Опубліковано

«Сільпо», АТБ та VARUS закрили майже всі магазини на Донеччині: як ритейлери доставляють їжу у прифронтові міста

Теги:
Сільпо
VARUS
АТБ
ЕКО маркет
LAFAR
Фото:
All Retail

Ще навесні у всій Донецькій області закрилися майже всі мережеві магазини «Сільпо», VARUS та АТБ на прохання військової адміністрації (ОВА). Відчиненими залишилися 4 торгові точки з 70. Повноцінно працює лише «ЕКО маркет».

Крім цього, в області залишилося 35 ринків, це 28% від довоєнної кількості, як повідомляють у Донецькій ОВА. Що ж стосується продуктових магазинів, то, за даними ОВА, у містах працює 70% з них.

Одна з головних проблем, з якою зіткнулися ритейлери на Донбасі, — це постачання товару. Якщо до початку активних бойових дій у регіоні працювали місцеві компанії, які відвантажували товар просто в магазини, то тепер вони припинили роботу, розповідає президентка ТОВ «Еко» («ЕКО маркет») Інна Мірошниченко. Раніше ритейлер наповнював маркети з двох джерел — за допомоги локальних постачальників та возив з Києва, а тепер доправляє самостійно — з розподільчого центру в столиці.

"ЕКО маркет" прийняв стратегічне рішення працювати на прифронтових територіях і відкриватися одним із перших на деокупованих, каже президентка ТОВ «Еко». За її словами, ритейлер свідомо йде на ризик для запобігання гуманітарній кризі. Наразі «ЕКО маркет» закрив лише один з семи працюючих на Донбасі супермаркетів. Точки ритейлера відкриті у Краматорську, Мирнограді, Бахмуті, Покровську та Костянтинівці.

Схожа ситуація і у невеликої мережі LAFAR, яка працює в Донецькій області та Києві. Логістичні компанії не працюють, тож компанія наймає приватних перевізників, які доправляють її товари в магазини.

Через це ритейлери стали рідше поповнювати товарні запаси у своїх торговельних точках. «ЕКО маркет» доставляє продукти двічі на тиждень великовантажною машиною. За словами Інни Мірошниченко, це в рази менше, ніж пів року тому. Вона називає героїчною роботу двох водіїв компанії, котрі виконують рейси. А LAFAR возить продукти тричі на тиждень, хоча до початку повномасштабної війни поставки в магазини були щоденними, розповідає генеральний директор мережі Олексій Василенко. Схожа ситуація і в АТБ, який доставляє товар три рази що сім днів.

Асортимент, чеки, волонтери

Днями мережа LAFAR закрила один зі своїх супермаркетів у Костянтинівці, де до повномасштабної війни мешкало майже 100 000 людей. Причини — зменшення кількості споживачів через евакуацію з небезпечного місця та зменшення купівельної спроможності тих, хто залишився. «Подорожчання продукції, складнощі з логістикою — і, як наслідок, супермаркет став нерентабельним, тож ми його закриваємо», — каже генеральний директор мережі LAFAR Олексій Василенко.

Станом на першу декаду липня в області залишилося 340 000 людей з 1,67 млн, про що повідомляв в ефірі загальнонаціонального марафону голова Донецької ОВА Павло Кириленко. Відповідно, зменшилася кількість чеків у мережах. Як повідомляють в «ЕКО маркеті», в цілому по регіону вона зменшилася на 60%.

Що стосується асортименту, то в магазини доправляють лише життєво необхідні товари: це 400–500 позицій товарів, важливих для підтримання життя людей, розповів начальник управління з корпоративних комунікацій АТБ Сергій Демченко. Звичайний асортимент ритейлера — 2500–3000 найменувань.

В «ЕКО маркеті» кількість найменувань товарів зменшилася вдвічі від періоду до початку бойових дій, каже Інна Мірошниченко. «Левова частка товарообігу зараз припадає на соціальні та товари першої необхідності, що забезпечують базові потреби населення», — пояснює вона.

Проте що ближче до лінії фронту, то гірша ситуація, кажуть у Донецькій ОВА. До деяких населених пунктів неподалік від бойових дій продукти доправляють здебільшого волонтери, розповідає голова точки видачі гуманітарної допомоги «Тато Хаб» Олександр Іванов. Це невеликі села на бахмутському напрямку, пояснює він. «У магазини туди нічого не возять, навіть мікроавтобус не проїде через небезпеку», — каже він. Волонтери прориваються легковиками, швидко вивантажують харчі та їдуть.