Вже почалось, мабуть, майбутнє: як штучний інтелект підкорює ритейл-індустрію
Коли 2 місяці тому міністр цифрової трансформації України Михайло Федоров повідомив, що чат-бот зі штучним інтелектом ChatGPT від компанії OpenAI став доступним для українців, всі заходилися його тестувати та оптимізувати свої бізнес-процеси з використанням програми. За останні роки штучний інтелект (ШІ) став необхідним інструментом в ритейлі. За його допомогою компанії підвищують продажі, покращують логістичні сполучення та забезпечують безпеку в магазинах. У цій статті ми розглянемо як саме ритейлери використовують ШІ та наведемо приклади успішного впровадження цієї технології в Україні та світі.
Штучний інтелект в українському ритейлі
ШІ поступово знаходить своє застосування в українській роздрібній торгівлі, розширюючи можливості компаній та підвищуючи ефективність їхньої роботи через аналіз споживчих настроїв, зовнішніх даних ринку та оптимізуючи маркетингові процеси.
Інтелектуальний аналіз даних
Вже понад 3 роки нейромережі використовують у компанії Fozzy Group, де працює R&D-центр штучного інтелекту й інновацій «Лабораторія Зі», який розробляє просунуті рішення для торгових мереж, логістики й ресторанного бізнесу. Центр проводить дослідження та пропонує рішення зі штучним інтелектом, згортковими нейронними мережами, машинним навчанням та імерсивними технологіями (технології повного або часткового занурення у віртуальний світ ー All Retail).
«Лабораторія Зі» під керівництвом Андрія Янбухтіна на базі штучного інтелекту розробила систему аналізу відгуків у соцмережах (message tagger) та розумну екосистему з розпізнавання продуктів у ресторанному бізнесі (Kissa AI).
«Kissa AI працює як сканер їжі за допомогою комп’ютерного зору на основі нейронних мереж. Вона визначає, що гість замовив, скільки це коштує. Наш гість ставить тацю з їжею в „портал“ з камерами, вагами, світловими індикаторами, екраном, сканером і платіжним терміналом. З технологією комп’ютерного зору Kissa AI розпізнає страви та формує чек.
Поточна „оболонка-портал“ Kissa AI встановлена у кафе „Кантін“ у київському бізнес-центрі Silver Breeze. Швидкість обслуговування тут більш ніж у 10 разів вища, ніж на звичайній касі: процес від сканування до виставлення рахунку триває 1-2 секунди», — говорить Андрій Янбухтін, керівник «Лабораторії Зі», R&D-підрозділу TemaBit компанії Fozzy Group.
Віртуальні помічники та автоматизація процесів
Деякі компанії використовують ШІ для аналітики даних та як технічну підтримку клієнтів та працівників. Наприклад, у компанії «Фокстрот» вже місяць експериментують з ChatGPT, тестуючи його можливості для клієнтського чату та створення контенту. Для внутрішнього використання ChatGPT застосували для структуризації інформації та оптимізації баз даних.
«Ми не зупиняємося перед труднощами і шукаємо різні варіації роботи з ШІ, приміром, з AI-сервісом від компанії ingestai.io. Під час тестового періоду він нас дійсно вразив, тому плануємо оформити повноцінну підписку, що дасть більше можливостей для реалізації наших задумів. Також очікуємо відкриття вільного доступу до GPT 4, про який чули позитивні відповіді, або зняття обмежень в поточних версіях.
Наразі ми розглядаємо використання ШІ як помічника для технічної підтримки співробітників офісу й магазинів, клієнтів, удосконалення внутрішніх робочих процесів тощо», — розповіла Євгенія Кучмар, менеджер з бізнес-технологій мережі «Фокстрот».
У березні маркетплейс АЛЛО інтегрував ChatGPT у свій застосунок для користування без реєстрації; ШІ допомагає тут вибирати та купувати необхідні товари.
Мережа NOVUS інтегрувала голосове рішення компанії C4R (Consulting for Retail) для автоматизації процесів у розподільчих центрах.
Голосове рішення автоматизує підбір замовлень, здійснює управління запасами, розподіл товару. У мережі очікують, що запровадження цього цифрового інструменту допоможе значно підвищити продуктивність роботи розподільчого центру, скоротить час і зменшить зусилля, необхідні для виконання завдання.
Маркетинг та реклама
Розробка дизайнів та створення текстів — чи не найбільша перевага штучного інтелекту для ритейлерів. За його допомогою компанії скорочують час на пошук ідей та автоматизують базові задачі.
Наприклад, штучний інтелект створює контент, елементи програмного коду та генерує рекламні банери та голосові повідомлення для онлайн-платформи «Епіцентру». У компанії говорять, що використання ШІ збільшило конверсію відеокампаній майже у 2 рази, при цьому зменшивши ціну втричі. За словами діджитал-маркетинг директора «Епіцентру» Андрія Труша, компанія планує використання штучного інтелекту для подальшої автоматизації та роботизації багатьох процесів в онлайні.
