40% українських підприємців планують виходити на закордонні ринки, а кожен п’ятий користується ШІ — дослідження Mastercard
Вже 75% підприємців активно використовують цифрові канали у продажах та спілкуванні з клієнтами і 56% опитаних експортують або планують виходити на інші ринки.
Українські підприємці стійко долають виклики, продовжуючи розвиток своєї справи та відкриваючи нові бізнеси. Так, кожен шостий опитаний підприємець відкрив свій поточний бізнес вже після початку повномасштабної війни, при цьому 66% з них не мали попереднього досвіду бізнес-діяльності. Сьогодні вже 75% підприємців активно використовують цифрові канали у продажах та спілкуванні з клієнтами та 56% опитаних експортують або планують виходити на інші ринки.
Такі результати дослідження Mastercard SME Index 2024, у рамках якого було досліджено стан та ключові потреби мікро-, малого та середнього бізнесу в Україні, а також перспективи їхнього розвитку.
Тренд на безготівку оплату стабільно зростає
Сьогодні 9 з 10 українських МСБ надають можливість розрахуватися за товари чи послуги безготівково, 17% з них почали приймати такі форми розрахунків упродовж останніх двох років. Варто зазначити, що для 80% підприємців безготівкові оплати приносять більше половини доходу — це на 8 в.п. більше, порівняно з попереднім роком.
Зокрема, зросли такі форми розрахунків: за реквізитами (такий вид розрахунків пропонують 58% опитаних підприємців), через POS-термінал (34%) та онлайн-оплати на сайті або через платіжні сервіси (34%). Водночас перекази на картку (40%) як форма оплати знизилися на 6 в.п., порівняно з минулим роком.
Диджиталізація та впровадження ШІ
Наразі вже 3 із 4 підприємців активно використовують цифрові канали для представлення товарів і послуг свого бренду. Зокрема, 37% підприємств мають власний вебсайт, чверть опитаних (24%) представлені на маркетплейсах, а кожен шостий підприємець (16%) розробив мобільний додаток для свого бізнесу.
Крім того, українські підприємці активно впроваджують інноваційні інструменти та сервіси у свою діяльність, зокрема зі штучним інтелектом. Так, вже кожен п’ятий підприємець (21%) користується функціоналом ШІ у своїй бізнес-діяльності: серед мікробізнесів цей показник становить 16%, серед малих бізнесів — 30%, а серед середніх бізнесів — 47%. Ще 34% респондентів зазначили, що їм цікаво познайомитися з можливостями цих технологій.
Найпоширеніші напрями застосування інструментів і сервісів на основі ШІ серед підприємців включають розробку маркетингових, SMM та комунікаційних стратегій, переклад на інші мови, комунікацію з клієнтами у цифрових каналах, генерування зображень та написання текстів.
«Український бізнес завжди вирізнявся своєю гнучкістю та високим рівнем клієнтського сервісу. Сьогодні цифрові канали все більше виходять на перший план для підприємців як дієвий інструмент бізнес-стійкості та їхнього масштабування. Примітно, що кожного року кількість підприємців, у яких більша частина продажів припадає на безготівкові оплати, зростає на 7-10%, і сьогодні майже кожен п’ятий підприємець є повністю кешлес — отримуючи прибуток від своєї діяльності виключно в безготівковій формі», — зазначила Анжела Кашперук, віцепрезидентка з розвитку бізнесу Mastercard в Україні та Молдові.
Ключові потреби та фокус на експорт
Серед основних викликів, які відзначають українські підприємці — необхідність фінансування для розвитку бізнесу, а також брак замовлень та ринків збуту. Крім того, кожен п’ятий респондент вказує на брак персоналу.
Попри поточні виклики, українські МСБ проявляють гнучкість та шукають способи підтримки й розбудови своєї справи. Так, 27% підприємців брали участь у грантових програмах від держави чи інших організацій.
Одним з головних способів масштабування українські підприємці називають розвиток експорту. Кожен шостий респондент (16%) вже продає свої товари або послуги за кордон, а ще 40% планують виходити на закордонні ринки. Найбільш популярними країнами для експорту стали Польща (32%), Німеччина (22%), США (16%), Литва й Італія (по 13%).
Примітно, що 88% підприємців, які ведуть бізнес як на внутрішньому, так і на іноземних ринках, за останній рік помітили збільшення попиту серед українців на продукцію українських виробників.
Протягом багатьох років Mastercard активно підтримує український малий і середній бізнес. Компанія тісно співпрацює з Міністерством цифрової трансформації України задля розвитку онлайн-порталу Дія.Бізнес, консультаційних офлайн-центрів в Україні та за кордоном, а також у запуску цифрових сервісів. Зокрема фінансового функціоналу комплексної послуги е-Підприємець, що дозволяє підприємцям отримати необхідний пакет фінансових послуг та сервісів онлайн одночасно з реєстрацією підприємства.
Також компанія співпрацює з Міністерством економіки України та виступає технологічним партнером у реалізації програми «Національний кешбек» для підтримки локальних виробників у рамках політики «Зроблено в Україні». Нещодавно компанія відкрила доступ для українських підприємців до Mastercard Easy Savings — безплатної програми знижок та спеціальних пропозицій для власників бізнес-карток Mastercard.