Російська мережа Myprice у Польщі: перший магазин відкрито, орієнтованість на клієнтів з України
За даними польського видання Wiadomosci Handlowe, російська мережа дискаунтерів Myprice нещодавно розпочала свою діяльність у Польщі, відкривши в цій країні перші магазини. Незважаючи на те, що вивіску магазинів змінили, а російське походження бізнесу частково замаскували, принципи роботи оператора у Польщі залишилися незмінними. Питання лише в тому, чи дозволять поляки та українці себе обманути?
Власниками мережі є брати Андрій і Сергій Шнайдери, бізнесмени з російського Красноярська. Раніше вони розвивали на польському ринку мережу жорстких дискаунтерів Mere, але після повномасштабної агресії Росії проти України у 2022 році були змушена закрити свої магазини через бойкот з боку споживачів та орендодавців торгових приміщень.
Myprice — той самий Mere, тільки з новим брендом
Оператором мережі магазинів Myprice у Польщі є компанія Torgservis PL — та сама, яка раніше розвивала дискаунтери Mere. Засновниками компанії є брати Андрій та Сергій Шнайдери — заможні бізнесмени з російського Красноярська, які у 2009 році у Сибіру створили мережу магазинів «Светофор». Сьогодні це одна з найбільших продуктових мереж у Росії. Ритейлер спеціалізується на продажу дешевих продуктів переважно невідомих брендів або узагалі no-name. В інтер’єрі магазинів мінімум декору, а товари лежать просто на палетах. Це типові hard-дискаунтери, які нагадують подорож у минуле на кілька десятиліть.
Бізнес з російським корінням закордоном
У 2017 році брати Шнайдери почали міжнародну експансію. У деяких країнах, таких як Казахстан і Білорусь, вони використовували бренд «Светофор». Але для ринку ЄС, а також для України, було створено новий бренд — Mere. У Польщі перші магазини під цією назвою планувалися до відкриття ще у 2018 році, проте дебют відбувся лише у 2020-му. Компанія обіцяла відкрити 105 дискаунтерів у Польщі, проте до 2022 року їх кількість зросла лише до 10.
Російське вторгнення в Україну у лютому 2022 року кардинально змінило ці плани. Магазини у Польщі швидко розпродали товари й закрилися. У 2023 році компанія Torgservis PL відзвітувала про нульовий дохід (у порівнянні з 31,73 млн злотих доходу у 2022 році) та зафіксувала збитки в 1,56 млн злотих.
Схожий процес відбувався і в інших країнах Європи: російські магазини закривалися через бойкот споживачів. В Україні ж діяльність Mere було заборонено ще у 2021 році, коли компанію визнали загрозою національній безпеці.
Після повномасштабного російського вторгнення у 2022 році Україна наклала санкції на Сергія Шнайдера та його матір Валентину, яка разом із синами розвивала бізнес у РФ. Сергію Шнайдеру на 10 років заблоковано всі активи в Україні, повністю заборонено займатися підприємницькою діяльністю, анульовано всі ліцензії та дозволи, а також накладено заборону на транзит через територію України. Загалом проти нього було застосовано 13 санкцій. Мати Сергія, Валентина, також була піддана аналогічним обмеженням і заборонам.
В польському реєстрі KRS Сергій Шнайдер, який значиться як фактичний власник компанії Torgservis PL, при цьому фігурує він не як громадянин Росії, а як громадянин Гренади з податковою резиденцією в Угорщині.
За оцінками журналу Forbes, статки Сергія Шнайдера та його родини становлять 1,4 млрд доларів, що забезпечує йому 2306-ту позицію у рейтингу найбагатших людей світу. Росіянин причетний не лише до сфери роздрібної торгівлі, а й до алкогольного бізнесу.
Переформатування і нові плани
Російська компанія, хоча і закрила магазини Mere в Польщі у 2022 році, не покинула країну повністю, і тепер стає зрозумілим, чому вона вирішила зберегти свою присутність тут. Попри відмову від бренду Mere, який мав негативний імідж у Польщі, компанія вирішила почати з чистого аркуша під новою маркою Myprice. Цей бренд раніше з’явився у Західній Європі, зокрема в Бельгії у лютому 2024 року, а також планується його запуск у Франції, Німеччині та, ймовірно, в інших країнах.
