Опубліковано

У темряві, але в теплі: літній блекаут і його виклики для ритейлу

Як український бізнес застосовує вже набутий досвід зимових блекаутів та як адаптується до викликів літнього сезону — читайте в матеріалі All Retail.

Енергосистема України внаслідок російських обстрілів вже втратила 9 ГВт, що складає половину необхідних потужностей для проходження зими. Через більше споживання електроенергії відключення світла стали довшими. Жорсткіші чи помірніші графіки відключення світла неодмінно впливають на ефективність роботи ритейлерів, їхні стратегії управління запасами та здатність забезпечувати безперебійне обслуговування клієнтів. 

Зимовий досвід блекаутів

До зимових відключень світла ритейлери готувалися заздалегідь, обладнавши торгові об’єкти дизель-генераторними установками, датчиками температур, енергоощадним LED-освітленням тощо.

Обладнання, придбане продуктовими мережами під час блекауту у 2022 році, допомагає забезпечувати роботу магазинів під час планових та аварійних відключень електроенергії цього літа. Заступник директора з операційної діяльності мережі супермаркетів VARUS Світлана Карпенко зазначає, що майже всі магазини мають генератори, які задовольняють базові потреби у світлі та забезпечують роботу кас.

Світлана Карпенко, заступник директора з операційної діяльності мережі VARUS

«Ще з початком ворожих атак на енергетичну систему України у 2022 році ми підсилили свою програму збереження електроенергії. Зокрема, зменшили освітлення у торговельних залах та підсобних приміщеннях, відмовились від використання відеостін та яскравих вивісок. Закупили стаціонарні та мобільні генератори, щоб магазини VARUS продовжували працювати, незалежно від ситуації з електропостачанням. Наразі майже всі наші магазини забезпечені генераторами, які забезпечують базові потреби у світлі та роботі кас».

Виклики літнього відключення світла 

Перш за все відбулася зміна системи роботи з продуктами, які потребують холодильного обладнання. Логістика доставки продуктів сьогодні оптимізована для скорочення часу постачання до торгових точок, а також зменшено асортимент продуктів з коротким терміном зберігання. 

Дайнюс Туменас, заступник генерального директора з управління активами мережі NOVUS, каже, що пріоритетом для компанії залишається безпека клієнтів та свіжість продукції: «Безумовно, ми адаптуємося до умов за допомогою оптимізації асортименту, зменшення залишків швидкопсувних товарів у магазинах, збільшуємо частоту поставок, аби доставляти продукцію частіше та в меншій кількості. Ми регулярно перевіряємо товар на відповідність органолептичних показників стандартам якості та скорочуємо терміни реалізації продукції — навіть тієї, що упакована у вакуум або газомодифікованому середовищі».

У мережі VARUS при цьому частково зменшили постачання категорій «фреш» і "ультрафреш«.

Мережі магазинів «Таврія В» та «ПЮРЕ» практикують щоденне замовлення швидкопсувної продукції, базуючись на статистиці продажів.

У мережі «КОЛО» повідомили, що для економії електроенергії та безпеки споживання скоротили кількість молочних товарів, морозива та готової їжі. Також зазначили, що оскільки супермаркети мережі переважно розташовуються в нових житлових комплексах, викликом стає не лише відсутність електроенергії, але й припинення водопостачання під час відключень світла. Тому ритейлер збільшив запаси води в магазинах і на розподільчих центрах

Більшість торгових мереж подбали про альтернативні джерела електроенергії. За словами заступника генерального директора «Таврія В» Дениса Поповіченка, під час відключення світла всі торгові об’єкти, аварійне освітлення та холодильне обладнання працюють на резервному живленні. Каси під’єднано до аварійної лінії й вони не припиняють роботи без централізованого електропостачання.

Опорні магазини NOVUS та новий логістичний центр забезпечені генераторами. Команда мережі заздалегідь впровадила програму енергоефективності та енергонезалежності, щоб вчасно доставляти та зберігати у правильних температурних умовах продукти, а також готувати їжу навіть тоді, коли навколо немає світла. Також компанія впроваджує нові технології — сонячні панелі на дахах супермаркетів.

Дайнюс Туменас, заступник генерального директора з управління активами мережі NOVUS

Дайнюс Туменас, заступник генерального директора з управління активами NOVUS, говорить:

«NOVUS впроваджує нові технології, щоб забезпечити свою безперебійну роботу. Перші сонячні панелі наша компанія встановила на даху супермаркету у Нових Петрівцях. У поєднанні з дизель-генераторами ці пристрої працюють як локальна електромережа. Завдяки сонячним панелям супермаркет NOVUS може безперебійно працювати навіть в умовах блекаутів, відтак відвідувачі завжди мають доступ до свіжих та якісних продуктів. Оскільки робота сонячних панелей повністю безпечна для екології та абсолютно безшумна, жодного дискомфорту українці не відчують.

