Опубліковано

Кава — третій за популярністю напій у світі. Чи є потенціал для зростання попри стрімке подорожчання?

Останнім часом про каву найчастіше згадують у контексті різкого зростання цін. Але чи змусить це споживачів відмовитися від напою? Ймовірно, ні. Ринок кави ще не сказав останнього слова. Його потенціал зростання підтверджують кілька ключових чинників: стійкість до криз, універсальність, здатність формувати відчуття статусності, а також все більша популярність серед молодшого покоління. Усе це створює сприятливі умови для подальшого розвитку категорії.

У травні 2025 року мелена кава подорожчала в магазинах на 25,1% у річному вимірі, а розчинна — на 20,3%. Такі дані наводять експерти групи BLIX і Hiper-Com Poland на основі дослідження UCE Research та Університету WSB Merito.

Ціни на мелену та розчинну каву зростали й у попередні місяці, хоча темпи подорожчання були нижчими: у квітні — на 16,6% і 11,9% відповідно, у березні — на 14,8% і 12,2%, у лютому — на 7,3% і 5,7%, а в січні — на 14,7% і 13,1% у річному вимірі. За весь 2024 рік мелена кава зросла в ціні в середньому на 5,4%, а розчинна — лише на 1% порівняно з 2023 роком.

Скільки кави випивається за рік

Великі гравці категорії, як-от JDE Peet’s (власник брендів Jacobs і L’Or), спокійно дивляться в майбутнє. Як підкреслює CEO компанії Рафа Олівейра, кава залишається дуже перспективною категорією. Пославшись на дані Euromonitor, CEO JDE Peet’s зазначив, що світовий кавовий ринок у 2024 році оцінювався в 338 млрд євро. Кава є третім найпопулярнішим напоєм у світі після води та чаю.

Згідно з цими ж даними, за частотою споживання кава (182 порції на людину на рік) випереджає снеки (118 порцій по 30 г), пиво (82 порції по 250 мл), міцний алкоголь (67 порцій, еквівалент 250 мл пива) і солодощі (63 порції по 40 г).

Кризостійка категорія

Кава демонструє високу стійкість до макроекономічних коливань. Згідно з даними Світового банку, її споживання зростає навіть під час економічних і фінансових криз, зокрема таких як пандемія COVID-19.

Протягом останнього десятиліття кава неодноразово підтверджувала свій потенціал зростання на багатьох ринках. Найбільший розвиток — у традиційно «чайних» країнах: Туреччині, Єгипті, Саудівській Аравії, Південній Кореї, Китаї. Згідно з даними Euromonitor, середньорічний приріст (CAGR) у 2015–2024 роках у цих країнах становив +3%.

У країнах зі змішаними традиціями (Польща, Канада, Австралія, Нідерланди, Україна, Велика Британія, Японія) — +1,6%.

А в «кавових» країнах (Фінляндія, Німеччина, Бразилія, Колумбія, Італія, Франція, Індонезія, Мексика, Вʼєтнам, Таїланд, Іспанія) середньорічний приріст склав +0,9%.

Кава очима споживачів

Однією з переваг категорії є її сприйняття споживачами. Кава підвищує статус і, наприклад, похід до кав’ярні, мають для людей вищу цінність. Водночас високі ціни на каву в закладах формують своєрідну «парасольку», що виправдовує й утверджує вищу ціну на каву в роздрібних мережах. Це створює підґрунтя для подальшого переходу категорії в преміальний сегмент.

Кава також відповідає сучасним споживчим трендам: вона вважається натуральним джерелом енергії й дедалі більше приваблює молодь.