Ольга Шевченко: «У 2023 році ми закріпились на позначці 12-13 тисяч онлайн-замовлень на добу»
З виконавчою директоркою ТОВ «РУШ» (магазини EVA та сайт EVA.UA) Ольгою Шевченко ми поговорили про сучасного споживача, власні марки, e-commerce та плани на майбутнє. Вийшло доволі цікаво.
— Доброго дня. Економісти, футурологи та інші експерти схиляються до думки, що світ вже ніколи не буде колишнім. Якщо допустити економічні та демографічні труднощі, з якими зіткнеться Україна після війни — чи змінює Ваша компанія вже сьогодні стратегію свого розвитку на найближчі роки?
— Наразі ми не бачимо необхідності вносити зміни у стратегію розвитку компанії. Плани, які ми маємо на найближчі кілька років — розвиток мережі, розвиток e-com-напряму, розвиток логістики, автоматизація та розбудова розподільчих центрів — все це є актуальним. Деталі, обсяги, регіони ми переглядаємо і коректуємо з урахуванням об’єктивної ситуації в країні. Звичайно ж, розуміємо, що стратегія буде залишатись актуальною за умови, що позиція України поступово буде покращуватись чи принаймні не відбудеться суттєвого погіршення, на що ми дуже сподіваємось і до чого зі свого боку як соціально відповідальний бізнес докладаємо зусилля.
— Якщо в одному реченні — чи задоволені Ви результатами роботи компанії у 2023 році. Чи вдалося досягти запланованих показників?
— Якщо коротко, в цілому — так. Чи вдалося досягти запланованого? Як подивитись. Ще до повномасштабного вторгнення ми планували, що у 2023 році мережа EVA нараховуватиме 1500 магазинів. Проте на 24 лютого 2022 року їх було 1116, а на кінець минулого — 1061. Добре це чи погано? Ми відновили десятки торгових точок після пошкоджень різного ступеня, відновили роботу в деокупованій Київській області та Херсоні, у 2022 році відкрили 26 магазинів, у 2023-му — 59.
Наприкінці 2022 року ми презентували новий концепт магазинів «Жіноча енергія» і зараз розвиваємо переважно його, відкриваючи нові магазини та проводячи ребрендинг у тих торгових точках, які вже потребують оновлення. На 2024-ий плануємо відкрити ще близько 60 EVA. Ми відновили зруйновані ланцюги постачання та розширили асортимент EVA.UA до понад 100 000 SKU, створили в інтернет-магазині нові тематичні простори та презентували нову комунікаційну платформу «Гіпермаркет краси», інтегрували функціонал інтернет-магазину до мобільного застосунку, нарешті перетворивши його на повноцінний інструмент онлайн-покупок.
Ми відновили амбітні логістичні проекти. Якщо 2022-ий був більше роком збереження та відновлення, то з 2023-го ми повернулись до розвитку. Можливо, не такого активного, як планувалось в мирні часи, але в нинішніх умовах просуватись вперед — це вже досягнення. Той факт, що ми реалізуємо проекти в галузі автоматизації, займаємося побудовою великого логістичного хабу в Одесі, обмірковуємо питання інклюзивності наших просторів для працівників та клієнтів в такий час — це успіх. І не лише для нас, але й для держави в цілому, бо це — нові робочі місця, податки до бюджету. А ще для нас просто по-людськи це — щастя, адже ми розуміємо, якою ціною і якими титанічними зусиллями наші захисники зберігають той відносно безпечний простір, де ми можемо будувати та розвивати.
— Чи спостерігаєте Ви зараз зміну купівельної поведінки Ваших клієнтів в порівнянні з періодом початку війни? Чи змінилася за цей час структура продуктових кошиків покупців EVA? В чому це проявляється?
— На початку весни 2023 року ми робили дослідження і виявили, що понад 15% клієнтів не відвідують наші магазини. Окремо, значна частина змінила регіон свого проживання, наприклад, перемістилась зі сходу в Дніпро чи у Львів. Частина, щоправда, вже й повернулась додому.
Також ми побачили, що з’явились і нові клієнти. Тому загалом покупців зараз приблизно стільки ж, як і у 2021 році. У листопаді ми навіть зафіксували 1% приросту, тому в підсумку в транзакціях втратили у 2023 році всього 6,5% в порівнянні з довоєнним 2021-им роком.
Сьогодні у багатьох людей недостатньо коштів, щоб забезпечувати потреби на тому ж рівні, що й до війни. Тож спостерігаємо незначне зменшення наповненості кошика в штуках на рівні 6%. Крім того, за можливості клієнти переорієнтовуються на товари більш доступного цінового сегмента, але цей фактор нівелюється значним інфляційним зростанням.
Також не маємо позитивних прогнозів щодо категорії дитячих товарів. Це і через зниження народжуваності, і через те, що багато жінок, які мають або матимуть дітей, виїхали з України без чітких перспектив щодо повернення.
