Опубліковано

Заробляй на своїх: як працює програма «Національний кешбек»

У вересні завершився тестовий місяць програми «Національний кешбек». За три тижні тестування до програми долучилися 663 000 українців. Усього було нараховано 23,6 млн грн. Чи зможе ця програма змінити споживчі звички українців, створивши більший попит на товари українського виробництва? Які спостереження ритейлерів після першого місяця роботи та які результати програма принесе для бізнесу та держави? Чи може «Національний кешбек» стати важливим інструментом не лише для підтримки національного виробника, а й для формування нової економічної реальності в Україні — у матеріалі All Retail.

Механізм роботи програми

Робота програми лежить на 5 «китах»:

1. Виробник. Українські виробники товарів, які беруть участь у програмі, отримують підтримку через підвищення попиту на їхню продукцію. Вони надають товари, за які покупцям нараховується кешбек.

2. Мережа. Ритейлери, які продають товари українського виробництва, беруть участь у програмі, надаючи інформацію про покупки в Державну податкову службу для нарахування кешбеку.

3. Держава. Уряд координує та регулює програму через Міністерство економіки, Мінцифри та Державну податкову службу. 

4. Покупець. Користувачі, які купують українські товари, отримують кешбек через систему «Дія».

5. Банк. Уповноважені банки відкривають спеціальні рахунки для користувачів програми й обробляють платежі.

До програми можуть долучитися торгові оператори на загальній системі оподаткування. Українці можуть отримати до 3 тис. гривень щомісяця за купівлю товарів місцевого виробництва. Витратити кешбек можна на медичні послуги, спорт, кіно, ресторани, комунальні послуги, транспорт, мобільний зв’язок, донати на армію, військові облігації та благодійність тощо.

У пресслужбі корпорації «АТБ» повідомляють, що програма «Національний кешбек» — це державна допомога споживачам, які роблять вибір на користь товарів, вироблених в Україні. Торгова мережа є тільки майданчиком, на якому представлений широкий вибір українських товарів. Програма не має відношення до цінової або маркетингової політики на ринку. 

«Згідно з умовами постанови для долучення до проєкту, ми повинні передавати весь перелік товарів, які реалізуємо шляхом безготівкового розрахунку, до ДПС України разом зі штрих-кодами. Визначення, на які товари та яким чином нараховується кешбек, відбувається безпосередньо на боці держави й мережі не мають до цього процесу жодного відношення. Враховуючи, що наша мережа в цьому проєкт є лише майданчиком, то по всіх питання щодо нарахування та отримання кешбеку споживачі можуть звертатися на гарячу лінію, яку визначила держава для комунікації зі споживачами», — повідомили нам в прессслужбі «АТБ».

Тобто у межах програми ритейлер не несе відповідальності за нарахування кешбеку. Його роль полягає в коректному відображенні інформації про придбані товари згідно з законодавством. Подальший процес обчислення і виплати кешбеку контролюється податковими органами та платіжними системами, що забезпечує прозорість і надійність програми, а також уникнення помилок з боку продавця.

Вигоди для держави

Якщо вигода для споживачів є очевидною — отримання додаткових коштів, які можна використати, наприклад, для зменшення витрат на оплату комунальних послуг, то користь програми для держави на перший погляд не така явна.

«Ми долучилися до проєкту не задля збільшення продажів, а за для того, щоб наш споживач зміг отримати додаткову державну допомогу у вигляді кешбеку, купуючи українські товари в АТБ, — коментують в офісі дніпровського ритейлера. — Всі знають, як багато акційних пропозицій ми пропонуємо нашим споживачам щодня, це більш ніж 50% асортименту з миттєвими знижками від 20%, які вони отримують в момент розрахунку на касі. А проєкт «Національний кешбек» дозволяє покупцям, які купують українські товари та розраховуються картками банків-партнерів, отримувати 10% кешбек до 3 000 грн на місяць на одну особу, додатково до цінових пропозицій АТБ».

Ключовою стала підтримка українського виробника. За місяць у програмі зареєстрували понад 170 тис. позицій товарів українських виробників.

Петро Микитюк, комерційний директор компанії “Тайстра Груп”

Петро Микитюк, комерційний директор компанії "Тайстра Груп":

«Довгострокові ефекти участі в програмі кешбеку включають зростання лояльності клієнтів, які будуть віддавати перевагу магазинам, що пропонують цю вигоду. Це може змінити споживчі звички, заохочуючи безготівкові розрахунки та частіші покупки. Учасники програми отримують конкурентну перевагу на ринку, зростання середніх витрат покупців і підвищення частоти їхніх відвідувань. Програма також може стимулювати покупців частіше обирати продукцію національного виробника, якщо вона є частиною пропозиції. Це сприяє підтримці місцевих брендів, підвищує їхню конкурентоспроможність і може сприяти зростанню частки національних товарів на ринку».

Також програма кешбеку сприяє розвитку внутрішнього ринку через збільшення податкових надходжень. Кожен придбаний товар місцевого виробництва повертає до 40% його вартості назад у бюджет. Це досягається через сплату податків на різних етапах виробничого ланцюга — від закупівлі сировини та транспортування до сплати податку на додану вартість (ПДВ) та податку на прибуток. Окрім цього, кешбек нараховується лише на офіційно зареєстровані покупки, що стимулює бізнес працювати в правовому полі та зменшує рівень тіньової економіки.

