Опубліковано

Ринок дрогері України: найцікавіше ще попереду

Ми поговорили з Артемом Ретіним, керуючим партнером компанії Retail.Pro, про те, як розвивався, розвивається і буде розвиватись сектор торгівлі товарами особистої гігієни та засобів побутової хімії (дрогері). Ось які висновки він зробив.

Про ключові тренди розвитку українського дрогері-ритейлу в останні роки

Основний тренд на ринку «дрогері» останніх років — це модернізація застарілих магазинів, а також розробка преміальних форматів для флагманів та торгових точок у популярних ТРЦ. Регіональні мережі також намагаються ребрендувати свої старі торгові точки, тому що цього «вимагає» покупець. Всі ми спостерігали за якісними змінами в івано-франківській мережі «Копійочка», перетворення «Дінь-Дінь» на Dini, а «Шик і Блиск» — у Blisk. Окрім візуальних оновлень, мережі розширюють асортимент private labels, модернізують свої системи лояльності, вводять нові незвичні сервіси та зменшують витрати на логістику.

Артем Ретін

Про новий концепт EVA «Жіноча Енергія»

EVA — абсолютний лідер з впровадження нових форматів. Лише за останні кілька років ми побачили кілька нових форматів, а саме «Мрії» у ТРЦ Respublika Park, «Eva Beaty Lab» у Києві, Дніпрі та Харкові, а також «Жіноча енергія», який за підсумком тестування "запустили в серію«.

Щодо останнього — це абсолютно новий формат з більш преміальним дизайном, додатковими сервісами та тематичними зонами. Змінилися навіть корпоративні кольори інтер’єру. Єдине що поки залишили без змін у цьому форматі — це пізнаваний помаранчево-зелений логотип.

У новому форматі з’явилися спеціалізовані зони догляду за шкірою (Skin Bar) та зона дерматокосметики, яка завжди була прерогативою аптечних мереж. Значно збільшилася зона косметики та парфумерії, в деяких магазинах з’явилася функціональна промо-зона для товарів-бестселерів на фасаді магазину. Торгове обладнання тепер чітко розділене за зовнішнім виглядом та кольоровою гамою на зону товарів для дому та зону товарів для краси.

З’явилося кілька інноваційних сервісів на кшталт Modiface (спеціальний екран, який використовує технології віртуальної реальності та допомагає «приміряти» макіяж, колір помади або тіней) або планшету «EVAріанти» на базі iPad, для швидкого доступу до інтернет-магазину. Чудовою ідеєю було розміщення в магазині дитячого куточка, але, на мою думку, його концепція ще потребує доопрацювання. До речі, у європейських мереж — а саме Rossmann та DM — є кілька гарних та перевірених часом ідей щодо додаткових сервісів для клієнтів з дітьми, які з легкістю можна запозичити.

Про інші проєкти ритейлерів

Кілька днів тому я відвідав один з нових магазинів Prostor у київському ТРЦ Respublika Park. Не можу сказати, що зараз це повноцінний новий формат, скоріше новий дизайн, але мені дуже сподобалося. По-перше, змінилося оформлення фасаду — тепер магазини будуть впізнавані навіть з великої відстані. По-друге, змінився основний колір оформлення стін із 100% білого на комбінований рожево-білий або як його називають у компанії «flamenco». На мою думку, це зробило магазин ще більш затишним та «жіночим». По-третє, повністю змінився дизайн навігації та касового блоку — дизайнерське рішення дуже стильне, хоча не всі елементи мені сподобалися. Думаю, що візуальні зміни — це лише проміжний етап у створенні нового формату і найцікавіше чекає нас трохи пізніше.

Про те, в якому напрямку рухатиметься цей сектор в найближчому майбутньому

Думаю, що найближчими роками на нас чекає більш глибоке проникнення формату «дрогері» у невеликі населені пункти та витіснення немережевого ритейлу. Перспективними напрямками будуть відкриття автономних точок видачі, встановлення своїх чи використання партнерських поштоматів, посилення конкуренції із мережами з продажу професійної косметики та парфумерії, а також аптеками. Окремим напрямом доходу стане виведення Private Labels як самостійних брендів за межі материнської мережі. Можливі незвичайні колаборації, у тому числі з непрофільними мережами.

Однозначно розвиватиметься сектор e-commerce, очікується також набагато глибше вивчення свого клієнта через просунуті CRM-системи, можливості соціальних мереж (Meta Pixel) та пошукових систем (Google Ads). Рекламні бюджети ще більше перепрофілюються з класичних каналів (друкована продукція, радіо, телебачення) в digital.

Окремим напрямком буде посилення роботи з лідерами думок, створення просунутих чат-ботів, а також гейміфікація спілкування з аудиторією, у тому числі offline. Однозначно розвиватимуться всі напрямки, пов’язані з логістикою — наразі це загальносвітовий тренд розвитку всіх напрямків ритейлу.

Враховуючи проблеми сьогодення, пов’язані з відтоком населення за кордон та міграцію всередині країни, компанії будуть вкладати гроші в методи утримання та мотивації персоналу, збільшення ефективності систем дистанційної роботи та технології автоматизації процесів у магазинах і складських комплексах.