Опубліковано

«Маємо покупцю дати такий сервіс, щоб йому захотілося повторити у нас покупку», — новий СЕО Prostor про перезапуск мережі

Власник мережі Prostor Вадим Тугай у квітні змінив СЕО. Новим керівником став колишній комерційний директор центрального регіону мережі «Сільпо» Петро Чередніченко. Його виклики – перебудова інтернет-магазину та пошук нових форматів мережі. Як новий СЕО наздоганятиме EVA і чому не хоче купувати Watsons?

За словами нового керівника, головний офіс залишиться у Дніпрі, проте можливо з’явиться й додатковий офіс заради розвитку.

Також у Prostor відбулися певні зміни, зокрема заміна комерційного директора, HR-директора та директора служби безпеки, каже Чередніченко. Додали посаду директора з e-commerce, бо планують розвивати цей напрям.

«Зрозумів, що Prostor — близька по духу компанія, бо вона також присутня по всій Україні. Поспілкувавшись з топменеджментом компанії, зрозумів: це те, що потрібно. Бачу, що тут потрібна допомога СЕО у стратегічному розвитку компанії. Переходимо від слів до пілотів.

За останні місяці ми вже запустили 2-3 ідеї в тестовому форматі. Обираємо 5-10 магазинів, ставимо тімліда, дивимось на цифри. Команда це реально підхопила. Почали жити результатом, відчувати рух», — сказав Петро Чередніченко.

Іншою зміною є автоматизація ритейлу. «Сьогодні у нас досі є процеси, які залежать від „людини з Excel“. Наприклад, розрахунок актуальності асортименту по магазинах. Ми змінюємо це, хочемо, щоб кожен квадратний метр торгував ефективно», — каже Петро Чередніченко.

Конкуренція з EVA

Основними конкурентами серед drogerie-мереж Петро Чередніченко називає EVA, друге місце залишає Prostor, а третє — Watsons. Також він додав Make Up. За його словами частина, щодо розподілення ринку, то Prostor займає приблизно 30-35%, а EVA — можливо, навіть до 60% ринку.

«Конкуренції я точно не боюся. Ми маємо покупцю дати такий сервіс, щоб йому захотілося повторити у нас покупку. Ось за це боремося», - зазначає керівник мережі.

Prostor змінює асортиментні матриці і робить гнучку цінову політику. До цього у компанії було не зовсім гнучке ціноутворення. Тепер намагаються дати покупцю більш релевантний товар.

Також планують додати SKU у лідерські категорії — догляд за собою та косметика. Крім того, представники Prostor опрацювали ринок Південної Кореї та повернулися з виставок із Сеула. Невдовзі новий асортимент буде представлений у магазинах.

За словами Петра Чередніченка, екокосметика стає все більш популярною. Для неї планують окремо виділене місце з конкретною товарною пропозицією у магазинах.

«Плануємо стати експертами у цьому напрямі. Працюю з партнерами. Я сам їжджу до постачальників, відвідую українські заводи та дивлюся, як вони виготовляють товари», — говорить він.

Prostor має приблизно 70% закордонних постачальників і 30% — українських. Кількість торгових марок, де представлені ВТМ Prostor — 34 у 27 категоріях. Це 1600 SKU. Співпрацюють з 40 партнерами по ВТМ. Серед найвідоміших — Bebis, Chino-ko, Fresco, Mari e monti, Super Diya. «Плануємо збільшувати їх — це дозволяє тримати нижчу ціну, що привабливіше для споживачів. Але зараз вони не дуже активно обирають наші ВТМ. Маємо їх посилити».

У Prostor наразі не планують запускати формат магазинів із власним салоном краси, як це зробила EVA. Компанія розвиває власну модель. Такий підхід може стати актуальним ближче до кінця 2026 — початку 2027 року. За оцінками, потреба в подібному форматі існує, особливо у великих містах, де потенційно могло б працювати близько 10 таких магазинів-салонів. Потенційну назву для такого проєкту вже сформульовано, однак керівник мережі її не назвав.

E-commerce

Компанія Prostor планує оновлення інтернет-магазина та створення зручного сайту для користувачів. Одним із головних завдань на цей рік є збільшення асортименту товарів в онлайн-магазині з 19 000 до 60 000 SKU. Для порівняння, в EVA на маркетплейсі наразі представлено 250 000 SKU, і саме таку цифру Чередніченко ставить за мету до 2026 року.

Також у компанії вказують на проблему з доставкою в Києві, адже склади наразі розташовані у Львові та Дніпрі. Для покращення ситуації планується відкриття складу в столиці. В компанії планують, що склад під Києвом буде не менш ніж 5000-7000 кв. м і буде орендований.

Розвиток мережі Prostor

У жовтні 2021 року Prostor запустив магазини під брендом «Ізі», які раніше були частиною мережі «Космо» і були придбані компанією у 2019 році. Наразі під цією вивіскою працює лише один магазин у Києві.

Вже наступного місяця компанія планує перезапустити кілька магазинів «Ізі» з асортиментом, який був присутній раніше. При цьому, асортимент Prostor і «Ізі» не буде перекриватися.

Відкриття Prostor коштує більш ніж 5 млн грн, «Ізі» — 3 млн грн, додає він. Якщо фінансовий результат буде гарним — то «Ізі» планують масштабувати і розвивати. Якщо цього не буде — прибуткові площі переформатують у красиві магазини Prostor нового зразка.

Зараз Prostor має 474 магазинів. У першій половині 2025-го відкрили 22 торгові точки та водночас оптимізували мережу, закривши 15 локацій, які не відповідали новим критеріям ефективності.

До кінця року планують відкрити ще 10 магазинів — очікують вийти на показник у більш ніж 480 магазинів. На відкриття нових точок у цьому році хочуть виділити 160 млн грн.

Наразі компанія не планує відкривати магазини в усіх містах, де є попит, а зосереджується на підвищенні ефективності. Петро Чередніченко зазначив, що для компанії важливий саме логістичний ланцюг доставки товарів. При відкритті магазинів у нових містах компанія планує запускати не один магазин, а кілька, щоб покрити місто з різних локацій. Магазини будуть відкривати в містах з населенням від 30 000 осіб. Особлива увага буде приділена центральним і західним регіонам, а також частково Одесі.

До того ж за даними Forbes Ukraine, у жовтні 2023 року ситуація у Watsons в Україні залишалась складною — мережа значно поступається локальним конкурентам за кількістю магазинів та обсягами виторгу.

«Поглинання — це дуже погана практика. Я ніколи не розглядатиму «пакетні покупки», тому що, як показує практика, більш ніж 50% обʼєктів, які ти забираєш, зачиняються у перші пів року. Це, можливо, вигідно тут і зараз, але невигідно у довгу. 70-80% об`єктів «Космо», які куплені, зрештою зачинені, бо були збитковими. Точково ми можемо купити окремі магазини Watsons. От моя мета — до 2030-го відкрити Prostor у цьому торговому центрі поруч із Watsons. Можливо, відкриємо під іншою назвою», — говорить Петро Чередніченко.

Виторг мережі у 2024 році більш ніж 6 млрд грн. За перші пʼять місяців 2025 року компанія зросла на 14% порівняно з аналогічним періодом минулого року, каже Чередніченко.

План виторгу за підсумками 2025 року — приблизно 6,5 млрд. Але бажана мета — дотягнути до 7 млрд грн.

Зараз середній чек у Prostor близький до 300 грн, і він зріс на понад 11% у порівнянні з минулим роком. В онлайн-магазині середній чек наближається до 500 грн. Більшість покупців — жінки (85%).