Опубліковано

Покупки на мільйони кілометрів касової стрічки: як проходить цифровізація фіскальних чеків в українському ритейлі?

Чеки — важлива частина фінансових транзакцій. Підтвердження платежу, облік фінансових операцій, звітність перед податковою та повернення/обмін товару — всі ці завдання покладено на «документ-папірець». Проте з іншого боку, щороку на друкування чеків й обслуговування фіскальних апаратів витрачаються значні кошти та мільйони кілометрів касової стрічки, яка містить маленьку концентрацію целюлози та не підлягає вторинній переробці.

Українські ритейлери все частіше інтегрують чеки в мобільні банкінги або ж надсилають їх на електронні пошти/месенджери клієнтів — аби йти в ногу з екологічними трендами та оптимізувати витрати. Наскільки активно проходить процес цифровізації чеків в українських мереж?

Законодавча база

Зміни до Закону України «Про захист прав споживачів» щодо гарантійних зобов’язань в електронному вигляді набули чинності ще 24 липня 2021 року. Було постановлено, що продавець може надавати споживачеві доступ до документів в електронному вигляді. У разі надання гарантійних зобов’язань в електронному вигляді виробник забезпечує можливість реєстрації придбаного товару на офіційному веб-сайті виробника. Проте на вимогу покупця продавець все ж повинен надати документи у паперовому вигляді.

До того ж електронний чек повинен відповідати вимогам чинного законодавства — в електронному документі повинні вказуватися всі реквізити, які дадуть змогу клієнту повернути або обміняти товар: назва магазину, дата, найменування товару та сума. Найчастіше ритейлери розміщують на чеках QR-коди, які дозволяють зверифікувати дані покупки. Після реєстрації, електронний чек одразу надходить до бази Державної фіскальної служби України.

Які ж напрацювання українських торгових мереж можна виокремити за 2 роки дії закону?

Екологічно чи економічно?

Програмні реєстратори розрахункових операцій (ПРРО) понад 2 роки випробовуються українськими ритейлерами. Тестувальником новацій стала мережі електроніки та побутової техніки MOYO, яка на початку 2021 році запровадила електронні фіскальні чеки для доставки інтернет-замовлень. Ритейлер інтегрував програмний РРО від компанії Checkbox.

Від кінця 2022 року цифровізація чеків на українському ринку значно пожвавилася. Тепер цей сервіс доступний у магазинах багатьох знаних ритейлерів («Сільпо», VARUS, METRO, Eldorado, «Фокстрот», EVA та ін.).

Наприклад, раніше за рік мережа торговельних центрів METRO Україна використовувала близько 30 тисяч рулонів касової стрічки, що становить близько 1 140 км паперу, який не підлягає переробленню. У порівнянні з минулим роком, мережі вдалося вдвічі зменшити кількість використання паперу внаслідок переходу на технологію зберігання чеків у хмарному середовищі. Це дозволило ефективніше використовувати ресурси, оптимізувати витрати на касові стрічки та обслуговування касових апаратів.

«METRO Україна впевнено рухається шляхом цифрової трансформації в роботі з документами, зокрема й з електронними чеками. Ми пропонуємо можливість отримати електронні версії чеків через Viber-bot для зменшення впливу на навколишнє середовище та покращення ефективності процесів. Ці електронні чеки є копіями фіскальних. Такий підхід дозволяє значно знизити використання паперових касових стрічок. За бажанням наших професійних клієнтів ми продовжуємо видавати друковані фіскальні чеки, але бачимо, що все більше клієнтів віддають перевагу електронним документам. Це рішення не є фінальним і ми продовжуватимемо вдосконалювати наші процеси електронного документообігу, адаптуючись до сучасних тенденцій у сфері технологій та екологічної відповідальності» говорить Світлана Дригуш, фінансова директорка компанії «METRO Україна».

Мережа магазинів «КОЛО» протягом року використовує приблизно 4 500 км касової стрічки. Компанія працює над оптимізацією витрат, і витрати на цю статтю не є виключенням. «Окрім коштів, це ще і зменшення кількості використання паперу, що зараз є загальносвітовим екологічним трендом», — зазначають в офісі «КОЛО».

«З минулого року нам вдалося зменшити використання стрічки на 10-20%: ми оптимізували „довжину“ чека, дотримуючись при цьому всіх вимог законодавства. Оскільки вартість стрічки за останній час зросла, витрати на цю статтю загалом у гривнях не змінилися, проте це певним чином допомогло розв’язати проблеми щодо наявності стрічки з початком широкомасштабної війни в країні, коли стрічку складно було купити в принципі.

