Динаміка у «квадратах»: ТОП-5 food-ритейлерів України за сумарною торговою площею
За підсумками 6 місяців 2024 року сумарна торгова площа, яка зайнята під мережевими продовольчими магазинами в Україні, склала близько 3 320 000 кв.м. Це на 1,2%, або на 38 тис. кв.м. більше порівняно із показниками на кінець 2023 року.
Такі дані містяться у новому звіті «Ритейл України: ТОП 180 операторів food-ритейлу України за сумарною торговою площею, перше півріччя 2024 р.», підготовленому компанією GT Partners Ukraine.
Загалом, із понад 180 продовольчих ритейлерів, які працюють сьогодні в нашій країні, 55 операторів у першій половині 2024 року змогли наростити сумарну торгову площу своїх магазинів (порівняно з показниками на кінець 2023 р.).
18 торгових операторів змушені були в першому півріччі 2024 року скоротити свою сумарну торгову площу. Ще близько 58% компаній, порівняно з кінцем 2023 року, залишили свою сумарну торгову площу незмінною.
Структуру приросту нових торгових площ у першому півріччі 2024 року формували насамперед ті компанії, які працюють у форматах «супермаркет» та «дискаунтер». Примітно, що на 4 провідних торгових оператори за цим показником (АТБ, «МаркетОПТ», «Дивоцін» та Fozzy Group) припало 3/4 від загальної кількості торгових площ, відкритих за весь зазначений період часу.
Як і у попередні роки, лідером роздрібного ринку України за показником сумарної торгової площі продовжує залишатися мультиформатний холдинг Fozzy Group (Київ). Ця компанія, що управляє мережами супермаркетів «Сільпо», cash & carry Fozzy, магазинів біля дому «Фора», дискаунтерів Thrash! та преміум-маркетів Le Silpo та Favore за 6 місяців 2024 року (в порівнянні з даними на кінець 2023 р.) наростила свою сумарну площу майже на 1% — до 692 800 кв.м.
Другу позицію рейтингу, як і раніше, посідає мережа м’яких дискаунтерів «АТБ» (Дніпро). За перше півріччя 2024 року цей ритейлер збільшив свої площі більш на 1,7%, досягнувши загального показника у 575 000 кв.м.
На третій позиції рейтингу провідних food-ритейлерів України за сумарною торговою площею утримується німецький оператор METRO Cash&Carry, лише трохи випереджаючи мережу NOVUS. Сумарна торгова площа магазинів METRO сьогодні становить 167,8 тис. кв.м., у NOVUS — 166,6 тис. кв.м.
Замикає п’ятірку лідерів одеська компанія «Таврія В» із показником у 155 200 кв.м.
Загалом майже усі (крім METRO) представники провідної п’ятірки рейтингу провідних продовольчих операторів країни за обсягом торгових площ збільшили свої показники в першому півріччі 2024 р.
Варто також зазначити, що на 5 провідних food-ритейлерів країни припадає сьогодні 53% усіх площ, зайнятих під сучасними FMCG маркетами України (сумарна частка двох лідерів ринку — Fozzy Group та «АТБ-Маркет» — становить 38%).
Найбільше нових торгових FMCG площ у першій половині 2024 року відкривалося у Західній Україні. При цьому у вказаному регіоні найбільш активно відкривали магазини торгових мереж «АТБ», «Сільпо», «Тайстра», «Сім23» та «Близенько». Загалом, за 6 місяців 2024 року food-ритейлери відкрили у Західній Україні майже 36% від загального обсягу нових майданчиків, введених в експлуатацію у цей період по всій країні.
Також зазначимо, що у Східній Україні торгові оператори відкрили 20,2% від загальної суми всіх нових торгових площ, відкритих в Україні у першому півріччі 2024 р.
Своєю чергою, найменше новими FMCG площами у першому півріччі 2024 р. зросли Північна та Південна Україна — 8,8% та 5,8% від загальної кількості нових торгових об’єктів відповідно.