Метою програми також є збереження робочих місць. Під час війни та міграційних процесів, які скоротили кількість робочих рук в країні, підтримка національних виробників допомагає стабілізувати ситуацію на ринку праці. Підвищений попит на товари вітчизняного виробництва сприяє збереженню наявних робочих місць та запобігає скороченню персоналу на підприємствах, що важливо в умовах економічної нестабільності.

Потенційно програма може зменшити залежність від імпорту. Оскільки «Національний кешбек» стимулює споживачів обирати товари місцевого виробництва, це зменшує залежність від імпортованих товарів і сприяє розвитку власних виробничих потужностей.

Максим Бугаєв, заступник генерального директора з правових питань та зв’язкам з державними органами мережі NOVUS:

«Одним із ключових довгострокових ефектів [програми] ми бачимо зміщення акценту в купівельних звичках споживачів на користь товарів вітчизняного виробництва. Це сприяє підтримці українського бізнесу та економіки загалом. Крім того, зростання фінансової грамотності серед населення і збільшення використання цифрових інструментів для управління витратами може стати вагомим поштовхом для розвитку електронної комерції та покращення рівня обслуговування в роздрібній торгівлі.

Хоча ритейлер не здійснює виплати кешбеку, участь у програмі все ж вимагає певних інвестицій. Серед основних витрат — розробка та розповсюдження рекламних матеріалів, які інформують покупців про можливість отримання кешбеку, навчання персоналу для якісного обслуговування в межах нових умов, а також адаптація та доопрацювання інформаційних систем, які забезпечують точний облік проданих товарів і передачу необхідної інформації податковим органам».

Роль держави та додаткові ресурси

Програма не впливає на цінову політику торгових мереж, але ритейлери несуть витрати на технічну реалізацію та рекламу. Катерина Футрук, директор з маркетингу мереж «Наш Край» і SPAR говорить, що компанія взяла на себе витрати на виготовлення рекламних матеріалів та оплату роботи відділу ІТ для технічної реалізації програми. Тому у мережах запустили внутрішню активність «Купуй місцеве», в рамках якої позначають товари місцевих виробників. Також було реалізовано проєкт START SPAR, метою якого став пошук та популяризація українських виробників.

Ритейлери підкреслюють, що для ефективної роботи програми кешбеку державі потрібно забезпечити чіткі регуляторні рамки, які створять довіру у споживачів і бізнесу. Маркетингові кампанії, що підвищують обізнаність про програму, повинні акцентувати на вигодах для споживача.

«Реєстрація товарних позицій у проєкті відбувається через програму „Дія“ за ініціативою виробників і може змінюватися щодня, включаючи можливість видалення товарів за бажанням кожного суб’єкта. Ми, як мережа, не можемо технічно забезпечити візуальне впізнання цих товарів у магазинах. Тому, для ефективної роботи програми та зручності споживачів, вважаємо за необхідне якнайшвидше запустити раніше анонсований сканер товарів у системі „Дія“, який допоможе у пошуку.

З боку виробників було б доцільно наносити на етикетки спеціальну позначку „Національний кешбек“ для українських товарів. Також чекаємо на реалізацію етапу долучення до проєкту товарів під власними марками АТБ, які сьогодні виробляються в Україні більш ніж 140 підприємствами на наше замовлення. Ми готові виділити ці товари спеціальними позначками „Національний кешбек“ для зручності покупців», — говорять у пресслужбі «АТБ».

Зважаючи на те, що програма «Національний кешбек» у вересні працювала в тестовому режимі, кешбек нараховувався із затримкою, і не на всі товари.

Також важливо, що кешбек нараховується за умови, якщо споживач підпише заяву в системі «Дія», оформить картку «Зроблено в Україні» та розрахується карткою одного з банків-партнерів. Однак у мережі серед споживачів ширяться коментарі, що підписавши заяву, користувач може (навіть неусвідомлено) надати дозвіл на розкриття банківської таємниці. Таке рішення дозволяє ДПС отримувати інформацію про транзакції на картах і рахунках учасників програми.

З огляду на занепокоєння споживачів щодо надання дозволу на розкриття банківської таємниці, важливо врахувати ризики, пов’язані з конфіденційністю персональних даних. Це питання потребує уважного розгляду, адже прозорість програми не повинна порушувати права споживачів. Важливо знайти баланс між ефективністю програми та захистом особистої інформації учасників.

Довгострокова мета програми «Національний кешбек» полягає в підтримці місцевих виробників. Завдяки своїм масштабам, програма має потенціал стати важливим інструментом для розвитку національної економіки, охоплюючи значний сегмент ринку. Окрім заощаджень, українці отримують можливість активно сприяти розвитку місцевих виробників. Для досягнення успіху програми важливо забезпечити прозорість і надійність нарахування кешбеку. Також необхідна активна підтримка з боку держави, яка повинна взяти на себе роль у промоції програми. Лише за таких умов «Національний кешбек» зможе справді вплинути на ринок, зміцнюючи позиції українських виробників і формуючи нові споживчі звички.