Опубліковано

Специфіка розвитку мережі «М’ясомаркет» в умовах війни. Плани на майбутнє

Мережа магазинів «М’ясомаркет» – один з напрямів роботи МХП, яка нині перебуває на етапі трансформації із сировинної компанії в кулінарну. Перший «М’ясомаркет» був відкритий у липні 2020 року, а станом на кінець 2022 року мережа вже налічувала 220 торгових точок у 20 областях України. Чи вдалося МХП адаптуватися до викликів роботи під час повномасштабного вторгнення? В чому секрет активного відкриття магазинів протягом 2022 року? Як МХП розвиватиме свою мережу безпечної вуличної їжі Döner Mаркет та які плани у компанії щодо «М’ясомаркетів»? Про це в інтервʼю виданню All Retail розповідає Дмитро Озеран, керівник управління по роботі з франчайзі МХП.

Доброго дня. Незабаром мине рік після початку повномасштабного вторгнення військ РФ в Україну. Зараз, оглядаючись назад у цей період, чи можете Ви сказати, що Ваша компанія адаптувалась до роботи в екстремальних умовах?

Так, МХП доволі швидко адаптувалася. З перших днів великої війни ми розуміли, що маємо працювати і годувати людей. Перше, що зробили топменеджмент і CEO компанії — зібралися вранці 24 лютого в центральному офісі й визначили, якою буде роль компанії в цей складний час. Вирішили, що головною для МХП буде продовольча безпека України й одразу розповіли про це всій нашій великій команді та нашим партнерам. Ця роль стала і залишається дороговказом у нашій щоденній роботі.

У перші тижні повномасштабного вторгнення багато роботи було в тому, щоб перебудувати логістику й вирішувати питання доставки продуктів харчування людям — особливо в регіони, де були обстріли чи вторгнення. Бо навіть туди наші автомобілі їхали — і з продукцією для магазинів, і з благодійною допомогою. І з цим завданням ми впоралися.

Що стосується виробництва продукції, то в перший місяць гарячої фази ми зосередилися на виробництві лише базових позицій: курятини «Наша Ряба», напівфабрикатів «Легко» й мʼясо-ковбасних виробів «Бащинський». Але вже десь на початку квітня ми почали відновлювати весь асортимент. Це і готова до приготування «Наша Ряба Апетитна», і LaStrava, і кулінарія для наших «Мʼясомаркетів». Навіть запустили в Кулінарному центрі МХП цех із виробництва замороженої напівготової до вживання піци. Саме на цих продуктах ми зараз робимо великий фокус, бо це — частина трансформації МХП в кулінарну компанію.

Якщо підсумувати, то так — ми змогли адаптуватися, продовжити виробництво їжі для українців і втримати працівників та партнерів.

Війна переформатувала світогляд людей, в тому числі підхід до бізнесу. Який горизонт планування в сучасному ритейлі в Україні — рік, місяць, тиждень, день? Чи говорити про це в сьогоднішніх умовах взагалі утопічно?

Не тільки в ритейлі, а й у будь-якому іншому бізнесі планування важливе навіть у такій тотально нестабільній ситуації як війна. Завжди треба розуміти, куди рухається компанія й команда. Ми в МХП формуємо глобальні цілі з розвитку на рік за системою OKR. І при цьому я знаю, що у топменеджменту є бачення, якою має бути наша компанія й через 5 років. Є в нас і короткострокове планування, залежно від задач і проєктів. Я переконаний, що нестабільні часи — це не привід відмовлятись від планування, це привід ставати більш гнучкими, вчитися швидкій адаптації до поточних умов.

За нашими підрахунками, «М’ясомаркет» став у 2022 р. лідером вітчизняного ринку food-ритейлу за кількістю відкритих нових магазинів у цей період. Який рецепт такого успіху в таких екстремальних умовах?

Можу назвати як мінімум дві глобальні й дуже важливі складові цього успіху. Перша складова — розуміння компанією МХП і всією нашої командою тієї ролі, яку ми для себе визначили. Ми працюємо заради продовольчої безпеки, тобто дбаємо, щоб українцям було що їсти. Це надзвичайно велика мотивація працювати, зокрема й відкривати нові «М’ясомаркети».

Друга складова того, що мережа розвивається навіть під час повномасштабного вторгнення — наші партнери та їхнє величезне бажання працювати. Після 24 лютого 2022-го ми втратили чимало торгових точок, але все одно досягли річної цілі — мати на кінець року 200 працюючих магазинів «М’ясомаркет». Наші франчайзі працюють, розвиваються, відкривають нові магазини. Це потрібно як українцям, щоб мати доступ до якісної, смачної та завжди свіжої продукції, так і нашим партнерам. Адже формат ритейлу, який ми розвиваємо — це якісна трансформація їхнього бізнесу, що, звісно, формується на фінансово привабливій моделі торговельних точок. Разом ми робимо вагомий внесок у підтримку економіки України.

Автономне енергозабезпечення життєдіяльності магазинів — чи не головний виклик сьогодні для ритейлу. Який процент Ваших партнерів обладнало «М’ясомаркет» генераторами? Чи допомагає МХП їм у цьому?

