Опубліковано

Хто тепер диктує умови праці — роботодавець чи співробітники?

Дефіцит кадрів, викликаний війною та соціально-економічними чинниками, став каталізатором змін у корпоративній культурі та організаційній структурі підприємств. В умовах, коли традиційні методи залучення кандидатів втрачають свою ефективність, компанії шукають нові способи адаптації до вимог співробітників. Які тенденції панують на ринку праці ритейлу та хто тепер тут встановлює правила гри — у матеріалі All Retail.

Чим живе ринок праці ритейлу

Ринок праці у сфері роздрібної торгівлі демонструє стабільно високий рівень активності, проте ознаки суттєвого покращення поки що відсутні. За даними аналітики Work.ua, кількість вакансій у порівнянні з минулим роком зросла. У вересні 2024 року було відкрито 14 114 позицій, що на 10% перевищує показник вересня 2023 року у 12 796 вакансій. Проте проблема нестачі кадрів залишається. Особливо відчутна нестача продавців-консультантів і касирів, де попит значно перевищує пропозицію.

У компанії «Епіцентр К» говорять, що кадровий дефіцит не лише зберігається, але й посилюється. Міграція та мобілізація значної частини населення призводять до відчутної нестачі кадрів, особливо на посади, що потребують фізичної витривалості. У компанії частка мобілізованих працівників вже перевищує 25% від усіх військовозобов’язаних. Це створює значний дефіцит далекобійників, водіїв будівельної техніки та продавців-консультантів у торгових центрах.

Також дефіцитними є фахівці, офісні співробітники, менеджери середньої та вищої ланки. Представники українського бізнесу говорять, що відбуваються зміни у працевлаштуванні. Під час співбесід фокус зміщується на навички та вміння кандидатів замість досвіду і посад. Наприклад, у мережі «Фокстрот» потреба у кандидатах на посаду продавець-консультант в магазини тимчасово зникла лише у 2022 році, коли найпершою задачею було працевлаштувати персонал закритих та зруйнованих магазинів у небезпечних регіонах. Починаючи з початку 2023 року ритейлер поновив залучення персоналу, утримуючи фокус на кандидатах без досвіду роботи.

«Кількість співбесід [у нас] залишається на довоєнному рівні, але якість кандидатів зовсім інша. Значно менше стало кандидатів з релевантним досвідом. Також ми беремо до команди молодь до офісу. Спочатку це прості посади (наприклад, помічник категорійного менеджера), а згодом ми отримуємо досвідченого, професійного категорійного менеджера, який також проходить дуже багато етапів як внутрішнього, так зовнішнього навчання, і не оминає саморозвитку. У нас багато прикладів кар’єрного зростання», — говорить Тетяна Правда, HRD мережі магазинів «Файно Маркет»

У «Фокстрот» підкреслюють, що утримання персоналу є важливим завданням для компанії. Цього року акцент керівників змістився на індивідуальну роботу з кожним співробітником з першого дня роботи, а не лише під час можливого звільнення. Це допомагає не тільки покращувати показники та доходи, але й створювати атмосферу підтримки та турботи. Такі заходи призвели до зниження плинності до 4% у роздрібному сегменті. Наразі 70% співробітників «Фокстрот» працюють у компанії понад рік, а 40% — понад 5 років.

Заразом кадровий дефіцит у всіх сферах української економіки ще більше загострює міграція робочих рук за кордон. Повномасштабне вторгнення призвело до виїзду мільйонів українців, які не поспішають повертатися через безпекові ризики та складну економічну ситуацію.

«Ми зіткнулися з тим, що багато наших працівників жінок виїжджають за кордон до своїх чоловіків чи хлопців. Схоже на другу хвилю міграції, адже раніше жінки залишались вдома, очікуючи об’єднання сім’ї — але втомившись від очікування, їдуть до рідних за кордон. Наша компанія відчуває це сильніше, ніж, наприклад, центральні області України, через близькість до кордону.

Загалом дефіцит як рядових, так і висококваліфікованих співробітників величезний. Якщо рядові вакансії завжди були більш плинними, то зменшення амбіційних, талановитих людей засмучує, адже ми розуміємо, що велика кількість таких облаштовується за кордоном. Проблема ще й у тому, що молодь сьогодні часто обирає більш творчі професії та очікує швидкого результату», — коментує Катерина Боршан, голова наглядової ради компанії «Тайстра груп».