Зважаючи на європейський досвід, де друк чека — це побажання покупця, а не вимога законодавства, важливо зазначити, що зараз використання ПРРО у зв’язці з принтером не дозволяє взагалі виключити друк чеків із витрат. Велика кількість покупців, які не користуються активно гаджетами, звикли отримувати чек як результат покупки саме у паперовій формі. З іншого боку, електронні канали відправки чеків (Telegram, Viber, смс) теж є витратними, і надсилання чеків через ці платформи іноді коштує дорожче за паперовий чек. Ми ж як мережа, що орієнтована на вподобання широкого кола покупців, маємо на меті бути зручними та зрозумілими для всіх», — розповіла Марина Сергієнко, генеральний директор мережі «КОЛО».

Станом на січень 2022 року мережа EVA витрачала приблизно 1,7 мільйона метрів касової стрічки на місяць. Зараз цей показник скоротився до 500 тисяч метрів, тобто приблизно на 300 тисяч гривень.

Поступово запроваджувати електронні чеки в магазинах компанія почала ще з лютого 2022 року, а на сайті EVA.UA вони з’явились ще раніше. Наразі в кожній торговій точці EVA хоча б одна каса генерує електронні чеки. У червні 2023 року частка електронних чеків у мережі склала 68,5%. «В перспективі ми плануємо відмовитись від паперу, але поки пропонуємо клієнтам альтернативу — обслуговування на касі з електронним або паперовим чеком, можливість роздрукувати електронний чек в магазині на прохання покупця», — говорить Марина Кацеба, директорка департаменту продажів управляючої компанії ТОВ «РУШ».

У мережі «Файно маркет» розповідають, що щороку на касову стрічку компанією витрачається 5 млн грн, а на обслуговування та ремонт РРО — ще 1,4 млн грн. Ритейлер планує поступово перейти на ПРРО, але з друкуванням паперових чеків. Плавний перехід дозволить зекономити на придбанні РРО і їх ремонтах, а економія на сервісному обслуговуванні РРО компенсується платою за ПЗ для ПРРО.

Оксана Жебчук, директор із трансформації в мережі «Фора» розповідає, що компанія знаходиться на активному шляху впровадження в магазинах програмних РРО. Сьогодні повністю чи частково ПРРО покривають 20% мережі. Тому в частині магазинів покупці вже використовують електронні чеки, інтегровані в мобільний додаток. У мережі наголошують, що незабаром така можливість з’явиться у гостей всіх магазинів "Фора«.

Актуальність для покупців та продавців

Завдяки автоматизації ПРРО та можливості виконання декількох операцій одночасно, всі процеси відбуваються набагато швидше та економніше. Проте не завжди вигідне рішення для бізнесу є актуальним для клієнтів. Кожен покупець знає вираз «Зберігайте чек після покупки», оскільки цей документ зберігає право на гарантійний ремонт чи повернення товару. У мережі «Файно маркет» наголошують, що треба поступово привчити покупця до того, що відсутність паперового чека — це нормально. У мережі «Наш Край» тієї ж думки: «Аби змінити звички наших гостей потрібна хороша інформаційна компанія та час. Зараз вони знають, що їм мають видати фізичний „паперовий“ чек й це гарантія на їх покупку», — підкреслює операційна директорка мереж «Наш Край» та SPAR Наталія Сайкевич. З іншого боку, практика мережі METRO показує, що за можливості видавати друковані фіскальні чеки, більше клієнтів віддають перевагу електронним документам.

Тому покупцям важливо зрозуміти, що електронний чек є дублікатом паперового і виконує ті ж функції. Наприклад, під час покупки великої побутової техніки, електронні чеки реєструються на сайті виробника, а не тільки у системі ритейлера. До того ж кожен покупець завжди зможе перевірити автентичність чека або знайти його у базі в електронному кабінеті державної податкової служби. А для недиджиталізованих покупців, торгові мережі зберігатимуть можливість видрукувати чек.

Торговим мережам така новація значно допомагає у спрощенні звітності, на ремонтах та обслуговуванні кас та сприяє покращенню обслуговування клієнтів.

«Ця тема є своєрідним мейнстримом на ринку і не втрачає актуальності останні кілька років. Ми активно стежимо за всіма інноваціями щодо цього питання. Зараз наша компанія вже успішно комбінує використання класичних РРО та програмних. На сьогодні класичні РРО переважають у мережі „КОЛО“, оскільки більшість наших класичних РРО ще мають термін експлуатації протягом найближчих років і відмовлятися від них зараз економічно недоцільно. Проте наша компанія відкрита до нових цифрових рішень, які, на наше переконання, оптимізують низку процесів», — каже Марина Сергієнко.

Так чи інакше, електронні чеки представляють сучасний та інноваційний підхід до здійснення платежів, який вже здобуває популярність в багатьох країнах. З їх допомогою торгові оператори спрощують процес обліку та роблять його менш економічно затратним, а разом з тим сприяють зменшенню впливу на навколишнє середовище.