Опубліковано

Галузі e-commerce потрібні невеликі міські склади

Згідно з останнім звітом компанії Colliers «ExCEEding Borders Small Business Units & Last Mile Logistics Sector», зробленого на основі аналізу 15 країн Центральної та Східної Європи, кількість запитів щодо складів SBU (Small Business Units) і LML (Last Mile Logistics) – логістичних об’єктів для обробки останнього етапу доставки, – зростає.

Загальна площа об’єктів SBU/LML в проаналізованих країнах Центральної та Східної Європи становить понад 3 млн кв.м, але вони розподілені нерівномірно. Найбільша пропозиція зафіксована в Польщі — майже 2 млн кв.м.

"У найближчі квартали можна очікувати подальшого динамічного розвитку цього сегменту ринку, а також загального зростання попиту на промислові та логістичні (I&L) площі в цьому регіоні", — йдеться в аналізі.

Онлайн-торгівля зумовлює підвищення цін в логістиці

Збільшення попиту на невеликі міські склади та логістичні об’єкти для обробки останнього етапу постачання є результатом динамічного розвитку індустрії e-commerce. Кевін Тюрпен, регіональний керівник відділу ринків капіталу в Центральній і Східній Європі в Colliers, пояснює, що протягом останніх кількох років попит з боку промислових і логістичних орендарів у країнах ЦСЄ-15 був сильним і зумовлювався в основному секторами 3PL, роздрібної торгівлі, дистрибуції, автомобільної промисловості та FMCG.

"Під час пандемії ми спостерігали більший інтерес з боку орендарів з сектору e-commerce і логістичних операторів, які пропонують свої послуги роздрібним торговцям і компаніям, що продають в Інтернеті. Збільшення запитів на приміщення SBU/LML також є наслідком цієї тенденції", — додає експерт.

Загальна пропозиція сучасних складських площ у Польщі на кінець 1 кварталу 2022 року перевищила 25 млн кв.м, а польський ринок I&L є найбільшим у регіоні. Лише минулого року девелопери здали близько 3,1 млн кв.м нових площ, що є найвищим річним результатом в історії польського ринку I&L.

Попит на логістичні площі зростає

"Ми маємо справу з високим попитом на промислові та логістичні площі. У 2021 році ринок складських приміщень побив рекорд за валовим попитом — здано в оренду аж 7,5 млн кв.м у порівнянні з 4,2 млн кв.м у 2019 році, тобто до пандемії COVID-19", — каже Мацей Хмелевськи, старший партнер, директор департаменту логістичних та промислових площ у Colliers.

Зараз у країнах ЦСЄ-15 будується близько 500 000 кв.м площ SBU/LML, більша частина яких будується саме в Польщі (310 000 кв.м). Оренда та плата за експлуатаційні послуги в об’єктах такого типу зазвичай набагато вищі, ніж у стандартних інвестиціях в I&L (як і витрати на будівництво).

Склади SBU та LML компенсують високу вартість оренди зручним місцем розташування та адаптацією до потреб орендарів. У більшості країн ЦСЄ-15 ставки оренди такого типу площ коливаються від 4 до 10 євро/кв. м/місяць, а в Чехії та Естонії, наприклад, можуть досягати навіть 12 євро/кв. м/місяць.

Через значні зміни в поведінці споживачів, виробництві товарів і глобальних ланцюгах постачання, які спричинені пандемією та війною в Україні, промислові та логістичні площі стали одними з найбільш затребуваних як у регіоні ЦСЄ, так і в усьому світі. Інвестиційні операції в секторі I&L становили в середньому приблизно 25% від усіх транзакцій у регіоні ЦСЄ-6 за останні 5 років.

Все менше землі в Центральній і Східній Європі

Colliers зазначає, що вся Центральна та Східна Європа бореться з дефіцитом земельних ділянок, особливо в найпривабливіших місцях.

Деякі з найбільш активних девелоперів у промисловому та логістичному сегменті протягом останніх кількох років закріплювали земельний банк для майбутніх інвестицій. Інші земельні ділянки, особливо у великих містах або поблизу них, можуть бути об’єктами інтересу тих девелоперів, які можуть запропонувати кращу ціну.

«Зараз промислово-логістичний сектор активно розвивається і ми не очікуємо суттєвих змін у цій тенденції найближчим часом. Існує ймовірність того, що розвиток сектору дещо сповільниться, доки будівельні ринки та ланцюги постачання певною мірою не стабілізуються. Однак це уповільнення буде короткочасним, а не довгостроковим», — підсумовує Кевін Тюрпен.