Олена Пробачай, начальник відділу підбору та адаптації персоналу мережі «Фокстрот», каже, що у зв’язку з відтоком населення за кордон, складною демографічною ситуацією та мобілізацією працездатного населення, у компанії відчули ускладнення та збільшення терміну закриття таких вакансій в середньому до 27 днів: "Щоб вплинути на ситуацію та залучати більше кандидатів, ми оперативно переглянули вимоги у профілі кандидата, надали можливість використання гнучкого графіка, використовуємо різні канали ознайомлення з вакансією«.

Міграція населення безпосередньо впливає на кадрову політику, а головним викликом залишається брак персоналу. Тому роботодавці звертають увагу на ширшу категорію кандидатів, включаючи студентів, осіб з інвалідністю, ветеранів та пенсіонерів. За даними Work.ua, у вересні цього року зросла кількість вакансій для студентів (4 545) та кандидатів без досвіду (9 592).

Працевлаштування молоді без досвіду 

До повномасштабного вторгнення середньостатистичному студенту не завжди вдавалося влаштуватися працювати у торговий центр чи торгову мережу касиром або консультантом. Нині ж ринок праці рясніє вакансіями для кандидатів без досвіду. Кадровий дефіцит спонукає роботодавців наймати молодь. Зокрема у вересні 43% вакансій були відкриті для кандидатів без досвіду роботи, що свідчить про готовність роботодавців наймати молодь та новачків.

У «Фокстрот» 12% працівників розпочинали свій кар’єрний шлях у компанії. Молоді фахівці без досвіду отримують якісне навчання і вже за два місяці можуть стати професіоналами з продажів чи операційних процесів. Протягом дев’яти місяців є можливість вирости до посади директора магазину, що мотивує співробітників до розвитку. Компанія активно залучає молодь через реферальні програми та співпрацю з університетами й студентськими організаціями: співпрацюють з ВНЗ та студентськими організаціями, як-от Stud-point. Це дозволяє надавати інформацію студентам про потреби мережі.

Олег Плахтій, керівник HR-департаменту компанії "Епіцентр К":

«Ми вже багато років тісно співпрацюємо з навчальними закладами країни, а зараз знаходимося на етапі запуску оновленої, глибшої та системної програми співпраці. Зокрема, вона передбачатиме залучення на роботу молоді віком від 16 років на більш гнучких умовах, з фіксованою погодинною оплатою, максимально зручними графіками роботи, можливістю дуальної освіти та підтримкою корпоративної навчальної платформи».

У мережі магазинів «Сільпо» почали брати на роботу молодь 16-17 років, що стало одним зі способів розв’язання питання браку кадрів. Влітку 2024 року в супермаркетах мережі на різних посадах працювало близько 700 осіб віком до 18 років. Наразі поєднують навчання і роботу близько 500 осіб.

Реінтеграція та працевлаштування ветеранів

Поряд з активним залученням молоді до ринку праці важливо також зосередитися на працевлаштуванні ветеранів, які повертаються зі служби.

За даними сервісу пошуку роботи Work.ua, у вересні кількість вакансій для ветеранів збільшилася на 3%. Однак у переважній більшості ветерани залишаються «невидимими» на сайтах з пошуку роботи, оскільки не завжди вказують про свій військовий досвід. Згідно з даними Українського ветеранського фонду, 30% ветеранів перебувають у пошуку роботи.

Представники ринку ритейлу наголошують, що вони гнучкі та завжди зможуть відреагувати на зовнішній запит. Однак деякі ритейлери діляться, що ще не мають досвіду співпраці з ветеранами та не зовсім розуміють, що потрібно змінити і як адаптувати пропозиції "під них«.

У компанії «Тайстра груп» зазначають, що вже працюють над системою адаптації приміщень офісів для ветеранів та мають велике бажання інтегрувати їх в роботу мережі.

Станом на липень 2024 року в Україні налічувалося понад 1 млн 300 тис. ветеранів. І деякі міжнародні корпорації, які працюють в Україні, вже створюють для них програми реінтеграції.

Наприклад, компанія PJSC Carlsberg Ukraine запустила програму підтримки ветеранів, надаючи підтримку мобілізованим працівникам та їхнім родинам. Програма реінтеграції ветеранів передбачає право на скорочений робочий тиждень та гнучкий графік, адаптаційний курс та співпрацю з Veteran Hub.