Мережа VARUS використовує ChatGPT та сервіс Midjourney, за допомогою яких вдалося підвищити продуктивність роботи управління контенту у 4 рази та пропорційно знизити собівартість контенту для розширеної карточки товару. На базі ChatGPT VARUS будує back-end для сервісів онлайн-підтримки, а Midjourney дизайнери використовують як альтернативу фотобанкам.
За допомогою ChatGPT харківський ТРЦ Nikolsky розробив візуал та текст для реклами. Маркетинг-директор управляючої компанії Budhouse Group Дмитро Бушмакін розповів, що ШІ частково автоматизує творчі процеси: дизайнери компонують отримані результати з декількох сервісів, а копірайтери перевіряють та редагують згенеровані нейронною мережею тексти. «Зараз ми активно працюємо над проєктом з відновлення ТРЦ FABRIKA в Херсоні та можемо сказати, що ШІ надає досить непогані ідеї», ー повідомили у компанії.
Використання ШІ у ритейлі набуває все більшої популярності. Стежачи за попитом, компанія OpenAI вирішила відкрити новий рівень підписки, адаптований до потреб корпоративних клієнтів. Сервіс ChatGPT Business надасть розширений доступ до управління даними та розширить функціонал бота. То ж можна чекати на нові та цікаві рішення у ритейлі в тандемі зі ШІ
Штучний інтелект у світовому ритейлі
Невпинний розвиток світу вимагає технологічної трансформації: покупців треба дивувати, швидко реагувати на запити та нарощувати продажі в умовах високої конкуренції.
Персоналізація — ключ до успіху
Закони бізнесу та маркетингу говорять, що персоналізація перетворює випадкового покупця на постійного. Аналіз цільової аудиторії та її запитів «вручну» ー довгий та складний процес. Тому компанія Amazon створила сервіс Amazon Personalize для створення індивідуальних рекомендацій товарів. Це дозволяє Amazon збільшувати продажі, закриваючи запити клієнтів. Платформа автоматично аналізує дані покупців на базі текстових, числових та будь-яких інших даних.
Сервіс було створено ще у 2018 році. Зараз він доступний ритейлерам та іншим компаніям та допомагає створювати індивідуальні рекомендації продуктів для клієнтів, що забезпечує більш персоналізований підхід та покращує користувацький досвід.
Не менш цікавою стала кампанія від H&M щодо віртуальної примірки одягу. У 2021 році ритейлер запустив додаток, що дозволяє користувачам віртуально приміряти одяг за допомогою сканерів тіла у магазинах. Далі за допомогою аватара, який прив’язано до облікового запису на сайті H&M, можна віртуально приміряти нові товари з колекції.
Оптимізація логістики та безпеки
Alibaba, одна з найбільших електронно-комерційних платформ у світі, використовує штучний інтелект для оптимізації логістики та прогнозування попиту. Компанія розробила систему під назвою Alibaba’s Cainiao. Вона базується на аналізі великого обсягу даних, щоб прогнозувати попит на товари, оптимізувати виробництво та постачання. Система Cainiao враховує історію продажів, сезонність, маркетингові акції та інші фактори. Це дозволяє Alibaba забезпечувати наявність потрібної кількості товару. Крім того, Alibaba також використовує штучний інтелект для покращення ефективності своєї логістики. У компанії використовують аналіз даних та алгоритми маршрутизації для оптимізації доставки товарів в різні регіони. Це дозволяє скоротити час доставки та знизити витрати на логістику.
Walmart, одна з найбільших роздрібних мереж у світі, використовує штучний інтелект для покращення безпеки магазинів та запобігання крадіжок. У 2019 році ритейлер розробив систему під назвою Intelligent Retail Lab (IRL), яка автоматизує виявлення підозрілих дій або незвичайних подій у магазині. Штучний інтелект аналізує відеозаписи з камер спостереження та фіксує підозрілі рухи або незвичайну поведінку. Крім того, Walmart використовує штучний інтелект для аналізу історії покупок, платежів, поведінки клієнтів з метою виявлення шахрайських схем.
Штучний інтелект, безперечно, перспективна інновація, яка має велике майбутнє: за його допомогою можна планувати ланцюги постачання, аналізувати досвід клієнтів, оптимізувати рекламу та складські операції. Використання штучного інтелекту в ритейлі стає все більш поширеним явищем як у світі, так і в Україні. Хоч українські ритейлери тільки впроваджують інноваційні рішення на основі ШІ, багато з них показуючи позитивні результати та покращують ефективність бізнесу й клієнтський сервіс.