Звіт Inquiry: українські товари не дуже бажані на польському ринку
Дані звіту польської дослідницької компанії Inquiry під назвою «Marki ukraińskie na polskim rynku» («Українські бренди на польському ринку») демонструють, як змінилася думка поляків щодо присутності українських товарів у Польщі протягом року.
Згідно з інформацією аналітиків, кожен п’ятий поляк визнає, що знайомий з українськими брендами, а трохи менше ніж 60% польської громадськості стверджує протилежне (що значно більше, ніж у 2022 році).
Найбільш впізнаваними серед поляків залишаються українські марки Nemiroff, Roshen та «Корона».
У порівнянні з результатами дослідження 2022 року, спостерігається значне зниження інтересу до присутності українських товарів у польських мережевих магазинах. Наприклад, значно впав інтерес до торгових марок «Корона» та «Олейна».
Також спостерігається зміна настроїв щодо присутності українських товарів на польському ринку. На запитання, які товари споживачі хотіли б бачити в Польщі, респонденти рідше вказували майже на кожну з запропонованих категорій товарів.
Помітно зменшилася популярність переконання, що розвиток українських брендів на польському ринку слід підтримувати (зараз цю думку поділяє кожен третій, у 2022 році таких було понад 50%). Водночас збільшився відсоток поляків, які негативно ставляться до ідеї підтримки українських брендів (кожен четвертий респондент).
Відтак готовність купувати українські товари скоротилася на 17% (відповіді «так», «скоріше так»), а зворотний показник (відповіді «ні», «скоріше ні») збільшився на 12%.
Також зросла кількість поляків, які критично ставляться до явища представлення українських брендів на польському ринку, натомість зменшився відсоток тих, хто бачить у цьому позитивні моменти. У 2022 році 54% поляків вважали, що слід підтримувати розвиток українських брендів на польському ринку, а 43% опитаних сказали, що українська продукція на полицях магазинів — це можливість для розвитку польських ритейлерів. Зараз набуває популярності теза, що поява українських брендів може становити загрозу для польських виробників. Також зменшилася кількість позитивних відповідей на тезу, що українці повинні мати можливість купувати закордоном знайомі для них товари. Поляки все більше схильні до думки, що польські товари цілком відповідають запитам та потребам українців.
У розрізі конкретних товарних категорій зниження готовності купувати стосується кожної з них. Водночас, у кожній проаналізованій товарній категорії зафіксовано збільшення відсотка тих, хто однозначно не бажає купувати. Загалом фіксується зменшення зацікавлення від 7 до 19% у кожній категорії товарів. Тим не менше, продукти харчування, напої та алкогольні напої — це ті категорії, які продовжують викликати найбільший інтерес у поляків.
Серед чоловіків обізнаність з українськими брендами вища, ніж серед жінок. На запитання про конкретні бренди польські чоловіки частіше вказують на алкогольні напої: Nemiroff, «Оболонь» та «Хлібний Дар», жінки — на шоколад «Корона».
Жінки частіше зазначають, що не хотіли б бачити української продукції на польському ринку. Єдина товарна категорія, яка викликає більший інтерес у жінок — це косметика та парфумерія.
Інтерес до присутності українських товарів у польських мережевих магазинах також знизився, причому зафіксоване зниження стосується всіх типів магазинів. Як і у 2022 році, поляки найчастіше заявляють, що вони були б зацікавлені в присутності українських товарів у продуктових магазинах.
Таким чином, бажання поляків купувати українські бренди помітно зменшилося. Кількість поляків, які критично ставляться до представлення українських брендів на польському ринку значно зросла, у порівнянні з даними дослідження 2022 року. Такі зміни респонденти пояснюють тим, що українські бренди становитимуть загрозу для польських виробників.