Опубліковано

Курс на Західну Україну і малий формат: як проходила експансія food-ритейлерів в першій половині 2024 року

За стартові 6 місяців 2024 року мережеві продовольчі ритейлери відкрили в Україні 446 магазинів. При цьому 362 з них були абсолютно новими, а решта змінила вивіску іншої торгової мережі внаслідок процесу ребрендингу або відкриття на місці магазину іншого оператора.

Така інформація міститься у новому звіті «ТОП 180 торгових операторів FMCG за кількістю магазинів, перша половина 2024 р. Тенденції та оновлені прогнози розвитку ритейлерів у другій половині 2024 р.», підготовленому компанією GT Partners Ukraine.

Для порівняння зазначимо, що у першому півріччі 2023 року було відкрито 284 магазини, з них новими були 237 торгових точок.

Цікаво, що за підсумками першого півріччя 2024 р. найбільше нових магазинів відкривали не всім відомі традиційні лідери ринку, а оператори, які домінують у своїх окремих регіонах (а мережа «АТБ» другий рік поспіль взагалі не потрапляє до списку ТОП-5 операторів за кількістю нових відкриттів).

Зокрема, найбільше нових об’єктів у вказаний період часу відкрила вінницька компанія «Альянс Ритейл Груп» (мережі «Домашній маркет», Mashket, OSNOVA, PRO та ін.), яка здала в експлуатацію відразу 39 маркетів. Так, у січні-червні 2024 р. оператором було відкрито 30 нових магазинів Mashket, 2 магазини PRO, а також взято в управління 7 мінімаркетів «Сімейна Lavka» в Чернівецькій області.

Ще одним активним оператором на українському ринку роздрібної торгівлі стала західноукраїнська мережа магазинів «Сім23» (Луцьк), яка відкрила нових 36 маркетів. Окремо відмітимо, що в грудні 2022 р. «Клевер Сторс» почав реалізовувати проект нових магазинів під брендом «Сімі», і станом на сьогодні в загальному портфелі компанії вже близько 30% точок під такою вивіскою. Крім того, мережа «Сім23/Сімі» продовжує бути найчисельнішим локальним ритейлером — тобто оператором з найбільшою кількістю точок, розташованих в межах 1 регіону (в цьому випадку — Західної України).

Компанія Fozzy Group (Київ) — відкрила у січні-червні 2024 р. 32 нових об’єкти (17 магазинів Thrash!, 2 гіпермаркети «Сільпо», 12 супермаркетів та магазинів біля дому «Фора», а також 1 мінімаркет Foodpod).

У першій половині 2024 року найбільш популярними форматами продовольчих магазинів, які відкривалися в Україні, були мінімаркети самообслуговування (до 200 кв.м торгової площі) — на них припало 69% від загальної кількості відкритих об’єктів у зазначений період. Безумовними лідерами за кількістю відкриттів об’єктів формату «мінімаркет» стали компанії «Альянс Ритейл Груп» та «Клевер Сторс», а також мережі «Делві» та «Близенько».

На другій позиції за популярністю серед форматів FMCG маркетів, що відкривалися в Україні у першій половині 2024 року, опинилися магазини біля дому (маркети з торговою площею від 200 до 400 кв.м) — на об’єкти цієї концепції припало 12% від загальної кількості зданих в експлуатацію торгових точок у зазначений період. При цьому найбільшу кількість нових магазинів біля дому в зазначений період відкрила мережа «МаркетОПТ».

У першому півріччі 2024 р. у країні було відкрито 45 нових дискаунтерів. Таким чином, на об’єкти цієї концепції припало 10% від загальної кількості зданих в експлуатацію торгових точок у зазначений період.

В поточному році аналітики відмічають повторення стійкого тренду: за період із січня по червень 2024 року найбільше нових FMCG магазинів (майже 41% від загальної кількості відкриттів) відкрилося у Західній Україні (Волинська, Рівненська, Тернопільська, Львівська, Івано-Франківська, Хмельницька, Чернівецька, Закарпатська області), де ступінь військової напруженості та ракетних обстрілів був у цей час значно спокійнішим порівняно з іншими регіонами. При цьому своїм лідерством регіон традиційно завдячує мережам мінімаркетів: найбільшою кількістю відкриттів у Західній Україні в цей період відзначилися компанія «Клевер Сторс» («Сім23», «Сімі»), а також мережі «Близенько» та «Тайстра».

На другій за привабливістю для експансії food-ритейлерів позиції, як і минулого року, йде Центральна Україна (Вінницька, Черкаська, Полтавська, Кіровоградська області), де у першому півріччі 2024 р. було відкрито 16,6% від загальної кількості нових маркетів. При цьому, найбільшою кількістю відкриттів у регіоні відзначилися мережі «Файно маркет» та «МаркетОПТ».

Наступною за активністю щодо експансії ритейлерів була Східна Україна (Дніпропетровська, Харківська, Запорізька і Донецька обл.) в якій було відкрито 60 магазинів, що відповідає 13,5% від загальної кількості відкриттів торгових точок у першому півріччі 2024 р.