Опубліковано

Favorite Food&Drinks: як дегустації створюють нові можливості для харчової індустрії та ритейлу в Україні

Засновниця конкурсу Олена Сініціна розповідає, чому захід унікальний, що стоїть за його концепцією та як участь у ньому допомагає постачальникам. Як саме участь у конкурсі може стати не просто дипломом на поличці, а реальною підтримкою для бізнесу, що прагне змінювати стандарти якості? Читайте в інтерв’ю All Retail з Оленою Сініціною.

Коли на ринку з’являються нові продукти, а споживачі все більш вибагливі у своїх вподобаннях, виникає потреба в об’єктивній оцінці якості. В Україні вже існують спеціалізовані конкурси, що оцінюють окремі категорії харчових продуктів — від алкоголю до хлібобулочних виробів. Але чи достатньо таких заходів для того, щоб забезпечити бізнесу ефективний майданчик для розвитку? Здавалося б, окремі дегустаційні конкурси, хоч і допомагають підвищити впізнаваність продуктів, не завжди здатні поєднати різні галузі та створити реальний бізнес-інструмент для виробників. Саме тому на ринку з’явився конкурс, який поєднує всі харчові категорії та став потужним майданчиком для бізнесу — Favorite Food&Drinks.

Доброго дня. Почнімо з історії. Коли і як виникла ідея створити незалежний дегустаційний конкурс?

Вибір смачних та безпечних харчових продуктів турбує всіх. Що додати в асортиментний портфель аби залучити та втримати покупців. Покупці своєю чергою, прагнуть придбати такі продукти, які дозволять не просто нагодувати родину та пригостити гостей, а й здивувати, надати змісти, емоційне задоволення.

На мою думку, в умовах широкого вибору харчових продуктів необхідні маркери, які задаватимуть орієнтири та полегшуватимуть вибір. Такими маркерами можуть бути відзнаки незалежних професійних конкурсів, які викликатимуть довіру в аудиторії. Експерти, які проводять оцінювання продукції мають бути якщо не відомими широкому загалу, то зрозумілими своїм фаховим статусом.

В Україні існують спеціалізовані дегустаційні конкурси в окремих товарних категоріях, зокрема, міцний алкоголь, вино, пиво, сири, хлібобулочні вироби. Проте ефективного бізнес-інструменту, що б поєднував усі харчові категорії та надавав експертний висновок, майданчику для нетворкінгу зацікавлених сторін не було. Кілька місяців роздумів, консультацій з експертами, які представляли інтереси різних гравців ринку сприяли появі проєкту під назвою Favorite Food&Drinks.

Чим конкурс Favorite Food&Drinks відрізняється від звичайної маркетингової промоції чи тих же внутрішніх дегустацій у торговельних мережах?

Іноді ми бачимо в торгівельних залах супермаркетів як постачальники організовують стійки з промоутерами, що пригощають покупців новими продуктами. Під час таких промоакцій майже не збирають, не систематизують зворотний зв’язок від покупців — що саме тим сподобалося або не сподобалося, які ще враження, думки щодо продуктів вони мають. А часто покупці не можуть пояснити своїх вражень.

Під час професійних дегустацій «наосліп» експерти чітко визначають які переваги або недоліки мають зразки та оцінюють: зовнішній вигляд, смак, аромат, ступінь прозорості, хрусткість тощо, залежно від виду продукту. Оцінки по кожному продукту, кожному критерію вносяться особисто дегустаторами в спеціально розроблену для дегустаційного конкурсу систему. Результати оцінювання харчових продуктів, наданих постачальниками дегустаційних зразків передаються їм у Витягах протоколу дегустацій.

