Опубліковано

Катерина Дірунова: «2023 рік ми пройшли більш загартованими та навчились швидко долати неприємності»

Мережа магазинів «Файно маркет» в буквальному сенсі домінує в Кіровоградському регіоні в плані кількості торгових точок. За цим показником вона більш ніж в чотири рази випереджає навіть національного лідера АТБ. Комерційний директор управляючої компанії ТОВ «ВЕРЕСЕНЬ ПЛЮС» Катерина Дірунова підвела підсумки роботи «Файно маркетів» у 2023 році та поділилася планами на майбутнє.

- Доброго дня. Економісти, футурологи та інші експерти схиляються до думки, що світ вже ніколи не буде колишнім. Якщо допустити економічні та демографічні труднощі, з якими зіткнеться Україна після війни — чи змінює Ваша компанія вже сьогодні стратегію свого розвитку на найближчі роки?

- Наша загальна стратегія залишається незмінною — це активний розвиток мережі магазинів біля дому «Файно маркет». Український бізнес має розвиватись, сплачувати податки та підтримувати економіку країни, тому ми не можемо зараз зупинятись.

Однак, ми вже відчуваємо кадровий голод. У зв’язку зі скороченнями бюджетної сфери кількість кандидатів збільшилась, але без релевантного досвіду роботи дуже важко дається відбір і затвердження персоналу. Вузькопрофільні спеціалісти воліють працювати в віддаленому форматі роботи — це стало вагомим фактором і зменшило кількість відгуків. Тому компанія вже не перший рік займається навчанням та підготовкою кадрів. Ми співпрацюємо з навчальними закладами та маємо власний тренінговий центр для підвищення кваліфікації керуючих магазинами та програму наставництва.

Прогнозуємо ще стрімкіше зростання вартості ключових статей витрат, на зменшення споживання яких ми майже не можемо вплинути. Тому інші статті операційних витрат намагаємось оптимізувати та скоротити без зниження якості сервісу в магазинах.

Більш конкретні дії щодо зміни підходів в розвитку бізнесу будуть залежати від подальшої економічної ситуації та наявних ресурсів.

- Якщо в одному реченні — чи задоволені Ви результатами роботи компанії у 2023 році. Чи вдалося досягти запланованих показників?

- Спрогнозувати всі ризики, на жаль, неможливо, але у 2023 рік ми зайшли більш загартованими та навчились швидко долати неприємності. Це дало нам змогу продовжити розвиток бізнесу та на 30% збільшити сплату податків у державний бюджет, створити майже 500 нових робочих місць та сприяти обороні України шляхом закупівлі та передачі необхідного нашим захисникам.

- Чи спостерігаєте Ви зараз зміну купівельної поведінки Ваших клієнтів в порівнянні з періодом початку війни? Чи змінилася за цей час структура продуктових кошиків покупців «Файно маркет»? В чому це проявляється?

- Структура споживчого кошика за кількістю позицій в чеку суттєво не змінилась. Дещо зросло споживання овочів та фруктів, хлібобулочних, кондитерських та молочних продуктів. Помічаємо, що частина покупців перейшли на покупку продуктів більш дешевого цінового сегмента, але не зменшили кількість споживання. Щомісячно зростають об’єми продажу товарів під час цінових акцій, але ми очікуємо, що і в наступних роках ця тенденція буде спостерігатись.

- Ваша мережа — найчисельніша за кількістю магазинів у Кіровоградській області. Чи проводите Ви моніторинг впізнаваності та лояльності споживачів до бренду «Файно маркет» у рідному регіоні? І взагалі — які ще дослідження проводяться компанією?

- В другому півріччі 2023 року ми поновили проведення деяких моніторингів, але ми надаємо перевагу більш глибоким дослідженням в нових для нас регіонах. Рівень NPS в рідному регіоні, який ми проводимо 2 рази на рік, достатньо великий для того, щоб не використовувати додаткові дослідження.

У 2024 році заплановане масштабне дослідження лояльності та клієнтського досвіду із залученням маркетингових агентств.

- Після багаторічного розвитку в межах однієї області минулого року компанія «Вересень плюс» шляхом поглинання мережі магазинів «Абсолют» вийшла на Черкащину. Як компанія оцінює початкові результати своєї роботи у новому регіоні?

- Перший наш «Файно маркет» на Черкащини був відкритий ще у грудні 2020 року у місті Шпола. До початку повномасштабної війни магазинів «Файно маркет» в Черкаській області вже нараховувалось 25. Звісно, що перші відкриття не одразу давали очікуваного результату. Покупцям необхідно було звикнути до нашого формату, асортименту та змінити свої вже звичні маршрути покупок.

До того ж ми зіштовхнулись з неприємностями, які змусили нас спільно з правоохоронними органами проводити заходи щодо посилення безпеки торгових об’єктів — як існуючих, так і тих, що відкривались. Всі приміщення, в яких розташовані магазини, а також обладнання та товарні залишки, були застраховані в провідних страхових компаніях України.

