються як в окремо розташованих магазинах, на перших поверхах житлових будинків, так і у торгових центрах. Практично у кожному районі Варшави є хоча б 1 магазин «Wesoła Pani».

Мережа зберігає свою родзинку — ручну ліпку «за склом» (відкриту кухню). В асортименті — вареники, пельмені, чебуреки, зрази, солоні та солодкі сирники і багато іншого. Мережа співпрацює з сервісом доставки Wolt і кожен може замовити продукцію додому. Ціни дещо відрізняються від тих, які є в українських магазинах. Наприклад, 1 кг вареників з вишнями у київському магазині коштують 110 грн, а у Варшаві — 38 злотих (345 грн).

Для Польщі магазини такого формату стали новими, оскільки серед поляків не було запиту на домашні напівфабрикати. Зараз торгові точки «Wesoła Pani» користуються популярністю серед українців та поляків, які все частіше залишають коментарі із запитаннями, коли відкриється магазин у їхньому районі.

E-commerce та техніка: ROZETKA та DNIPRO-M

Наприкінці вересня 2022 року ROZETKA запустила доставку у Польщу, а у березні 2023 року ритейлер запустив тут свій сайт. Зараз він повноцінно працює і там можна замовити товари багатьох категорій: електроніка, побутова техніка, одяг, взуття та аксесуари, дитячі речі, товари для тварин, засоби догляду, інструменти та інше.

Діяльність в Польщі зареєстрована на кіпрську компанію «TEMANIA ENTERPRISES LTD» під керівництвом Юрія Шурмелова.

Команда сайту ритейлера постійно розширюється, про що свідчать вакансії на вітчизняних сайтах з пошуку роботи. Зокрема, відкриті вакансії для фінансистів та контент-менеджерів зі знанням польської мови.

Також у Польщі працює український бренд електроінструментів для будівництва, ремонту та саду Dnipro-M. У Вроцлаві вже відкрито 3 таких торгових точки, перша з яких запрацювала у квітні 2023 р. У Польщі ритейлер зареєстрував два ТОВ. Перше — для неспеціалізованої оптової торгівлі, що зареєстроване на Тетяну Звягінцеву, директора компанії. Друге ТОВ — зареєстроване для e-commerce на імена Петра та Ігоря Лисів.

На додаток, мережа «Сільпо» також розглядає можливість відкриття супермаркетів у Польщі, але від березня 2023 року компанія не публікує офіційної інформації з цього приводу. Тому поки провідний український food-ритейлер лише планує експансію у Польщі, амбасадором українських товарів залишаються знані майже кожному гастрономічні магазини «Best Market». Типово «домашні» магазини з українськими продуктами є у Варшаві, Кракові, Лодзі, Познані та інших містах. Там можна придбати ті товари, яких немає на полицях польських супермаркетів: сушену рибу, квас, насіння соняшника, зефір та ін.

Як бачимо, український бізнес в Польщі останнім часом показує позитивні тенденції й розвивається досить активно. Українські підприємства без зайвих бюрократичних труднощів можуть зареєструвати діяльність завдяки спрощенню процедур легалізації. При цьому, перед запуском проєктів на новому для себе ринку компанії вивчають місцеве середовище, адаптують асортимент до потреб місцевих жителів, не оминаючи головну цільову аудиторію — українців.