Для ритейлерів конкурс надає можливість не тільки прокачати свої сенсорні здібності, поповнити банк рецепторів. Участь у якості дегустатора це найкраща нагода ознайомитися з харчовими продуктами різних товарних категорій, в короткий проміжок часу, без впливу зовнішніх факторів (дегустатори не знають ТМ, назв постачальників, комерційних умов) що дозволяє сфокусувати увагу саме на органолептичних властивостях, сенсорних враженнях від дегустаційних зразків. Тоді як в мережах інформацію про постачальників, який надав зразки важко приховати, оскільки до того моменту як продукція подається на розгляд асортиментного комітету (на дегустацію), вже відбулися певні комунікації (зустрічі, певні узгодження і тд).

Щорічно близько 50% дегустаційних зразків, що подаються на конкурс є новими розробками, з оновленим складом продуктами, імпортованими які тільки плануються до виводу на український ринок.

Чи може перемога у конкурсі може стати інструментом розвитку бізнесу, а не просто дипломом для "галочки"?

З самого початку ідея Favorite Food&Drinks полягала в тому, щоб подія стала авторитетним та ефективним бізнес-інструментом, що сприяє налагодженню бізнес-контактів, вводу та розширенню асортименту, привертання уваги бізнес-спільноти та споживачів до смачних та безпечних продуктів, чиї сенсорні характеристики, споживацькі властивості є відмінними та унікальними.

Як я вже казала вище, виробники отримують обґрунтований зворотний зв’язок стосовно якості продукції. Дегустатори-ритейлери мають змогу оцінити якість, а за бажанням оновити чи розширити асортимент на полицях. Адже представники обох сторін, частіше за все топ менеджмент, зустрічаються, знайомляться на Закритій зустрічі, під час церемонії нагородження переможців.

Як відбувається Закрита зустріч?

І постачальники, і дегустатори висловлюють взаємний інтерес до знайомства комунікації один з одним. Тому формат Закритої зустрічі передбачає таку можливість. Тільки переможці Favoriye Foof&Drinks не тільки отримують з рук дегустаторів відзнаки, а й мають можливість представити свою продукцію на міні експозиції. Дегустатори з цікавістю знайомляться з постачальниками, чиї зразки продуктів вони оцінювали, вже мають можливість розглянути паковання, уявити як продукт може виглядати на полицях тощо.

Окремо зауважу, що окрім мініекспозиції, вручення відзнак, нетворкінгу, Оргкомітет готує ділову програму, питання якої охоплює ключові тренди харчової індустрії та ритейлу.

Чи є у Вас кейси, як ритейлери реально використовують результати конкурсу при формуванні асортименту?

Так, звісно! Це є найвищою нагородою для нас, як для організаторів незалежних дегустацій. Після першого ж конкурсу один з учасників виграв тендер на постачання молока згущеного. Кілька постачальників запропонували продукцію за однаковими, копійка в копійку, цінами. Ритейлер зробив вибір на користь нашого переможця оскільки на питання, а чим ваша продукція краща, відповіддю була наявність відзнак незалежного дегустаційного конкурсу.

Зі свіжих прикладів продукція львівського виробника сало мелене з різними смаками TM Palko потрапила на полиці мережі Aшан Україна. Саме на дегустаційному конкурсі експерти звернули увагу та сенсорні властивості продукції, наявність асортименту смаків. На церемонії нагородження сторони вперше зустрілися і продовжили комунікацію далі.

Щобільше, ритейлери також щороку подають на конкурс ВТМ, власний імпорт та продукцію власного виробництва аби продемонструвати свою асортиментну політику — для споживачів найкраще. Відзнаки Favorite Food&Drinks неодноразово присуджували продукції національних, регіональних мереж Ашан Україна, Файно, VARUS, Welmart, WineTime.

Як постачальнику бути впевненим, що дегустація проходить чесно і прозоро?

Я не тільки несу особисту відповідальність за те, щоб оцінювання дегустаційних зразків проводилося не заангажовано, об’єктивно, аби нагороди присуджувалися тільки тим продуктам, які на них заслуговують.

