Опубліковано

Олексій Соболєв: «Якість та безпека при використанні — це must have для роботи на європейських ринках»

Головна бізнес-подія українського ритейлу та виробництва товарів, конференція FoodNonFoodMaster&CatManMaster-2024, що відбулась 18-19 квітня 2024 р., зібрала понад 550 ТОП-менеджерів, ключових фахівців роздрібних мереж та компаній-постачальників.

Ключовою темою конференції Food&NonFoodMaster-2024 стала тема розвитку та підтримки українського виробника та вихід українського бізнесу на новий рівень. Український ритейл, представлений провідними мережами України, підкреслював необхідність співпраці з вітчизняними виробниками та ділився власним досвідом сталої підтримки національного бізнесу.

AFINA Group, як власник українського бренду “Вухастик”, у своєму виступі на конференції, підтримала таку тенденцію, додавши, що продукція Made in Ukraine має стати синонімом якості на міжнародному рівні. «Бренд “українське” дійсно має всі шанси стати знаком якості для всього світу», - вважають в компанії.

Більш детально про це в інтерв’ю для AllRetail розповів Олексій Соболєв, директор з розвитку AFINA Group.

Олексій Соболєв, директор з розвитку AFINA Group

Олексію, під час вашого виступу на XV Міжнародній практичній конференції Food&NonFoodMaster-2024 Ви висловили думку, що українська продукція повинна стати знаком якості на міжнародному ринку. Можете розповісти більше про це?

Так, звісно. Ми вважаємо, що продукція Made in Ukraine має потенціал стати синонімом якості на міжнародному рівні. В нашій країні багато професійних рішень, креативних ідей і також немало відповідальних виробників, які керуються не суто одномоментними вигодами, а дійсно вкладаються в дослідження, розробки та у виробництво якісної продукції. Так, це потребує інвестицій та додаткових витрат, але ті, хто хоче грати на цьому ринку «в довгу», це розуміють і дуже відповідально до цього ставляться. На жаль, саме кризи часто відкривають нам очі і змушують інакше дивитися на багато речей. Війна в нашій країні на деякий час трохи стерла кордони, змусила багатьох бізнесменів усвідомити нові сенси. Саме тому у своєму виступі я наголосив на необхідності розвитку українських брендів на міжнародних ринках, і це мусить бути не суто викликом для окремих компаній – це має стати спільною національною ідеєю для українських виробників та держави.

Чому саме зараз актуально говорити про розвиток експорту української продукції?

Незважаючи на ситуацію в нашій країні та загалом на поточні світові реакції щодо експорту українських товарів, це, наразі, актуальне завдання для бізнесу та держави в цілому. Бо зараз світ знає Україну, як ніколи. Знає, на жаль, завдяки війні, а повинен відкрити для себе як сучасну, технологічно розвинену державу. Державу, що може бути не тільки прикладом стійкості, але й прикладом швидких економічних та соціальних трансформацій. Відновлення країни та розвиток економіки — це наше головне завдання на найближчі часи, і збільшення частки експорту — це суттєва допомога в цьому.

Яким чином AFINA Group планує сприяти цій ідеї?

Ми вважаємо, що створення гідного іміджу для українських брендів за межами країни є важливим етапом у розвитку експорту української продукції. Уявіть, продукція, яку ми виробляємо, не просто дорівнює, але й часто перевершує за своїми властивостями аналоги транснаціональних виробників. Тому нам дійсно є чим пишатися. Наприклад, наш бренд «Вухастик» вже успішно представлений на ринках деяких країн Європейського союзу, і ми плануємо розширити свою діяльність на інші території.

Як ви бачите майбутнє української продукції на міжнародному ринку?

Ми впевнені, що якісна продукція українських виробників має великий потенціал і можливість посісти гідне місце на полицях європейських та міжнародних торгових точок. Українські виробники вже зараз демонструють свою готовність конкурувати з європейськими партнерами за якістю та ціною, а також активно впроваджують міжнародні стандарти якості та сертифікації. Це дозволяє їм успішно виходити на нові ринки та залучати нових клієнтів. Але тут важливо бути відповідальним та послідовним виробником: ніяких компромісів щодо якості продукції, бути проактивними та інноваційними, шукати ті ідеї, які будуть вражати споживачів, створювати R&D-підрозділи, впроваджувати найсучасніші технології. У нашій країні багато розумних та талановитих людей, головне — створити умови для їхньої творчої самореалізації. І тут дуже в пригоді стане підтримка держави — певні гранти, пільги щодо оподаткування, лояльні умови фінансування та інше.

Які українські товари можуть бути цікавими європейському споживачеві?