Серед вітчизняних компаній ритейлер «Фокстрот» активно співпрацює з організаціями, що підтримують ветеранів, обмінюючись досвідом та розміщуючи вакансії. У липні 2024 року компанія отримала відзнаку «Дружні до ветеранів» від Veteran Hub і позначила вакансії, відкриті для ветеранів. Для нових працівників, у тому числі ветеранів, компанією передбачено двомісячну програму адаптації з навчанням, підтримкою наставників і зарплатою з першого дня. Ветерани отримують індивідуальний підхід, зокрема у графіку роботи та можливостях відвідування лікарні. Протягом адаптації та після компанія забезпечує активну комунікацію та підтримку.

«Сьогодні повернулися 28 ветеранів, з яких 10 захотіли стати на своє робоче місце. Ми робимо все можливе, щоб забезпечити їм комфортне повернення: надаємо фінансову підтримку, організовуємо супровід під час адаптації. Або якщо захисник отримав поранення, яке не дозволяє виконувати попередні обов’язки, ми пропонуємо інші посади: оператор контакт-центру, касир, фахівець з контенту, інші офісні вакансії. Також до нас приєдналися 8 нових колег-ветеранів на посади продавців-консультантів і техніка-вантажника. Надаємо такому працівнику гнучкий графік. Офісні працівники можуть працювати як в офісі, так і віддалено», — коментує Олена Пробачай, начальник відділу підбору та адаптації персоналу мережі "Фокстрот".

Зокрема, держава стимулює працевлаштування людей з інвалідністю. За даними Міністерства економіки України, з початку 2024 року держава компенсувала роботодавцям 77 млн грн за облаштування робочих місць для 1200 працівників з інвалідністю. Компенсація покриває витрати на спеціальні меблі, устаткування та допоміжні пристрої. Серед працівників, для яких облаштовували робочі місця — вчителі, інженери, менеджери, водії та слюсарі. Щоб отримати компенсацію, роботодавець має подати заяву протягом 90 днів після працевлаштування. Це можна зробити в регіональному центрі зайнятості або на сайті "Дія".

Перспективи та виклики ринку праці в Україні

Ринок праці стоїть перед низкою викликів, зокрема висхідною конкуренцією за людський ресурс, що ускладнює пошук професійних кандидатів. На жаль, бізнеси все більше змагаються один з одним переважно через фінансові пропозиції, що надає кандидатам певні переваги. До прикладу, у роздрібній торгівлі медіана зарплат зросла з 12 500 грн у січні 2023 року до 18 000 грн у вересні 2024 року.

Якщо у 2023 році конкуренція серед кандидатів була вищою (до 23 відгуків на вакансію у січні 2023), то у вересні 2024 р. кількість відгуків значно знизилася до 6. Через дефіцит кадрів роботодавці змушені пропонувати більш привабливі умови праці, зокрема збільшувати заробітну плату. Однак ситуація ускладнюється війною, яка призводить до відтоку населення, а податки та інфляція заважають компаніям бути конкурентоспроможними у зарплатах.

Хоча грошова винагорода і залишається важливою, компаніям варто розглянути альтернативні підходи до залучення кадрів, щоб стати соціально відповідальними та дбати про своїх працівників.

У найближчому майбутньому вимоги до кандидатів зміняться, що зумовлено новими умовами на ринку праці, які вимагають постійного розвитку та навчання персоналу.

Відтак, основними викликами найближчих років залишаться нестача персоналу та необхідність ефективної реінтеграції ветеранів. Як бачимо, роботодавці адаптують умови праці до вимог кандидатів та співробітників. Для компаній це також стане можливістю підвищити свою конкурентоспроможність шляхом покращення умов праці, впровадження нових програм навчання та кар’єрного зростання, а також сучасних рішень для автоматизації бізнесу.

«Основним викликом на ринку праці в Україні залишиться дефіцит кадрів. Однак роботодавці поступово адаптують умови праці до вимог кандидатів та співробітників, розширюють пул потенційних працівників, впроваджують штучний інтелект та інші технології. Для шукачів зараз є більше можливостей для працевлаштування, особливо для людей без досвіду, студентів, ветеранів та пенсіонерів», — ділиться Вікторія Білякова, PR-менеджерка сайту пошуку роботи Work.ua.