Результати дегустацій залежать від оцінок усіх дегустаторів, що беруть участь в оцінюванні. Ніхто з них одноосібно не впливає на результати. Оцінки дегустатори вносять в систему, яка онлайн рахує середнє значення по кожному продукту і нагорода присуджується йому відповідно до шкали.

Самі дегустатори, що беруть участь в оцінюванні є свідками робочого процесу. Дегустаційні зразки подаються без паковань, порціонованими. Дегустаторам оголошуються: номер дегустаційного зразка, заявлений виробником склад продукту, певні уточнення (ДСТУ, імпорт, крафт,...). Назви торговельних марок, постачальників не повідомляються.

До нас на дегустацію декілька разів приїжджала знімальна група одного з провідних телеканалів, працювали представники ЗМІ аби на власні очі пересвідчитися як відбувається процес оцінювання органолептичних характеристик "наосліп«.

Крім того, ми публікуємо відео як відбувається дегустація, викладаємо постачальникам усі фото з процесу.

Водночас аби запобігти впливу на дегустаторів, через технічні вимоги до дегустаційного процесу ми глядачів не запрошуємо.

Хто входить до дегустаційної комісії і як при цьому уникнути конфлікту інтересів (Наприклад, коли експерт працює у компанії-постачальнику)?

Переважна частка представників дегустаційної комісії близько 70% це представники ритейлу, адже саме вони «відповідальні» за наявність продукції на полицях, 25% — це представники виробничих компаній, і їх думка стосовно дотримання та відповідності виробничих процесів вкрай важлива, решта — представники галузевих інституцій, асоціацій, ВНЗ тощо, без яких ринок не може існувати.

Ви правильно підмітили про можливий конфлікт інтересів. Оскільки Оргкомітет, дегустатори, постачальники — ми всі разом зацікавлені у дотриманні неупереджених результатів, то було прийнято узгоджене рішення — якщо торговельна мережа надає власні торговельні марки, власний імпорт або продукцію власного виробництва, то такі дегустаційні зразки включаються в дегустаційні сесії першого дня.

Представник-дегустатор від мережі бере участь в оцінюванні зразків наступного дня.

Уявімо що на ринку з’явився новий локальний виробник кукурудзяних паличок. Які кроки він повинен зробити, щоб його продукцію продегустували на Вашому конкурсі?

Для участі у дегустаційному конкурсі, премії необхідно:

  • Визначитися з найменуваннями продуктів та/або напоїв, які плануєте подати на дегустаційний конкурс (від 5-ти найменувань).
  • Подати Заявку та оплати участь до 10 лютого 2026.
  • Надіслати зразки продукції на конкурс до 20 лютого 2026.

Отримати результати та нагороду, представити продукцію на мініекспозиції 24 березня 2026.

Які основні та актуальні вимоги, які ритейлери висувають до виробників продукції в останні роки, Ви б виділили?

Якщо говорити узагальнено, то якби це банально не звучало, продукт має бути в першу чергу зі стабільним смаком, іншими сенсорними характеристиками з максимально можливим натуральним складом та впізнаваним у споживачів. Ціна на продукт важлива, проте не завжди є визначальною. Споживачі дуже чутливо ставляться до змін у смаку улюбленого продукту і якщо одного разу смак їм не сподобається, то повернути виробнику прихильність споживачів буде дуже складно.

Серед членів дегустаційної комісії є представники великих food-мереж (як-от АТБ, Ашан, NOVUS, Fozzy Group та ін.). Чи може участь у конкурсі стати перевагою у налаштуванні співпраці з великими операторами?

Оргкомітет не заявляє і не гарантує учасникам таких переваг, адже наші зусилля зосереджено на привертанні уваги до цікавих, смачних та безпечних продуктах. В той же час, як показує практика, якщо з продуктами все гаразд, сторони влаштовують умови співпраці, то саме так і відбувається. Закупівельникам важливо розуміти, що вони зробили правильне рішення, завівши/залишивши на полиці відзначений незалежною професійною комісією продукт.

