Опубліковано

Аналітика GT Partners Ukraine: які торгові формати домінують на ринку food-ритейлу України?

Загальний обсяг ринку роздрібної торгівлі FMCG товарами через сучасні канали продажів у 2022 році склав 519,6 млрд грн (близько 16 млрд доларів). Це на 3% менше аналогічного індексу 2021 року у гривневому еквіваленті (534,5 млрд грн у 2021 р.). Такі дані містяться у новому аналітичному звіті «ТОП 50 FMCG ритейлерів України за обсягом товарообороту, 2022 р. Фінансові підсумки розвитку ринку продовольчого ритейлу України у 2022 р.», який підготувала дослідницька компанія GT Partners Ukraine.

Аналітики GT Partners Ukraine підкреслюють, що на вказані негативні показники вплинула, зокрема, втрата ритейлерами контролю над своїми торговими точками, які зараз розташовані на тимчасово окупованих територіях України, а також той факт, що цілий ряд магазинів тимчасово не працюють через руйнування або знаходяться в небезпечній зоні ведення воєнних дій. Також, згадане зменшення обсягу ринку у 2022 році у національній валюті зумовлене і негативними економічними та демографічними факторами (зокрема, ростом інфляції в країні, масовим відтоком населення закордон тощо).

Загалом, як і раніше, український ринок продовольчого ритейлу характеризується порівняно низьким рівнем консолідації. Ця тенденція пояснюється наявністю в нашій країні понад 180 великих та дрібних продовольчих операторів — тому така велика кількість гравців ринку сильно фрагментує вітчизняний ринок ритейлу. Сумарна частка ТОП-10 продовольчих ритейлерів України у 2022 році склала 43,1% від загального обсягу роздрібних продажів підприємств-юросіб країни (роком раніше цей показник становив 41,5%) та 81% від сумарних продажів в усіх сучасних форматах FMCG торгівлі (як і роком раніше).

Примітно також, що за підсумками 2022 р. частка мережевих продовольчих ритейлерів у загальному обсязі роздрібного товарообігу підприємств країни становила 53,5%.

У 2022 р. найпопулярнішим сегментом сучасної роздрібної торгівлі продовольчими товарами в Україні продовжували бути дискаунтери. За даними GT Partners Ukraine, частка продажів через дискаунтери у загальному товарообороті сучасного мережевого food-ритейлу України у 2022 році склала 35,9%. У грошовому вираженні продажі в дискаунтерах України у 2022 році склали близько 186,4 млрд грн, що на 0,1% більше, ніж роком раніше.

Другу позицію у рейтингу найпопулярніших роздрібних форматів утримують супермаркети. За підсумками 2022 р. на них припадає 31,8% від сумарного роздрібного товарообігу мережевого food-ритейлу України. При цьому в грошовому вираженні продажі через цей канал минулого року склали 165,2 млрд грн, таким чином була зафіксована від’ємна динаміка на рівні −1,8%.

Ще один характерний тренд розвитку food-ритейлерів України в 2022 р. вилився у те, що вперше концепт магазинів біля дому і мінімаркетів посів третє місце у структурі продажів, витіснивши при цьому формат гіпермаркетів.

У 2022 році оборот усіх дрібноформатних магазинів країни склав близько 71,4 млрд грн, що на 11,2% більше, ніж у 2021 р. Загалом сумарна частка магазинів біля дому та мінімаркетів у загальному масиві продажів через сучасні FMCG магазини в Україні у 2022 році склала 13,7%. Рушіями зростання товарообігу даних форматів є досить активне відкриття торговими операторами нових торгових точок площею до 400 кв. м — в першу чергу, мережами «М’ясомаркет», «Сім23», «Близенько», «Файно маркет», «Домашній маркет» та ін.

Таким чином, у 2022 році магазини біля дому та мінімаркети стали найдинамічнішими форматами продовольчих магазинів за процентною динамікою приросту продажів в Україні.