«День без покупок» на 50% знизив продажі ритейлерів у Хорватії
Жителі Хорватії влаштували в країні бойкот місцевих магазинів через високі ціни на товари, що призвело до 50% падіння продажів у ритейлерів.
Онлайн-групи закликали відмовитися від покупок на один день, що обвалило продажі. Тепер громадські діячі пропонують влаштувати бойкот на тиждень і націлитись на великі роздрібні мережі — Eurospin, Lidl та DM.
«Ми хочемо надіслати ще сильніший сигнал про те, що хорватський ринок має нарешті стати регульованим», — заявив захисник прав споживачів Йосип Келемен, один з організаторів першої акції.
Бойкот також націлений на Coca-Cola та інші газовані напої, а також бутильовану воду та миючі засоби. Хорватів закликали уникати не лише покупок у магазинах — бойкот може поширитись на служби доставки, банки, ресторани та кафе, а також не купувати бензин. Подібні заклики до звучать не лише у Хорватії, а й у Боснії, Чорногорії, Північній Македонії та Сербії.
Деякі протестувальники все ж таки хитрують — минулого тижня вони їздили до сусідніх Словенії та Італії, щоб закупитися там.
Протести у Хорватії розпочалися після того, як середні ціни на продукти харчування зросли більш ніж на 30% за останні три роки. Ціни на деякі товари, наприклад, яйця чи хліб, підскочили майже на 60% та 50% відповідно. Серед причин зростання цін — спад місцевого сільського господарства, приплив імпортних продуктів та надмірна залежність економіки від туризму.
Ситуацію посилюють дефіцит кадрів та високий податок на додану вартість — він у країні становить 25%. Країна щорічно імпортує продуктів харчування та повсякденні товари. Причому ціни в самій Хорватії виходять набагато вищими. Наприклад, шампунь одного німецького бренду в країні коштує 3,35 євро — на 130% більше, ніж його ціна в Німеччині. У Болгарії ціна такого шампуню на 20% нижча. Ціни на хорватські товари при цьому в самій мережі вищі, ніж за кордоном, зазначають активісти.
Влада Хорватії вже заявила, що розширить список продуктів, на які не можна підіймати ціни, з 30 позицій до 70. «Держава відреагувала, але бізнес теж має втрутитися», — сказав прем’єр-міністр Хорватії Андрій Пленкович на зустрічі з представниками роздрібних мереж.