Опубліковано

У Києві пройшов фестиваль сирного мистецтва ProCheese Awards 2025

Подія ProCheese Awards 2025 об’єднала українських та міжнародних виробників, провідних експертів і понад 4000 відвідувачів. У межах фестивалю також пройшли національний конкурс на найкращий український сир та змагання за звання найкращого чизмонгера країни.

Організатори заходу ProCheese Awards 2025 — компанія Ardis Group і ProCheese Академія. Фестиваль зібрав 36 виробників — від невеликих крафтових сімейних господарств до відомих українських і міжнародних брендів. Вони представили більше ніж 200 видів сиру, а також продуктів і напоїв, що пасують до нього, знайомлячи гостей із різноманітністю смаків і поєднань.

Подію відвідали понад 4000 гостей. Для них працювали сирний маркет і фудкорти, дитячі зони та розваги, відбувалися майстер-класи від гастро-експертів та виступ гурту KADNAY. До складу журі національних конкурсів увійшли спеціалісти з України, Британії, Франції, Польщі та Німеччини, які оцінювали учасників та обирали кращий сир і чизмонгера країни за версією ProCheese Awards 2025. Концепцією цьогорічного фестивалю стало поєднання мистецтва моди та сиру, а слоганом — «Твій сир. Твій стиль. Твій смак».

«Цього року ми обрали тему fashion edition, адже і мода, і сир — це про стиль, творчість та смак. Як у моді з’являються тренди, так і в сироварінні народжуються нові продукти, нові поєднання, нові смакові відчуття. Ми хотіли показати, що сир може бути не лише продуктом на полиці, а й справжнім культурним явищем, об’єктом естетики та натхнення.

Для українців сир стає новою мовою, якою можна відкрити нові країни, а Україну — світу. Це і наші локальні традиції, і сучасні сміливі експерименти, які здатні здивувати навіть вибагливих гурманів за кордоном. Коли ми говоримо про сир, ми говоримо про креативність, автентичність і впевненість країни у власному голосі. Саме так ми хочемо, щоб Україну бачили й відчували по-новому — через призму смаку, краси та культури», — зазначає Оксана Чернова, співзасновниця ProCheese Awards, суддя міжнародних сирних конкурсів, засновниця та тренерка ProCheese Академії.

Національний конкурс сиру

Фестиваль став платформою для національного конкурсу на найкращий український сир. Участь взяв 81 сир від виробників із різних регіонів країни, серед них — сироварні, що знаходяться на прифронтових територіях або були окуповані під час повномасштабного вторгнення. Переможцем став козиний сир «Повня» від ферми-агросадиби «Ясна», що на Київщині. Ще 37 сирів отримали золоті, срібні та бронзові нагороди.

Оцінювання здійснювали сирні експерти за критеріями, що відповідають міжнародним стандартам. Серед суддів — Оксана Чернова (Україна), Грегорі Жиродон (Франція), Пол Томас (Великобританія/Німеччина), Річард Пол (Великобританія), Якуб Мазярчик (Польща).

Національний конкурс чизмонгерів

Ключовою подією другого дня фестивалю став фінал конкурсу чизмонгерів — професійних продавців сиру: учасники змагалися в тестуванні та сліпих дегустаціях, створювали тематичні метрові сирні плато та ресторанні подачі сиру, демонструючи рівень майстерності та креативу. Фінал конкурсу відбувся згідно зі світовими практиками міжнародних конкурсів чизмонгерів, де експерти визначили трьох переможців. «Золото» здобув Богдан Шевлюга — чизмонгер мережі магазинів Good Wine. Друге й третє місце зайняли: Наталія Пальчак зі Станіславської сироварні та Сергій Цимбал, магазин Bad Boy відповідно.

«Є великий прогрес порівняно з тим, що я бачив на першому фестивалі сирного мистецтва ProCheese Awards 2021. Українські виробники та чизмонгери вже виходять на рівень європейських колег», — поділився враженнями Грегорі Жиродон, суддя конкурсів сиру та чизмонгерів.

Fashion-складова фестивалю

В межах заходу відбувся fashion-показ колекції одягу на сирну тематику «Cheese Couture» від українських дизайнерів. Переможницею стала Анна Кушнерук із колекцією «Мікромережі сиру», а оцінювали роботи представники зі сфер медіа, культури, дизайну та мистецтва, зокрема Ірина Татаренко — Шеф-редакторка журналу та сайту Marie Claire Ukraine, Наталія Лук’янець — фешн-експертка, експертка Українського Культурного Фонду, Антоніна Белінська — креативна директорка та дизайнерка бренду TONIA, стилістка й художниця з костюмів, Марина Лосєва — fashion-експертка.

Партнери заходу

Окремим напрямом фестивалю стала благодійність. Партнером заходу став благодійний фонд Shields Ukraine. Кошти, зібрані у рамках інтерактивів, розіграшів та інших благодійних активностей, буде спрямовано на закупівлю обладнання для оснащення відділу реабілітації одного з медичних центрів Національної Гвардії України.

Генеральним партнером фестивалю став бренд свіжих сирів Lel’, а ексклюзивним — Lactalis Ukraine, представлений брендом Président. ProCheese Awards 2025 також підтримала швейцарсько-українська програма Quality FOOD Trade Programme, що забезпечила безоплатну участь у заході для 20-ти крафтових виробників сиру, а також створила зону кінотеатру про шлях молока від ферми до столу.

«Такі події, як ProCheese Awards, є чудовою нагодою відзначити досягнення українських сироварів та виробників молочної продукції, а також їхній внесок на національному ринку. Вони виконують надзвичайно важливу місію — забезпечують українців безпечною та якісною їжею. Виробництво сиру є ключовим у створенні доданої вартості в аграрному секторі та важливим елементом продовольчої безпеки. Саме українські крафтові сировари поставили Україну на світову сирну карту, здобувши численні міжнародні нагороди. Їхня участь у глобальних конкурсах і місцевих ярмарках послідовно підтримується Швейцарією через швейцарсько-українську програму Quality FOOD Trade Programme», — прокоментував Жан Люк Бернасконі, директор Програми співробітництва Посольства Швейцарії в Україні.

Серед офіційних партнерів були й інші добре відомі торгові марки — Bergader, КОМО та CHEESE CLUB, які подарували гостям справжнє сирне розмаїття. Стратегічний партнер заходу — Спілка молочних підприємств України.

Цьогорічним міжнародним партнером заходу стало і Посольство Королівства Нідерландів, забезпечивши національний стенд, на якому були представлені нідерландські торгові марки — Beemster і Boska.

За каву та бадьорість на фестивалі відповідав ексклюзивний кавовий партнер — IDEALIST COFFEE&CO, а за настрій і бульбашки в келихах — бар «Наново», алкогольний партнер події. Атмосферу доповнювали й крафтові українські виробники сидру, вина та чаю.

Мета заходу — розвиток культури споживання сиру в Україні, формування його сприйняття як продукту зі своїм стилем і смаком, а також зміцнення іміджу нашої країни у світовій молочній екосистемі.