Опубліковано

Багаторівнева система контролю якості продуктів. Як справляється food-ритейл?

У сучасному світі, коли вибір споживачів стає більш свідомим, контроль якості продуктів стає неодмінною умовою успіху для будь-якої роздрібної мережі. Договори, законодавчі вимоги та експлуатаційні дозволи — складні елементи великої системи контролю якості. І кожен ритейлер має свої напрацювання та команду, яка займається контролем якості продуктів. Про підходи до забезпечення найвищих стандартів якості для споживачів у мережі ЕКО МАРКЕТ розповіла Надія Підлісна, директор департаменту з якості.

Надія Підлісна, директор департаменту з якості мережі ЕКО МАРКЕТ

Розкажіть, який Департамент і скільки людей залучено в ЕКО МАРКЕТ для контролю якості продуктів, що продаються?

Основну функцію з контролю якості продуктів в ЕКО МАРКЕТ виконує наш Департамент з якості. Наразі в ньому працює 17 людей. Також до процесу з контролю якості продуктів, окрім нашого департаменту, залучено сотні працівників – це колеги на розподільчих центрах (РЦ) та магазинах. Це багаторівнева система, яка забезпечує постійний контроль якості на різних етапах: вхідний контроль, зберігання, реалізація.

Як відбувається цей процес?

З постачальником чи виробником попередньо укладаються договори на постачання продуктів, в яких, в тому числі встановлюються вимоги щодо їх якості. Кожен продукт виробляється відповідно до певного стандарту, де встановлені вимоги до його якості, пакування, маркування, умов зберігання тощо.

Продукція від постачальників надходить як на РЦ, так і напряму в магазини. Вхідний контроль якості товару на РЦ здійснюють працівники нашого департаменту, вхідний контроль товару, що надходить в магазини, здійснюють компетентні працівники маркетів згідно з чинними стандартами та процедурами впровадженої у нас Системи управління безпечністю харчових продуктів (НАССР).

Ми розробили процедури, програми, інструкції щодо послідовності дій з невідповідною продукцією, вимоги до прийому та зберігання товару, особистої гігієни працівників, санітарно-гігієнічних заходів, виконання технологічних процесів, поводження з відходами, використання миючих та дезінфікуючих засобів. Ця сукупність нормативів націлена на покращення процесів, послуг, санітарного стану магазинів.

Якість продуктів при зберіганні та реалізації контролює персонал магазину на постійній основі, а періодичний контроль здійснюють працівники департаменту з якості. Такий підхід сприяє забезпеченню якості продуктів та направлений на задоволення потреб наших покупців.

Які критерії Ви використовуєте для оцінки якості продуктів, які надходять на склад та потрапляють на полиці? Чи є при цьому спеціальні вимоги для постачальників та виробників?

До товарів ми виставляємо певні вимоги: законодавчі та свої внутрішні. Особлива увага до харчових продуктів. Виробники, постачальники, перевізники харчових продуктів, залежно від діяльності оператора ринку та виду продукції, яку вони виготовляють або поставляють, відповідно до вимог Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» повинні мати експлуатаційний дозвіл на потужність, реєстрацію потужності чи кумулятивну державну реєстрацію на транспортні засоби, що використовуються оператором ринку виключно для перевезення харчових продуктів. Це одне з головних правил, після якого можна обговорювати інші.

При вхідному контролі ми перевіряємо продукт, що надійшов. Ми оцінюємо чи в належних умовах транспортувалась продукція, чи були забезпечені при перевезенні відповідні температурні режими, перевіряємо пакування, маркування, органолептичні показники, свіжість, супровідні документи, що підтверджують якість та безпечність товару.

Які процедури ви застосовуєте для перевірки м’ясних та рибних продуктів на відповідність стандартам безпечності?

Відповідно до законодавчих вимог, оператори ринку, що провадять діяльність, пов’язану з виробництвом та зберіганням харчових продуктів тваринного походження, повинні мати експлуатаційний дозвіл.

Від виробників та постачальників м’ясна та рибна продукція надходить з певним пакетом документів: це і ветеринарні документи на свіже м’ясо, експертні висновки, протоколи досліджень, декларації виробників, в яких вказані результати лабораторних досліджень з показників безпечності та якості.

Ми оцінюємо зовнішній вигляд продукції, органолептичні показники та періодично додатково перевіряємо в акредитованих лабораторіях, щоб впевнитись в якості та безпечності продукції, яку реалізовуємо. Забезпечуємо відповідні умови зберігання, контролюємо температурні режими, організовуємо належні умови реалізації, щоб споживач купував свіжу, якісну та безпечну продукцію.