Звісно ж, вимкнення світла в різних регіонах впливає на роботу наших торгових точок. Коли були перші блекаути, ми за потреби надавали партнерам-франчайзі наші фури-рефрижератори, в які завантажували продукцію з торгових точок, і підключали їх до генераторів.

Зараз ми підходимо до питання більш системно. Зокрема пропонуємо партнерам допомогу із закупівлею генераторів на вигідних умовах у перевірених постачальників. Також ми готові ділитися власною експертизою з переобладнання торгових точок під роботу в умовах регулярних відключень.

Які канали маркетингових комунікацій доводять свою ефективність в умовах війни? А які, на Вашу думку, вже не витримають випробування часом?

Нині не час думати про маркетингові комунікації — нині час для брендів бути поруч зі своїми споживачами. Допомагати тим, хто цього потребує найбільше, і пропонувати ті продукти чи послуги, які вирішують проблеми та закривають потреби людей просто зараз.

Де сьогодні знаходиться найбільш відвідуваний «М’ясомаркет» з точки зору денної кількості чеків?

Можу назвати вам пʼять найвідвідуваніших «М’ясомаркетів» загалом за 2022 рік. Лідер за кількістю відвідувань працює у Ржищеві Київської області. Другий у цьому списку магазинів розташований в Ізмаїлі, третій — в Ужгороді, четвертий — у Рені, пʼятий — також в Ужгороді.

Чи можете Ви назвати ТОП-3 товарні позиції, які були лідерами продажів по всій мережі за результатами 2022 року?

Лідером продажів є курятина — філе, крило і гомілка. Разом з тим у «М’ясомаркетах» покупці завжди можуть придбати інші види мʼяса, м’ясо-ковбасні вироби, напівфабрикати. Є в магазинах і кулінарія — вже готові холодні та гарячі страви, які зараз, в умовах постійних відключень електроенергії, як ніколи доречні й зручні. Що важливо, споживачі можуть не сумніватися в якості та свіжості нашої кулінарії. Також в асортименті наявні супутні товари: бакалія, молочні продукти, приправи, соуси і хлібні вироби.

Для покупців у «М’ясомаркетах» працюють м’ясні сомельє. Це унікальні в Україні фахівці, які можуть порадити продукцію, поділитись секретом приготування м’ясних страв, запропонувати вдалі комбінації закусок та інгредієнтів. Кожен з них навчався у Школі м’ясних сомельє компанії МХП. 

Чи тримаєте Ви зв’язок із франчайзі «М’ясомаркет» у Херсоні, адже там у Вас було досить багато магазинів? Які подальші плани щодо роботи в цьому регіоні?

Загалом питання торгових точок, які постраждали через повномасштабне вторгнення, для нас складне. Ми втратили третину мережі на окупованих і деокупованих територіях, частина з цих торгових точок фізично знищені. Але ті партнери, які мають змогу працювати зараз, розділяють нашу цінність про продовольчу безпеку країни і потребу годувати людей щодня.

Що стосується відновлення торговельної мережі на деокупованих територіях, то для роботи магазину відповідно до санітарних норм потрібна електроенергія, вода і каналізація. Як тільки з’являються ці умови й можливість забезпечити якість і свіжість продукції — ми одразу починаємо роботи з відновлення.

Від вересня 2020 року вже відкрито близько 100 закладів Döner Маркет. Хто є цільовою аудиторією таких точок? Які подальші плани щодо розвитку цього бренду?

Понад 100 точок мережі безпечної вуличної їжі Döner Mаркет — це одне з важливих для нас досягнень 2022 року. Шаурма, донери та інший схожий стріт-фуд — це доступна та зрозуміла їжа, і популярність такого формату серед українців зростає, як і зростає популярність саме нашої мережі.

Тут я бачу дві причини. Перша — це, звісно, зручний і зрозумілий продукт, яким можна швидко перекусити (особливо зараз, коли надважливими є економія часу) чи змога поїсти, поки вдома немає можливості готувати через відсутність світла. Друга причина зростання кількості відвідувачів — довіра до бренду мережі: споживачі знають, що в наших Döner Маркетах вони завжди можуть скуштувати безпечну та свіжу шаурму. Бо незалежно від того, відкрита точка партнером чи компанією МХП (ми відкриваємо Döner Маркети також у двох форматах: власні й франчайзингові) — по всій мережі закладів працюють єдині стандарти. У якому б Döner Маркеті гість не придбав шаурму, донер чи іншу страву, смак завжди прогнозований — шляхом індустріалізованих складових та розроблених технологами та шеф-кухарями МХП технологічних карт.

Плани з розвитку Döner Mаркет очевидні — будемо суттєво розширювати мережу. Ми прагнемо, щоб усі охочі посмакувати безпечною та якісною шаурмою могли це зробити у будь-якому куточку країни. Також плануємо відкривати точки у новому форматі — «Döner Mаркет кафе». Це будуть приміщення із сучасним дизайном з яскравими і незвичними елементами, а завдяки більшому простору гостям буде комфортно перебувати у закладі. Перше «Döner Mаркет кафе» нещодавно запрацювало в Ладижині.