Під час перших місяців війни ми розуміли свою відповідальність перед покупцями та змогли забезпечити наші магазини всім необхідним на 75-80% завдяки наявності власного логістичного центру та можливості щоденної доставки. Черкащани доволі швидко проявили до нашої мережі свою лояльність, про що свідчить постійно зростаюча кількість нових покупців.

Звісно, ми ще маємо над чим працювати, аби мати лояльність на рівні рідного регіону, але і на сьогодні маємо вже доволі високі результати.

- Як в період війни перебудувалася логістика та процес постачання продуктів у мережі «Файно маркет»? Чи є у Вас свій РЦ?

- Перші місяці повномасштабного вторгнення робота Комерційного відділу та відділу Керування товаропотоками були майже повністю переведені на ручний режим замовлення продукції на наш Розподільчий центр.

Ми неодноразово власним транспортом забирали товар із заводів-виробників, аби щонайшвидше забезпечити магазини необхідними продуктами. Звісно, що було багато партнерів, які незважаючи на всі проблеми виконували свої зобов’язання щодо постачання нам продукції.

Відновити стабільність асортименту нам вдалось у першому півріччі 2023 р. Але і зараз є постійні ризики та перебої із поставками через руйнування виробничих потужностей наших партнерів.

- Товари яких категорій Ви найбільше імпортуєте з-за кордону для заміщення продукції вітчизняних виробників?

- У 2022 році ми імпортували майже всі категорії через дефіцит продукції на вітчизняному ринку: від рисової крупи до генераторів, які забезпечили безперебійну роботу наших магазинів.

Наразі ми імпортуємо фрукти (переважно цитрусові) та деякі овочі. Також ми плануємо розвивати ексклюзивний імпорт в інших категоріях, але не для заміщення вітчизняних виробників, а для залучення нових прихильників нашої мережі. Постійний пошук нових пропозицій від європейських виробників дозволяє нам планувати розширення асортименту в категоріях овочів та фруктів, безалкогольних напоїв, м’ясної гастрономії, молочні продукти, кондитерські вироби та консервованих продуктів.

- Яка на сьогодні кількість користувачів мобільного додатку «Файно маркет»? Який процент покупок здійснюється з його використанням?

- Зважаючи на те, що останнім часом ми не приділяли уваги для розвитку застосунку та не працювали з активним залученням користувачів — на сьогодні 20% наших покупців користуються Мобільним додатком. На другий квартал 2024 р. плануємо велике оновлення застосунку, з додаванням нових функцій та розділів. А також збільшити кількість активних користувачів у два рази на кінець 2024 року.

- Які бренди private labels сьогодні представлені у Вашій мережі? Скільки найменувань товарів (SKU) вони охоплюють? Який відсоток в загальному обігу Вашої мережі займає продукція ВТМ станом на кінець 2023 року?

- За підсумками 2023 року «Файно Маркет» налічує майже 300 SKU товарів ВТМ в наступних категоріях: бакалія, молочні та кондитерські вироби, снеки, заморожені продукти, хлібобулочні вироби, безалкогольні напої та непродовольчі товари. Всі товари виготовляються на потужностях українських виробників, які також виробляють впізнавані українські бренди та торгові марки.

Власні торговельні марки нашої мережі задовольняють потреби споживачів в різноманітних цінових сегментах, як товарів першої необхідності, так і продуктів з додатковими споживчими якостями. ТМ «Вигідно» втілює стратегію першої ціни, забезпечуючи споживачів доступними товарами базової якості. ТМ «Файна Марка» пропонує оптимальне співвідношення «ціна-якість» та виділяється стильним дизайном упаковки. ТМ «Luxberi» представляє високий ціновий сегмент та підтримує високі стандарти якості.

Покупці високо оцінюють запропоновані товари ВТМ, про що свідчить постійно зростаючий попит. Очевидні перспективи подальшого розвитку мотивують нас на створення нових продуктів та постійний пошук покращення вже існуючих товарів. У 2024 році плануємо збільшити кількість SKU українського виробництва до 500, та 300 SKU ексклюзивного імпорту та сягнути долі в обігу 12%.

- Що стоїть у пріоритеті відносно планів Вашої компанії на 2024 рік?

- Маємо амбітні плани, але деякі поки що тримаємо у таємниці. У 2024 році плануємо реконструювати 10 магазинів та відкрити 37 нових. В рамках корпоративних цілей Сталого розвитку, запланували втілити соціально-благодійних ініціатив на суму понад 250 000 000 грн.

Ми маємо працювати заради підтримки економіки нашої країни та продовжувати активну допомогу нашим ЗСУ задля наближення скорішої Перемоги. Ми точно знаємо, що 2024-ий буде для нас, для кожного у команді, роком нових досягнень та сумлінної праці.