Проте варто зазначити, що все ж кошики наших покупців — це не лише товари першої необхідності. Ми бачимо і намагаємось задовольнити попит також на доглядову та декоративну косметику в різних сегментах, на професійні засоби, б’юті-гаджети для домашнього догляду. Зокрема тому ми суттєво розширили асортимент EVA.UA, організували там окремі простори EVA Beauty, EVA Pro, EVA Premium. Попит на косметику та парфумерію не зник. Після початку повномасштабного вторгнення він доволі швидко відновився. Люди, як і раніше, доглядають за собою, дарують подарунки на свята. Яскравим доказом для нас є результати Чорної п’ятниці — 40 000 замовлень на EVA.UA безпосередньо 24 листопада.
— Який середній чек по мережі EVA за 2023 рік?
— Він склав 235 грн.
— Товари яких категорій Ви найбільше імпортуєте з-за кордону для заміщення продукції вітчизняних виробників?
— Так не можна сказати. Обсяг нашого власного імпорту значно зріс. Але в основному це відбувається за рахунок того, що ми просто розширюємо асортимент товарів європейського і корейського виробництва, намагаючись зберігати в асортименті українські бренди, які є популярними та користуються незмінним попитом наших покупців.
— EVA — один із локомотивів сектору e-commerce в сегменті дрогері. Яку кількість онлайн-замовлень Ви обробляєте щодня? Яке співвідношення офлайн- та онлайн-продажів в загальній виручці мережі?
— У 2023 році ми закріпились на позначці 12-13 тис. замовлень на добу. Продажі онлайн складають більше 10% у загальній виручці мережі.
— Наприкінці липня 2023 року мережа EVA відновила присутність на платформі Glovo. Чому було прийняте це рішення і як це вплинуло на продажі?
— Якщо цей канал цікавий і зручний для якоїсь частини наших покупців — то ми точно повинні там бути.
— Які бренди private labels сьогодні представлені у Вашій мережі? Скільки найменувань товарів (SKU) вони охоплюють? Який відсоток в загальному обігу Вашої мережі займає продукція ВТМ станом на кінець 2023 року?
— У 2023 році EVA запустила 6 нових ВТМ. Таким чином в нашому портфелі їх стало 58, майже у всіх категоріях, які представлені в мережі. Це понад 5 000 SKU. За статистикою, вже кілька років поспіль кожен третій придбаний в мережі товар — це ВТМ. Так було і у 2023 р. Більше того, за минулий рік ми продали рекордну кількість одиниць товарів власних марок — близько 110 мільйонів.
— У вересні 2023 року було відкрито магазини EVA у форматах shop-in-shop (центри здоров’я шкіри) у Дніпрі. Чи користуються такі магазини популярністю серед клієнтів? В яких ще регіонах плануєте запустити цей концепт?
— Так, цей формат цікавий для наших жінок. Тому що ми намагаємось підтримувати наявність в магазині центру здоров’я шкіри з оптимальним асортиментом товарів виробництва провідних світових брендів, послугами тестування шкіри, під час якого наші спеціалісти можуть надати професійні поради щодо використання дерматокосметики. Ми плануємо розширювати присутність таких центрів в нашій мережі. Їх наявність не залежить від регіону, а тільки від забезпечення необхідних торгівельних площ.
— В інвестиції у розвиток логістичного напряму у 2024 році Ваша компанія заклала бюджет обсягом до 1,3 млрд грн. На якому етапі знаходиться будівництво нового логістичного комплексу в Одесі та модернізація складу у Львові?
— Модернізація наших РЦ — це постійний процес, тому одні роботи завершуються, інші починаються. Щодо львівського РЦ, ми плануємо його розбудовувати, у 2023 почали будувати чергу на 9 000 кв.м і плануємо завершити будівництво в кінці 2024 року. Також будемо насичувати його сучасною технікою та системами зберігання. Деякі плани по ньому виходять за межі поточного року. Щодо комплексу в Одесі, цей проект після паузи був «розморожений» у 2023 році. Але будівництво буде тривати до 2026 року включно.
— Що ще стоїть у пріоритеті відносно планів Вашої компанії на 2024 р.?
— В цілому ми продовжуємо той же шлях, яким рухались і у 2023-му. Плануємо відкрити близько 60 нових магазинів EVA. Розвиватимемо EVA.UA та мобільний застосунок. Маємо амбітну мету в перспективі стати лідерами не лише в офлайні. Для цього працюємо над збільшенням асортименту, швидкістю виконання замовлень, розвиваємо нові можливості доставки, нарощуємо потужності своєї логістичної структури. Ну і, звісно ж, не припиняємо шукати можливості стати ще кращими для своїх клієнтів, створити для них нові зручні сервіси та можливості.