Покупці, коли обирають продукт, шукають на етикетці не тільки строк придатності або склад, а й заявки виробника про користь та переваги продукту. Відзнаки незалежного дегустаційного конкурсу підказують споживачам на користь якого продукту варто робити вибір.

До речі, у нас був один з показових випадків. По завершенню дегустацій представник однієї з мереж АЗК попросив розкрити назву постачальника круасанів. Він прямував на перемовини з приводу співпраці з одним із постачальників, хотів би бачити на своїх полицях такі привабливі та смачні круасани, як ті, що тільки но побачив на дегустаціях. Ви б бачили, як він зрадів, що надані круасани були виробництва саме тієї компанії, до якої він збирався на зустріч. Це був метч!

Чи траплялися у Вас випадки, коли продукт знімали з дегустації або він не отримував жодної відзнаки? Як на це реагували постачальники?

Особливу увагу приділяємо наданню зворотного зв’язку у випадках, коли зразки мали негативні результати оцінювання.

Наприклад, кілька років тому на конкурс було подано східні солодощі в асортименті. Склад продуктів був зазначений абсолютно однаковий, не дивлячись на те, що солодощі були різного кольору, смаку, мали різні види горіхів, не виділені алергени як того вимагає чинне законодавство. Тобто під час конкурсу було виявлено грубе порушення маркування харчових продуктів, про що офіційно було повідомлено постачальника. Як ми знаємо, порушення маркування може призвести до суттєвих штрафів. Конкурс виявляє та сприяє усуненню і таких недоліків також.

В конкурсі 2025 року не отримали відзнаки три дегустаційні зразки з різних причин:

  • невідповідність зовнішнього вигляду — м’ясні джерки перетворилися на м’ясні уламки, через неправильне нарізування м’яса;
  • підозра на фальсифікацію — кілька дегустаторів відмітили та знизили бали в дегустаційних протоколах за аромат олії, який не відповідав заявленій сировині;
  • неповний склад продукту було виявлено в сирниках — не зазначена ваніль, що є грубим порушенням вимог законодавства до маркування харчових продуктів.

Одне з найменувань дегустаційних зразків в рибній категорії взагалі було знято з дегустації через неїстівний вигляд продукту — риб’ячі шкіра, кістки та рідина. Дегустатори навіть подумали, що Оргкомітет розігрує їх. Ми повернули постачальнику частину зразків тієї партії, що було надіслано на дегустацію. Як з’ясувалося пізніше, за результатами роботи служби безпеки підприємства на виробництві відбулася крадіжка сировини.

Всі вище перераховані порушення, в технологіях, маркуванні можуть призводити до суттєвих штрафів, що подекуди сягають сотень тисяч гривень. Комісія конкурсу виявляє та сприяє усуненню і таких недоліків.

Який зворотний зв’язок отримує учасник після конкурсу і чим він корисний у вдосконаленні продукту?

Усім без винятку постачальникам обов’язково надається офіційний зворотний зв’язок у вигляді Витягу з Протоколу дегустацій. Постачальникам, чия продукція отримала незадовільні результати детально зазначається, які саме недоліки було виявлено аби вони мали можливість їх усунути.

На церемонії нагородження постачальники мають зворотний зв’язок безпосередньо від дегустаторів: ритейлерів, технологів, інших.

Зараз формується стійкий тренд на локальність. Як конкурс допомагає невеликим крафтовим виробникам заявити про себе?

Ми підтримуємо цей тренд. Для локальних виробників, фермерських господарств, а також для ветеранського бізнесу в умовах участі у дегустаціях передбачено знижку без обмежень в обсязі надаваних послуг.

Окрім, цього ми активно просуваємо таких виробників через офіційний сайт, сторінки в соціальних мережах, електронні розсилки.

Якщо продукт не отримає нагороду, чи не зашкодить це репутації компанії?