У світовому ритейлі вже є приклади, коли за термінами придатності та свіжості продукції слідкує відповідне програмне забезпечення. Чи плануєте такі нововведення в ЕКО МАРКЕТ?

Ми активно працюємо над змінами у внутрішньому управлінні, цифровізацією робочих процесів. Так, на розподільчих центрах наша компанія впровадила та використовує автоматизовану систему управління складом WMS (Warehouse Management System), яка в тому числі допомагає нам слідкувати за термінами придатності та «фрешністю» продукції, а також враховує ці показники при формуванні замовлень для магазинів.

Це дуже допомагає в контролі за свіжістю та термінами придатності продукції, враховуючи велику кількість товару та масштабність операцій.

Як ваш Департамент з якості взаємодіє з органами державного контролю та сертифікації для дотримання всіх вимог щодо безпеки продуктів?

Ми активно співпрацюємо з Держпродспоживслужбою (ДПСС), вчасно отримуємо від неї важливу інформацію та оперативно реагуємо на неї.

Наприклад, через ДПСС ми отримуємо від Європейської системи швидкого оповіщення RASFF (Rapid Alert System for Food and Feed) інформацію щодо невідповідних харчових продуктів та кормів. Умовно, якщо в одній з країн виявили небезпечний харчовий продукт, який було ввезено на територію України, ми швидко про це дізнаємось. Це дозволяє оперативно та скоординовано вилучати товар, якщо такий буде в нашій мережі.

Співпрацюємо з державними ветеринарними лікарями, які здійснюють контроль за виробництвами в наших магазинах.

Організували роботу з Державним підприємством «Укрметртестстандарт», де досліджуємо в акредитованій лабораторії продукцію на показники якості та безпечності. За результатами лабораторних досліджень надаємо пропозиції з покращення органолептичних показників продуктів, перегляду співпраці з виробниками чи постачальниками або припинення співпраці через низьку якість товару.

Крім того, ми отримуємо інформаційне забезпечення від центрів стандартизації у сфері технічного регулювання, що дає змогу користуватися актуалізованими нормативними документами, бути в курсі всіх нововведень та використовувати цю інформацію у своїй діяльності.

А ще ми започаткували співпрацю з Державним торговельно-економічним університетом (ДТЕУ), де проводимо для працівників нашого департаменту навчання для підвищення кваліфікації.

В споживчих колах існує стереотип, що ВТМ (власні торгові марки) майже завжди гірші за якістю за аналогічний брендовий товар. Це міф?

Важливо, які підходи обрала мережа для створення ВТМ, адже багато залежить від організації всіх процесів: стратегії, вибору виробників, правильно підібраного асортименту, враховування уподобань та смаків відвідувачів конкретної мережі.

Я схильна вважати, що це більше міф, тому що завдяки ВТМ мережа може оперативно впливати на удосконалення рецептури, якість товару, швидко розширювати товарні пропозиції, реагувати на зміну попиту, контролювати процес ціноутворення. А менші маркетингові затрати на просування ВТМ та, зазвичай, більш просте оформлення упаковок таких продуктів обумовлює їх нижчу ціну, не впливаючи при цьому на якісні характеристики.

Які завдання покладені на Ваш департамент з якості на 2024 рік?

Якщо говорити про найближчі плани — то якісно супроводжувати нашу акцію до Великодня. Перед великими святами завжди спостерігається пожвавлений попит. А враховуючи те, що ЕКО МАРКЕТ розігрує 100 тис. грн за купівлю продуктів на суму від 300 грн, кількість великих покупок зросла в рази. Що, своєю чергою, також в рази збільшило кількість закупівель і товарів на полицях. Тому для нашого департаменту всі акції — це високий сезон, коли ми працюємо на всі 200%.Щодо стратегічних планів на наступний рік, то перш за все — не знижувати темп, продовжувати та вдосконалювати вже наявні процеси: контроль продукції ВТМ, контроль маркування, роботу з рекламаціями, підготовку магазинів до отримання експлуатаційних дозволів для власних виробництв, внутрішні аудити, вхідний контроль продукції. Вдосконалювати інші процеси, направлені, як на виконання вимог законодавства, внутрішніх стандартів, так і на зростання рівня задоволеності покупців якістю наших товарів, обслуговуванням, умовами реалізації товарів.

Департамент з якості є невіддільною частиною ЕКО МАРКЕТ і ми спільно працюємо над покращенням наших магазинів: вдосконаленням зовнішнього вигляду, санітарно-гігієнічного та технічного стану приміщень, навчанням персоналу, якістю надання послуг та безпечністю товару. Працюємо, щоб кожен наш клієнт був впевнений, що вся продукція в наших магазинах відповідає всім стандартам якості.