Опубліковано

З чого починалася та як розвивається логістика у «Файно маркет»

Центральноукраїнська мережа магазинів «Файно маркет» є найчисельнішою мережею Кіровоградської області та активно розвивається у Черкаській та Одеській областях. Загальна площа магазинів складає 40 000 м2, а автопарк мережі щотижня долає майже 60 000 км. Компанія має власний логістичний центр, до складу якого входить розподільчий. Як налагоджувався процес доставки, поділився Дмитро Зеленецький, директор департаменту логістики «Файно маркет».

Доброго дня. Три області, 188 магазинів... Як організувати щоденну вчасну доставку при таких обсягах і відстанях?

Закочувати рукава й вперед! До 140 магазинів ми користувалися ручним керуванням та плануванням маршрутів кожен день. Головний логіст щодня складав маршрути, скажімо так, в «ручному» режимі. Але при масштабуванні ми зрозуміли, щоб без автоматизації даного процесу ми не обійдемося, тому, що відомий факт: ефективна логістика — це насамперед та логістика, яка максимально ефективна при мінімальних затратах. В нас була з зірочкою задача, адже в нашому портфелі є магазини різного формату й місцем розташування: в багатоповерхівках, в цокольних приміщеннях, торгових центрах з різноманітною складністю під’їзних шляхів, обмежень по великогабаритних характеристиках транспортних засобів тощо. Тому раніше ми втрачали досить багато часу на планування маршрутів.

Зі збільшенням мережі зʼявляється все більше подібних факторів. Ми прийняли рішення, і з середини 2023 року розпочали процес автоматизації транспортної логістики. Було успішно впроваджено ТМS-систему. У системі ми прописали усі фактори та обмеження по кожній торговій точці. На основі даних система автоматично складає та пропонує найкращі маршрути доставки. Дане впровадження на 80% скоротило час на розробку маршрутів, та вагомо зменшило вплив людського фактора в даному процесі.

Як вплинула війна та комендантські години на час доставки?

Війна змінила життя не лише в логістиці, а у всій нашій країні. Ті процеси, які були налагоджені та добре працювали — вони зупинилися. Потрібно було швидко приймати рішення для збереження роботи логістики та швидко змінювати і будувати нові процеси, підходи для подальшого розвитку та ефективної роботи. Одним із завдань які ми планували запустити у 2022 році, був напрямок, пов’язаним з нічною доставкою продукції та нічною викладкою товару. Війна змусила нас відмовитися поки від даного проекту. Але якщо розглядати роботу логістики, то з впевненістю можу сказати, що навіть у скрутні та важкі часи безвихідних ситуацій не буває, потрібно швидко аналізувати та примати управлінські рішення по трансформації логістичних процесів.

Як змінився відділ логістики від появи першого Файно маркет та донині?

Кардинально. За цей період змінилося майже все. Ми впровадили OMS-систему для більш ефективного керування товаропотоками — це вивільнило час менеджерів для аналізу запасів і стратегічного планування, збільшили складські площі, змінили та автоматизували всі складські процеси на наших складах, а саме впроваджено WMS- систему Qguar 6.0, що дозволило автоматизувати складські процеси та підвищити їх ефективність. Впровадження дозволило підвищити ефективність в прийманні і відвантаженні продукції більш ніж на 30%, також систематизувати контроль по відслідковуванню термінів придатності.

Ми підвищили Service level з 95% до 99,8%, впровадили систему «Безакцепт» (приймання продукції без фактичного перерахунку на торговій точці). Дане впровадження дало змогу значно скоротити час на приймання та обробку товарів, та своєчасно поповнювати полиці магазинів. Також, як я зазначав вище, оптимізували і автоматизували транспортну логістику. Всі автомобілі компанії оснащені GPS навігацією, за її допомогою здійснюється постійний онлайн моніторинг температурних показників під час завантаження автомобіля, перевезення, вивантаження, дотримання маршрутів, дотримання часових проміжків, часу доставки продукції на торговельну точку, час перебування на ній та дотримання маршрутів доставки.

Але не дивлячись на автоматизацію, ми стали більш гнучкіші та готові до стрімких змін ринку.

Які наразі тенденції ви спостерігаєте на ринку логістики, які виклики у цьому секторі та як Ви бачите його подальший розвиток?

Можу виділити два критерії, щоб охарактеризувати ситуацію — ринок наразі стабілізувався та став більш гнучким. Раніше були жорсткіші правила: наприклад, якщо розглядати терміни доставки (якщо це стосується незначних запізнень), то знаходились компромісні рішення по доставці чи приманні товарів поза погодженими графіками. З кадровим потенціалом стало важче, в складську логістику ми почали набирати жіночий персонал (хоча раніше 100% штату логістики складали чоловіки).

На сьогодні ми розділили складські процеси, які дають на програмному рівні розділяти роботу на чоловічу (важкі товари) та жіночу (легкі товари). На перспективу запрошуватимемо на роботу і водійок. Навчатимемо та будемо ділитися практичним досвідом.

Щодо новинок, то, на мою думку, перспектива полягатиме у роботизації та впровадженні ШІ в логістичних процесах. Плануємо докладати якомога більше зусиль щодо розвитку мережі, оскільки розуміємо, що успішні компанії наближають нашу перемогу: це і податки, і соціально захищені працівники, і нові робочі місця, і можливість масштабних соціальних ініціатив.