Опубліковано

Чому споживчі настрої українців падають попри позитивні очікування бізнесів

У вересні 2024 року українські підприємці продовжили покращувати бізнес-очікування, водночас споживчі настрої українців впали – із 80 пунктів у серпні до 72,6.

Чому громадяни та бізнес по-різному оцінюють економічну ситуацію в Україні, пояснив експерт Центру економічних стратегій (ЦЕС) Юрій Гайдай.

У вересні 2024-го індекс очікувань ділової активності НБУ трохи покращився – до 48,7 порівняно з 48,4 у серпні, проте він все ще нижче «нейтрального» рівня у 50 пунктів. Настрої покращилися у торгівлі та промисловості, але погіршилися у будівництві та послугах.

Зокрема, підприємства сфери повідомляють про значний дефіцит кадрів та витрати на підготовку до складної зими з перебоями енергопостачання.

Водночас українці погіршили споживчі настрої з 80 пунктів у серпні до 72,6 у вересні, де 0 – мінімальний показник, 200 – максимальний. Індекс менш як 100 означає, що серед громадян переважають негативні споживчі настрої.

Юрій Гайдай зазначив, що очікування бізнесу покращилися насамперед за рахунок промисловості і торгівлі, яка загалом залежить саме від споживчих настроїв. Він пояснює це двома факторами:

  • бізнес більш прагматичний, тому на його очікування менше впливає емоційний фон, зокрема, повідомлення у ЗМІ та соцмережах;
  • часовий лаг – тобто погіршення споживчих настроїв відобразиться в ділових очікуваннях із певною затримкою.

Експерт Центру економічних стратегій схиляється до першого варіанту і наводить приклад лютого 2024-го, коли споживчі настрої впали, тоді як бізнес вже відновлювався на розумінні, що зима та енергетична криза позаду.