Перший магазин Myprice у Польщі відкрився влітку 2024 року в м. Седльце. Незабаром після цього відкрили другу точку в селищі Олешево-Боркі, також у Мазовецькому воєводстві. Обидва відкриття відбулися дуже тихо, без великої медійної уваги. Відсутність згадок у національних ЗМІ, очевидно, свідчить про те, що компанія прагнула уникнути широкого розголосу та асоціацій з брендом Mere. Таким чином, ребрендинг, ймовірно, допоміг досягти поставлених цілей на початковому етапі.
За неофіційною інформацією, оператор Myprice уже забронював локації для принаймні ще трьох нових магазинів, усі вони розташовані у східній частині Польщі. Крім того, у польських сервісах оголошень можна знайти інформацію про вакансії, які розміщує компанія Torgservis PL. Зокрема, шукають продавців, менеджерів магазинів, їхніх заступників, прибиральників та працівників складів, а місцем роботи зазначено Варшаву. Однак це не обов’язково означає плани відкриття магазинів у столиці — можливо, у вакансіях просто вказано адресу центрального офісу компанії.
Myprice — Mere 2.0
Під час відвідин одного із магазинів Myprice кореспондентом Wiadomosci Handlowe, жоден з опитаних клієнтів не усвідомлював, що робить покупки у російському магазині. Це не дивно — у магазині не було жодного продукту, виробленого в РФ.
Асортимент Myprice переважно складається з товарів польського та українського походження. Там можна придбати польську картоплю, соняшникову олію, борошно, а також українську горілку, цукерки, печиво чи пластівці. Серед товарів є макарони з Казахстану, чипси з Білорусі, яйця з Литви, консервована риба з Латвії, соуси з Болгарії та алкоголь із Чехії й Словаччини. Непродовольчий асортимент включає футболки, світшоти, бюстгальтери, туалетний папір, сміттєві пакети та побутову хімію.
Магазин Myprice за виглядом майже ідентичний дискаунтерам Mere. Збережено червону кольорову гаму. Дизайн трохи охайніший, але все ще досить простий: обладнання по суті відсутнє, товари лежать у коробках на палетах, є кілька морозильних камер і окрема холодильна кімната для м’яса й молочних продуктів.
Myprice навіть зберіг схожий девіз. Mere використовувало гасло «Найнижчі ціни кожного дня», а Myprice обіцяє «Низькі ціни кожного дня». Серед поляків це асоціюється з відомим гаслом «Щоденно низькі ціни» від мережі Biedronka.
Подібно до Mere, магазини Myprice орієнтовані на людей із середнім та низьким рівнем доходів, які шукають базові товари за вигідними цінами. В задумі ритейлера — що покупці готові змиритися з невисокою якістю заради економії.
Чи купуватимуть українці в росіян?
З неофіційних джерел, деякі постачальники в розмовах із представниками Myprice були переконані, що мережа орієнтується не стільки на поляків, скільки на вихідців зі Сходу, зокрема українців. Асортимент магазину справді свідчить про таку стратегію. Однак виникає запитання: чи дійсно росіяни сподіваються, що українці купуватимуть у них товари — так, ніби у світі нічого особливого не відбувається?
У магазинах чути як польську, так і українську мову. Однак клієнти навіть не підозрюють про російське походження мережі. Більшість покупців, дізнавшись про російське походження Myprice, заявили про намір змінити ставлення до покупок у цій мережі. Водночас дехто аргументував, що магазини надають робочі місця і забезпечують дешеві продукти для людей із низькими доходами.
Так чи інакше, очевидно, що Myprice — це спроба російського бізнесу повернутися на польський ринок, використовуючи новий бренд і маскуючи зв’язки з Mere. Попри зовнішні зміни, стратегія залишилася тією ж. Повернення російської мережі дискаунтерів до Польщі викликає етичні питання, особливо з огляду на війну.