Денис Кириченко, VARUS: «Темний магазин — це оптимізація часу як для клієнта, так і для ритейлера»
У серпні мережа супермаркетів VARUS представила інноваційний проєкт – даркстор. В компанії стверджують, що на сьогодні жоден інший великий ритейлер не наважився на подібний технологічний тренд. Через кілька днів після відкриття ми поспілкувалися з Денисом Кириченком, керівником операційного управління VARUS, щоб дізнатися, в чому сенс «темного» магазину для ритейлерів.
Даркстор VARUS наразі представлений лише в столиці. Він обслуговує все багатомільйонне місто? Чи є у Вас плани з розширення? Чи це більше експеримент, аніж конкретний бізнес-проєкт?
Так, перший об’єкт ми відкрили у Києві, але це рішення про оптимізацію часу, тому він покриває поки що тільки правий берег. Київ — дуже велике місто для одного даркстору. Однак, в наших планах — і присутність на лівому березі. Це великий об’єм, я б сказав, трохи інші ресурси. Ми працюємо над цим. Плани — амбітні і вони 100% реалізуються з нашою командою і партнерами. Тож вийдемо з цим рішенням в інші великі міста — Дніпро, Кривій Ріг, Запоріжжя та Одесу (в Одесі на початку вересня мережа відкриває свій перший супермаркет — All Retail).
Отже, ваш даркстор — це про бізнес чи це більшою мірою іміджевий проєкт?
Це значні інвестиції і вони окупляться.
Тобто, очевидно, що не в останню чергу це — перспективне бізнес-рішення. Але, перш за все, це про сервіс — це турбота про наших клієнтів. Звісно — це й оптимізація та автоматизація ресурсів VARUS. В цьому випадку, бенефіціари — обидві сторони. Адже запровадження формату даркстору дозволяє нам запропонувати клієнтам інший рівень обслуговування — з більш зручною доставкою. Наразі ми пропонуємо їм слот у межах 20 хвилин. Чи знайдете Ви ще хоч когось на ринку доставки, хто пропонує подібну опцію?
До речі, яка на сьогодні частка онлайн-замовлень в загальному виторзі VARUS?
Наразі мова йде про 5% від загального виторгу. Але ми переконані, що клієнти VARUS високо оцінять покращення сервісу та будуть активно користуватися 20-хвилинними слотами. Адже це надає більше свободи й дозволяє ефективніше планувати власний час. Також очікуємо, що ми охопимо ще й нових клієнтів — саме тих, хто не особливо полюбляє тривале очікування кур’єра.
Розкажіть більш детально, на яку аудиторію Ви при цьому розраховуєте?
Новий формат припаде до душі як тим, хто вже активно користується послугами онлайн-доставки varus.ua, так і тим, хто поки віддавав перевагу офлайн-шопінгу. Може для когось це звучить контроверсійно, але ми хочемо значну частину покупців з магазинів «привести» в онлайн. Найцікавіша для нас аудиторія — cупермаркетофіли. Це ті, хто обожнюють ходити до офлайн супермаркетів і поки не бачать альтернативи іншому способу купувати продукти.
Та все ж найближчим часом основні наші клієнти — це поціновувачі зручного онлайн-шопінгу, а також трендсеттери та ті, хто має напружений графік й звикли планувати свій день до найдрібніших деталей.
Якщо вже згадали про трендсеттерів, то таке уточнення: ваша акцентована опція для користувачів — вибір таймслотів. Це означає, що ви впевнені, що за конкретний час зберете все необхідне. Як ви це робите, адже стверджуєте, що швидкість операцій збільшено в 6 разів?
Даркстор — це комплексна система технологічних рішень, яка спрощує процес обробки та збору замовлення на всіх етапах. Перше з них — це «розумні» стелажі. На них розміщені індикатори, які спрацьовують, коли пікер збирає замовлення, та інформують його про потрібний товар. Друге — це смарткошик, оригінальна розробка наших українських фахівців. Це дозволяє одночасно комплектувати до 6 замовлень, а індикатори на комірках підказують, в яку саме з них потрібно покласти товар та в якій кількості.
Роботою усіх кошиків, стелажів та комірок керують 8 автономних IT-систем. Для цього впроваджено спеціальне програмне забезпечення. Воно відповідає за складення маршруту пікера, інформацію про наявність або відсутність товару, розміщення на стелажах та поповнення асортименту.
Ми цим дуже пишаємося. Усе обладнання — від смарткошиків до систем підсвітки — розробляли та збирали українські фахівці. Це big idea та реалізація наших партнерів — компанії "Українські інтелектуальні системи".
ОК, з технологіями розібралися. Але як це все працює з фреш-продукцією? Особливо коли йдеться про харчові продукти, що мають обмежений термін придатності.
За термінами придатності продукції у дарксторі слідкує програмне забезпечення, а окремі категорії ще й додатково контролюються працівниками. Це зокрема м’ясо, овочі, фрукти та молочні продукти. У м’ясному цеху та зоні з овочами персонал слідкує за якістю продуктів, а також зважує потрібні товари і потім кладе їх у комірки стелажів.
Товари, які потребують особливих температурних умов, зберігаються у холодильнику та морозильнику, в тому числі на етапі очікування кур’єра. Це важливо.
І наостанок. Які чинники варто враховувати під час запуску dark store іншим ритейлерам, які розглядають можливість переходу до цього формату?
В першу чергу, ритейлер має відповісти собі на питання, чи є даркстор частиною його бізнес-моделі, ну а далі вже прораховувати окупність таких інвестицій.