Оргкомітет ніколи не публікує «чорних» списків продуктів, яким не присуджено нагороду. Постачальникам надається індивідуальний зворотний зв’язок з можливістю виправити помилки аби запобігти потраплянню на ринок невідповідних продуктів, уникненню штрафів з боку органів контролю.

Чи є відмінність у зацікавленості в участі в конкурсі між національними мережами та регіональними гравцями?

До дегустаційної комісії входять представники як національних мереж, так і регіональних мереж. Оргкомітет надає робочі місця дегустаторам представникам й локальних мереж. Серед високоповажних дегустаторів представники мереж: Фоззі Груп, Метро Кеш енд Кері Україна, NOVU, АТБ-Маркет, Rozetka, Auchan Україна, Епіцентр К, ФОРА, Еко-Маркет, КОЛО, VARUS, Близенько, Тайстра Груп, Доярочка, АЗК WOG, БРСМ-Нафта, КЛО та інші.

Я не відмічаю суттєвої відмінності у зацікавленості. Цікаво всім, адже в асортименті дегустаційних зразків є абсолютно різні за масштабом виробництва (промислові, крафтові), походженням (локальні, національні, імпортовані, призначенням (b-2-b, b-2-c), ціновою політикою харчові продукти. Єдине, що стримує участь деяких регіональних мереж це війна. Одні бояться їхати у Київ, бо тут бомблять. Інші — бо бомблять їхні міста, і вони не хочуть залишати близьких.

Чи всі подані на конкурс продукти обов’язково проходять дегустацію, чи можуть бути відхилені ще на етапі відбору?

Попередніх дегустацій не передбачено Протоколом. Відсів деяких потенційних постачальників відбувається на етапі перемовин: до участі допускається харчова продукція у споживацькому пакованні тільки від офіційно зареєстрованих постачальників. Деякі претенденти відмовляються від участі самі коли бачать якого рівня дегустатори представлені в комісії. Інші навпаки зацікавлюються, бо для них це реальний шанс заявити про себе, властивості та переваги продуктів та познайомитися з мережами.

Під час приймання дегустаційних зразків перевіряються цілісність паковання та їхні строки придатності. Було кілька випадків випадкового постачання прострочених зразків, але компанії встигали вчасно надати заміну.

Якщо компанія подає кілька продуктів, чи підвищує це її шанси на перемогу?

Нагороди дегустаційна комісія присуджує конкретним найменуванням харчових продуктів, а не компаніям. Тому від кількості надаваних найменувань результати не залежать. Кількість найменувань залежить від цілей постачальника — ознайомити з новинками, відбудуватися від конкурентів, перевірити асортимент тощо.

Які основні «фішки» Вашого майбутнього конкурсу 2026 року Ви б відмітили?

Пожинаємо виклики масштабування (посміхається). Кожного конкурсу Оргкомітет отримує на дегустацію більше 200 різноманітних продуктів. Дегустаційна комісія налічує понад 30 експертів. У зв’язку з цим вводимо спеціалізацію дегустаційних сесій: преміальних, ремісничих продуктів, а також певних товарних категорій, наприклад, алкоголь, безалкогольні напої, м’ясні та молочні продукти тощо, відповідно до яких формуватимуться спеціалізовані дегустаційні комісії.

Крім того, дегустатори виступили з пропозицією оголошувати під час оцінювання, окрім найменування, складу зразків, рекомендовану постачальником роздрібну ціну. Це допоможе їм оцінювати чи відповідає сенсорні характеристики продукту його вартості.

Завдання Favorite Food&Drinks — бути актуальним бізнес-інструментом з оцінювання, удосконалення якості та просування українських харчових продуктів на внутрішньому та зовнішньому ринках, сприяти зміцненню конкурентоспроможності харчової індустрії, ритейлу України. Кожен постачальник, незалежно від своїх масштабів, має однакові можливості заявити про переваги харчових продуктів та отримати доступ на полиці, увагу споживачів.