Я б трохи інакше поставив це питання — «ЧИМ саме українські товари можуть зацікавити споживачів інших держав?». По перше, якість та безпека при використанні — це взагалі must have для роботи на європейських ринках. Тому виробничі процеси, сировина, обладнання мусять відповідати певними умовам та протоколам сертифікації. Ну і, безумовно, жорсткий контроль на всіх етапах виробництва. По друге — це ціна, бо, незважаючи на більш високий рівень життя, закордонні споживачі також шукають вигідні пропозиції та хочуть заощаджувати. Це більш складне питання для наших українських виробників, бо зниження собівартості без шкоди для якості продукції — це суттєві інвестиції в автоматизацію, енергозбереження, роботизацію та інше. Але, незважаючи на це, зараз у українських виробників є можливості створювати якісну продукцію за конкурентоспроможними цінами. Ну, і як я казав раніше, тут важливу роль може відіграти державна політика підтримки експортно-орієнтованих бізнесів. І третя складова для успіху українських товарів — це додати в них частку української душі, відтворити в них унікальність, щирість та турботу.

Чи відстежуєте ви тренди попиту та що зараз відбувається на світових ринках побутової хімії?

Так, ми дійсно приділяємо цьому увагу. До того ж, недостатньо стежити за тими ринками, що є поруч, треба дивитися на глобальні світові тренди. Звісно, їхній вплив не буде відбуватися в нашій країні в повній мірі, але певні інсайти з такої інформації можна отримати.

Цікаво. Чи можете поділитися якоюсь цікавою інформацією з цього приводу?

Так, звісно. Світовий ринок товарів для прибирання дому та прання у 2023 склав понад $195 млрд. Очікується, що ринок буде зростати в середньому на 4,2% щорічно, тобто до 2028 року він досягне $240 млрд. Найбільшим сегментом цього ринку є сегмент «Догляд за білизною», він складає 53%, що в грошах становить $104 млрд. Цікавим є такий факт, що навіть в кризові періоди товари сегменту «догляд за білизною» (тобто пральні порошки, гелі для прання, кондиціонери тощо) є найбільш стійкою категорією, від якої споживачі не готові відмовлятися. В якості основних трендів цього ринку можна виділити: «зелене» прибирання, «прозорість» (бажання розуміти детальний склад продуктів) та прибирання як елемент ментального здоров’я та соціалізації. Якщо перші два тренди більшості з нас знайомі та інтуїтивно зрозумілі, то ось третій виявився для нас дуже цікавим. Виявляється, що споживачі зараз шукають невеликі, недорогі способи тамувати стрес і знайти радість вдома у важкі часи. Догляд за оселею є доступним і може це забезпечити. Тому товари побутової хімії, що дають задоволення від їх використання, можуть суттєво покращувати психічне здоров’я та настрій.

Саме таке занурення у світовий досвід та тренди дали нашій компанії AFINA Group нове усвідомлення себе як бізнесу. Зараз ми бачимо себе розробником та постачальником ефективних рішень для створення чистоти особистого та життєвого простору людини.

Чому всім виробникам важливо просувати національний бренд MADE IN UKRAINE та об’єднуватися навколо цієї ідеї?

Просування національного бренду MADE IN UKRAINE має важливе значення для підвищення конкурентоспроможності українських товарів на міжнародному ринку. Якщо виробники об’єднаються навколо цієї ідеї — це дозволить розвивати єдиний позитивний імідж української продукції, це буде сприяти збільшенню довіри споживачів до нашої продукції. А якщо держава буде сприяти розвитку експортних можливостей, то це стане твердим підґрунтям для розвитку внутрішнього ринку і відновлення національної економіки.

Відновлення українського виробництва має величезне значення для розвитку країни в цілому. Якщо оцінювати наш внутрішній ринок, то на прикладі засобів для прання можна сказати, що зараз лише 19% цього ринку займає продукція українських виробників, решта — транснаціональні корпорації або європейські компанії. Тому розширення асортименту продукції побутової хімії та косметики саме українського виробництва є важливим для розвитку нашого ринку.

Чи є ще щось, що ви хочете додати на завершення нашого інтерв’ю?

Відновлення українського виробництва — це завдання не тільки самих виробничих компаній. Суттєвий внесок в цю ідею додають торгівельні мережі, бо недостатньо просто зробити класний продукт, треба щоб він був доступний споживачам. І тут я хочу подякувати кожній мережі, яка сьогодні підтримує якісні українські бренди, і закликати всіх об’єднатися задля спільної підтримки та просування товарів українських товарів як всередині країни, так і за її межами. І це не лише економічна необхідність, а й стратегічний крок у зміцненні національного іміджу та підвищенні конкурентоспроможності країни на міжнародній арені. Історія успіху нашого бренду «Вухастик», який виробляється на відновленому заводі, є яскравим прикладом того, як об’єднані зусилля бізнесу, ритейлу і держави можуть призвести до досягнення високих результатів і сприяти відновленню економіки країни.