В «АТБ», «Фокстрот» та Comfy не вистачає чоловіків для роботи
У січні 2023 року на одну вакансію в ритейлі претендувало пʼятеро людей, а вже у січні 2024-го лише двоє. Основна проблема з набором співробітників спостерігається у напрямках, де потрібні чоловіки призовного віку.
Протягом минулого року кількість претендентів невпинно падала, поки не досягла позначки 2,1 людини на одну вакансію у грудні. Серед причин дефіциту працівників: виїзд «білих» і «синіх» комірців за кордон, падіння споживчого попиту і небажання чоловіків офіційно влаштовуватися на роботу.
У прес-службі «АТБ» зазначають, що чоловіки призовного віку не хочуть офіційно оформлюватися на роботу, оскільки компанія подає інформацію до Територіального центру комплектування.
Зі штату найбільшого ритейлера України мобілізовані близько 10% від загальної кількості чоловічого персоналу — 4000 людей. У Novus 228 чоловіків (4%) мобілізовано із загальної кількості у 7255 працівників.
HR-директорка «Фокстрот» Тетяна Брюханова додає, що існує проблема з наявністю актуальних військових документів, що ускладнює і прийом на роботу і бронювання вже наявних працівників.
Станом на початок лютого у штаті техритейлера 2949 співробітників, з яких близько 10% служать в лавах ЗСУ/ТРО, а частина з працівників — заброньована.
"У нас важко виділити чоловічі та жіночі професії. Виняток — логістика і доставка до дверей клієнта великої побутової техніки, адже це повʼязано здебільшого з фізичними здібностями«, — каже HR Business Partner в «Алло» Наталія Блощинська.
У 2023 році українські ритейлери відновили активний розвиток та розширення, що призвело до додаткових проблем.
Минулого року в Comfy створили 1190 нових робочих місць. «Команди нових магазинів вдалося легко створити, а от закривати позиції на складі та в доставці стало в рази складніше», — каже керівниця відділу рекрутингу та адаптації Comfy Юлія Швець.
Для подолання кадрової кризи мережі використовують два основних шляхи: навчання жінок «чоловічим» професіям і автоматизацію.
Близько 900 жінок виконують функції охоронців в «АТБ-маркеті», також у мережі перенавчають жінок на водіїв навантажувача. Очікується, що на цих посадах буде 50% водіїв жіночої статі.
У «Auchan Україна» співробітниці опановують професію розділювача риби. Там також прогнозують нестачу кадрів на таку вакансію, як приймальник товарів, де необхідно піднімати вантажі.
У мережах Spar і «Наш край» намагаються залучити жінок, які можуть керувати автівками. Керівниця департаменту розвитку персоналу Volwest Group Ольга Семенюта каже, що не всі чоловіки хочуть їздити по Україні.
Також у компанії запустили мобільний застосунок GeoVizor, який допомагає оцінити потенціал локації для майбутнього магазину. Створення програми частково пов’язане з браком працівників для розвитку франчайзингової мережі.
У Comfy найгостріше питання найму стоїть у напрямі логістики, де багато позицій пов’язані з фізичною працею.