Опубліковано

Чергова перемога сирної галузі — українські сири отримали нагороди на World Cheese Awards

У Києві 10 листопада відбулася пресконференція на тему: «Чергова перемога сирної галузі — українські сири отримали нагороди на World Cheese Awards», повідомляють в ProCheese, Ardis Group.

Спікерами пресконференції були:

  • Оксана Чернова — суддя World Cheese Awards, сирна експертка ProCheese, Ardis Group;
  • Ірина Висоцька — координаторка компонента «Молочний сектор» швейцарсько-української програми «Розвиток торгівлі з вищою доданою вартістю в органічному та молочному секторах України» (Quality Food Trade Program);
  • Віталій Бігдай — директор програми розвитку МСП фонду WNISEF;
  • Віта Олійник — заступниця голови господарства, ТМ Zinka, володарка пʼяти нагород, серед них — одна Gold;
  • Соломія Братах — співзасновниця сироварні «Гарбузовий рай», володарка двох нагород Silver;
  • Кристабель Кернс — операційна та маркетинг директорка Guild of Fine Food, World Cheese Awards (онлайн);
  • Андреас Левстад Транойкой — проєктний менеджер Норвезько-Української Торгової Палати;
  • Наталія Кагадій — директорка департаменту ProCheese, Ardis Group.

World Cheese Awards (надалі WCA) — наймасштабніший сирний конкурс у світі. Він проходить з 1988 року в різних країнах світу: і цього року це була 35-та, ювілейна подія, що відбулася 27-28 жовтня у місті Тронхейм, Норвегія. Ще у 2022-му році конкурс було заплановано провести в Україні. Але допоки триває російське вторгнення — проведення WCA в Україні відтерміновано.

На міжнародному конкурсі у Тронхеймі, в Норвегії вдруге взяли участь сири з України, і цього року це було 23 сирних конкурсанти від виробників із різних куточків країни. Це стало можливим завдяки Ardis Group та їх департаменту ProCheese — офіційним представникам України на WCA, за підтримки Швейцарії в межах швейцарсько-української програми «Розвиток торгівлі з вищою доданою вартістю в органічному та молочному секторах України» (Quality FOOD Trade Program), а також фонду WNISEF.

Цього року на конкурсі було представлено 4502 сири з 43-х країн світу, тож процес вибору кращого був було надскладним. Як результат — вже вдруге 13 українських сирів отримали різноманітні нагороди, а два з них — відзнаку Gold.

«Понад п’ять років ми займаємося відбудовою партнерських відносин у світовій молочній екосистемі, щоб мати змогу гідно презентувати українські сири на світовій арені», — зазначила модераторка пресконференції, директорка департаменту ProCheese, Ardis Group Наталія Кагадій.

Вона підкреслила, що одна з головних цілей компанії — презентувати всьому світу сири українських виробників та розповідати про українські підприємства та їхні можливості.

Перша спікерка пресконференції, Кристабель Кернс, операційна та маркетинг директорка Guild of Fine Food, що є організаторами World Cheese Awards, поділилась, що цьогоріч українські сировари були представлені менше ніж минулого року, проте кількість наших нагород зросла до 54%. Вона також зазначила, що це просто фантастичне досягнення.

«Цим конкурсом ми даємо можливість, по-перше, познайомитися з чудовою колекцією сирів з усього світу, познайомитися з сирною культурою. І ми пишаємося тим, що змогли допомогти сироварам України бути представленими на конкурсі та підтримати їх у такі складні часи», — акцентувала Кернс.

Під час організації участі України в конкурсі, на українську сторону чекало чимало викликів. Завдяки підтримці Норвезько-української комерційної палати та сприянню Держпродспоживслужби України, українські сири все ж допустили до участі у найбільшому міжнародному конкурсі.

Андреас Левстад Транойкой — проєктний менеджер Норвезько-Української Торгової Палати, зазначив, що потенціал для співробітництва українських та норвезьких сироварів набагато більший, але щоб використати цей потенціал, потрібно долати певні труднощі. Також Андреас додав, що Україна має чудові сири, з якими потрібно обовʼязково познайомити світ.

Нагадаємо, що конкурс судить професійне міжнародне журі, кожен зразок оцінюється за кількома параметрами: зовнішній вигляд сирної голови, текстура й аромат скоринки та сирного тіста, відсутність зайвих запахів. Смак є головним показником якості сиру та дуже вагомим фактором.

Сири розподіляють по столах, і понад двісті експертів, працюючи у групах по три особи, присвоюють сиру одну з нагород — золоту, срібну чи бронзову, або — жодної, якщо сир не відповідає критеріям. З кожного столу сири з найбільшою кількістю балів потрапляють на оцінювання до Super Gold Jury — 16-ти кращих професіоналів галузі, які обирають переможця.