Пілотний проєкт зі встановлення сонячної станції на даху виявився дуже успішним. У літній період, коли сонце є найбільш активним, така станція покриває 95% від потреб супермаркету NOVUS. Крім встановлення сонячних панелей, компанія зробила оцінку герметичності супермаркетів мережі. Завдяки Європейським нормам при тестуванні вже вдалось вдосконалити конструктивні вузли, що своєю чергою зменшило споживання електроенергії на систему опалення, вентиляцію та кондиціонування повітря (ОВіК). Нам вдалося зменшити споживання системи OBIK на 16%. Після перерозподілу навантаження на мережу ми змогли зменшити пікові ліміти споживання на 30%, що відповідним чином дає змогу заощаджувати інвестиційні витрати у нових проєктах».

У майбутньому в NOVUS планують збільшувати кількість супермаркетів, що працюватимуть на альтернативних джерелах живлення. Компанія поставила перед собою амбітну мету — масштабувати цей досвід та йти в ногу з енергоефективним майбутнім. «Якщо ми незалежні, то навіть від електромереж», — додають у мережі.

Автозаправні комплекси KLO також впроваджують рішення для зменшення навантаження на основну електромережу та забезпечення безперебійної роботи під час відключень. Використання сонячних станцій, що покривають приблизно 20% потреб АЗК, є значним кроком у напрямку енергоефективності. Окрім цього, у квітні цього року на АЗК почали точково зменшувати яскравість зовнішніх вивісок за віяловим принципом та відключати деякі рекламні конструкції в нічний час. Так чи інакше, всі АЗК KLO працюють цілодобово, вимкнення електроенергії не впливає на режим роботи комплексів.

При цьому, всі АЗК KLO забезпечені генераторами, що допомагає продовжувати роботу під час відключень електроенергії. Генератори повністю забезпечують потужність, необхідну для повноцінної роботи комплексів. Кожен клієнт KLO може без перешкод заправитись та скористатись усіма необхідними сервісами — перекусити, випити каву, придбати необхідні для подорожі товари та продукти, зарядити гаджети, скористатись wi-fi чи просто відпочити в зоні кафе комплексів.

До того ж, нові виклики вимагають іншого підходу. Для працівників АЗК KLO було проведено базове навчання та створено методичні матеріали з експлуатації генераторів. У компанії зазначають, що в будь-яких інших додаткових навчаннях потреби немає, оскільки генератори вмикаються автоматично.

У мережі VARUS говорять, що попри всі ці надскладні виклики, команда адаптувалась до реалій. Згуртованість та системність допомогли не тільки продовжувати роботу, але й відкривати магазини, запускати нові послуги та покращувати сервіс.

Цього року відключення світла влітку супроводжується здорожчанням тарифів на електроенергію. Відтак з 1 червня мінімальна гранична ціна для бізнесу — 10 грн/МВт·год. Поки українців з відчаєм жартують, що навіть коли світло є, його не хочеться вмикати через нові тарифи, підприємцям доводиться шукати нові інструменти для балансу між витратами та ціною на товари.

За даними Держстату на червень 2024 року, ціни зросли на такі продукти харчування: фрукти (10,4%), овочі (1,3%), риба та морепродукти (0,9%), цукор (0,6%), хліб (0,7%). Дорожчають не лише продукти харчування, але й ціни малих бізнесів та підприємств, а також чеки в ресторанах та кафе. Однак ритейлери запевняють, що кінцева вартість товарів для споживачів не змінюється.

У мережі NOVUS зазначають, що припинення централізованого електропостачання і використання генераторів все ж підвищують витрати, однак не впливають на зростання цін. Директор департаменту стимулювання продажів NOVUS Дмитро Москвічов коментує ситуацію так: «Використання генераторів впливає на наші витрати. Бо дійсно, одна година на генераторі коштує, здається, втричі більше, ніж одна година не на генераторі. В ціни спеціально ми це не закладаємо. Думаю, це відбувається опосередковано. Ми ж не забуваємо, що самі виробники також «сідають» на ці генератори, поступово це закладається в сам продукт, а ми вже працюємо з тою націнкою».

Ритейлер VARUS теж повідомив, що нестабільне постачання електроенергії не вплинуло на кінцеву вартість товарів.

Попри складність умов, ритейлери продовжують підтримувати високі стандарти забезпечення споживачів свіжими продуктами харчування — зокрема через зміну частоти постачань швидкопсувної продукції. Завдяки впровадженню альтернативних джерел енергії — таких як генератори та сонячні станції — торгові мережі здатні забезпечувати безперебійну роботу магазинів і автозаправних комплексів. Ці заходи не лише допомагають знизити навантаження на основну мережу, але й гарантують стабільне обслуговування клієнтів. Впровадження інноваційних технологій та адаптивних стратегій демонструє готовність ритейлерів швидко реагувати на енергетичні виклики.