Варто додати, що всі сири мають однакове маркування штрих-кодом, без будь-якої айдентики бренду, що забезпечує незалежність оцінки. Судді конкурсу — сирні експерти з різних континентів, які мають свої особливості сприйняття смаків. І оцінка журі з різними вподобаннями, які сходяться при виборі найкращих сирів додають більше підґрунтя, що саме такі сири матимуть потенціал для експорту, тому що вони мають унікальні смаки.

Оксана Чернова, суддя WСA та сирна експертка ProCheese розповіла, що цьогоріч World Cheese Awards був найбільшим за всі 35 років існування конкурсу.

«Цей конкурс дає можливість заявити про себе, про свою країну, бути причетним до світової сирної спільноти, виграти нагороду та мати можливості експорту в інші країни у майбутньому», — зауважила Оксана.

Експертка також зазначила, що потрібно наперед розраховувати, чи можливо буде в разі перемоги забезпечити усіх охочих своїм продуктом, адже в один момент і медіа, і споживачі намагатимуться скуштувати сир-переможець і дізнатися, чим він особливий.

Оксана Чернова

Директорка департаменту ProCheese, Ardis Group Наталія Кагадій поділилася, що цього року перед українською стороною основним викликом стало транспортування сирів. За вимогами конкурсу в Норвегії українські сири мали бути доставлені виключно авіашляхом, що є неможливим для України внаслідок війни.

Через те, що українські сири привезли наземним шляхом, організатори норвезької сторони до останнього моменту не погоджували їхню участь на World Cheese Awards. Але за годину до закриття реєстрації Міністерство продовольства і сільського господарства Норвегії повідомило організаторам, що українські сири потрібно допустити до конкурсу. Цього неможливо було б досягнути без допомоги партнерів і злагодженої роботи команди.

Наталія Кагадій

Координаторка компонента «Молочний сектор» швейцарсько-української програми «Розвиток торгівлі з вищою доданою вартістю в органічному та молочному секторах України» (Quality FOOD Trade Program) Ірина Висоцька нагадала, що для виробництва 1 кг сиру потрібно щонайменше 10 кг молока. Попри усі ризики, пов’язані з війною та продовольчою безпекою, якість молока в Україні підвищується, що є важливою передумовою для участі у міжнародному конкурсі такого масштабу. Кожна подібна перемога є чудовим стартом до найвищої цілі — розвитку експортного потенціалу малих та середніх підприємств України.

Ірина також наголосила, що такі конкурси розвивають молочний сектор та формують запит на якісний продукт у споживача.

У межах цієї програми Швейцарія вже другий рік поспіль надає підтримку для участі українських сирів на World Cheese Awards. Серед цілей швейцарсько-української програми є підвищення торговельного потенціалу української продукції і покращення доступу до внутрішнього та експортного ринків для малих і середніх підприємств шляхом підвищення якості продукції, створення доданої вартості, а також розвитку потенціалу надавачів послуг у молочному секторі.

Віталій Бігдай — директор програми розвитку МСП фонду WNISEF додав, що історія участі України цьогоріч має більше значення, аніж може здатися, на перший погляд, адже вона стосується такої важливої проблеми, як сильна економіка та наявність робочих місць, гідна оплата праці, економічне відновлення, розвиток малих та середніх підприємств.

На його думку, результати, яких українській делегації вдалося отримати цього року є абсолютно вражаючими.

Соломія Братах — співзасновниця сироварні «Гарбузовий рай», володарка двох нагород Silver поділилась, що завдяки тому, що все ж вирішили податися, ризикнути і дивувати незвичними сирами на конкурсі, сироварня отримала нагороди.

Підприємиця додала, що після отримання нагороди виник дуже великий попит на продукцію їхньої сироварні «Гарбузовий рай».

Соломія Братах

Віта Олійник — заступниця голови господарства, ТМ Zinka, володарі пʼяти нагород, серед яких — одна Gold, прокоментувала, що минулого року вони не вірили у власні сили та не брали участі в конкурсі. Але після деокупації сусідніх з господарством сіл підприємництво відкрило фірмові магазини, що дало змогу спілкуватися з кінцевими споживачами. Вони і надихнули брати участь у World Cheese Awards.

«Головне, щоб найближчим часом закінчилась війна, і ми матимемо змогу поставляти наш сир за кордон, аби наші колеги та партнери знали про Україну більше», — резюмувала Віта.

Після пресконференції на виробників очікувала церемонія нагородження та дегустація головного переможця конкурсу — норвезького сиру з блакитною пліснявою Nidelven Blå.

Ardis Group впевнені, якби ми не об’єднувалися і не довіряли одне одному, ми б не змогли подолати всі складнощі. Уже на самому World Cheese Awards 2023 учасники-іноземці знали, як українці виборювали своє право участі у конкурсі та вказували, що вражені стійкістю українців. У нашому об’єднанні сила, і чим сильніші ми будемо разом — тим швидше здобудемо не лише видимість України серед світової спільноти, а й те, чого зараз прагне кожен українець — великої Перемоги.