Опубліковано

Історія одного замовлення. Скільки часу потрібно EVA.UA, щоб доставити сім товарів

Передноворічний період – один із найскладніших для ритейлу. Українці обирають подарунки для рідних та друзів, а магазини влаштовують масштабні розпродажі. Онлайн-ритейлери ще й мають забезпечити виконання замовлень до свят. Як працює з цим EVA.UA – репортаж із Львівського розподільчого центру інтернет-магазину.

EVA — найбільша національна мережа магазинів краси та здоров’я. Заснована 2002 року у м. Дніпрі. Наразі об’єднує близько 1100 торгових точок по всій Україні та має власний інтернет-магазин EVA.UA. Роздрібну мережу забезпечують товарами 5 складів, ще 3 виконують онлайн-замовлення клієнтів. Загальна площа розподільчих центрів компанії — близько 120 тис. кв. м.

Замовлень усе більше

Ще 10 років тому у EVA працював один склад у Дніпрі площею близько 20 тисяч квадратних метрів, розповідає директор з логістики мережі Сергій Зінченко. У 2016 році компанія вирішила відкрити другий склад у Броварах, що у передмісті столиці. «У той час магазинів вже стало значно більше. Основні відкриття відбувались у центральній частині країни, тому вирішили відкривати другий склад у Броварах», — розповідає Сергій.

Зараз, попри воєнні втрати, EVA нараховує близько 1100 торгових точок. Компанія управляє п’ятьма складами для роздрібної мережі — у Дніпрі, Харкові, Львові, Броварах та Одесі. Усі вони обробляють виключно ті товари, які потім доставляються в магазини. Асортимент стандартної торгової точки EVA складає до 21 тис. SKU.

З кінця 2017 року компанія також розвиває напрям електронної комерції. Сегмент e-com в Україні щороку зростає на 20% і це відчувають в EVA.UA. В останні місяці інтернет-магазин отримує близько 20 000 замовлень на добу. Його частка в загальних продажах компанії складає близько 14%, і це один із найвищих показників у схожих моделях бізнесу в Україні. Та в пікові моменти, як от на Чорну п’ятницю, каже керівниця логістики інтернет-магазину Надія Бондарук, EVA.UA отримав аж 55 тисяч замовлень. Як у США та країнах ЄС, українці все частіше купують подарунки на свята заздалегідь, саме під час розпродажів. Проте логістика EVA впоралась із великою кількістю замовлень.

«Щоб найбільшому drogerie-гравцю в Україні стати лідером ринку електронної комерції, EVA довелося запровадити гібридну модель, яка поєднує омніканальність і дає повну свободу дій для зростання онлайн-платформи», — каже виконавча директорка мережі магазинів EVA та EVA.UA Ольга Шевченко.

Окремий бізнес

Асортимент інтернет-магазину більший, ніж у мережі EVA та постійно розширюється. Ще рік тому він нараховував 100 тисяч, цього року — 140 тисяч, а наступного має усі шанси зрости до 180 тисяч SKU. Це не тільки шампуні, креми чи помади, але й, наприклад, дитячі іграшки, бажаний для багатьох фен Dyson чи навіть електрична зубна щітка вартістю 15 000 грн. Управляти таким асортиментом — справжній виклик для департаменту логістики.

Для роботи із сегментом електронної комерції потрібен зовсім інший підхід, розповідає заступник директора з логістики Сергій Поляков. Якщо для магазину мережі необхідно зібрати товар та скласти його на палету, то інтернет-магазин працює з кінцевими споживачами — кожне замовлення необхідно спакувати та відправити окремому клієнту. Тому з 2018 року для e-com у компанії — окремі склади. Наразі їх три — у Дніпрі, Броварах та Львові. Львівський був відкритий у 2021 році поруч із тим, який обслуговує роздрібні магазини мережі. Цей розподільчий центр підготовлений та запущений усього за 10 місяців. «Перші 12 доків на завантаження та відвантаження — для роздрібних магазинів, а з 12 по 17 — для електронної комерції», — пояснює Надія Бондарук.

У Львові, як і в Києві, похмуро і немає жодного натяку на сонячні промені, проте робота тут кипить. До доків весь час під’їжджають машини, завантажують та вивантажують товар, а поряд іде нове будівництво. EVA будує додатковий склад для потреб електронної комерції площею 9000 кв. м — будівля вже майже готова, як і територія поряд. «Ми розуміємо, що сегмент електронної комерції зростатиме і ми потребуватимемо нових складських потужностей. Готуємось до цього вже зараз», — каже Сергій Зінченко. Новий склад планується ввести в експлуатацію у 2026 році.

Біля входу стоять нещодавно придбані сонячні панелі — як багато інших бізнесів, EVA дбає про енергонезалежність. Сергій Поляков каже, що їхня потужність складає 600 кВт — саме стільки споживає логістичний центр. Його площа складає близько 22 тисяч кв. м та вміщує велику кількість мезонінів, найвищій з яких має п’ять рівнів. Зараз, під час блекаутів, безперервність роботи забезпечують потужні генератори — електрика перемикається за кілька хвилин.

Як збирають замовлення

На складі всі товари розділені по категоріях — окремо зберігаються габаритні товари чи дорога продукція, наприклад, доглядова косметика вартістю від 1000 гривень. Або продукти, які користуються підвищеним попитом — компанія завчасно попереджає розподільчий центр про акції, розпродажі чи сезонне зростання продажів. Деякі продукти, як от рідкі засоби, упаковуються додатково, щоб унеможливити протікання.

Інформацію про замовлення співробітники отримують на термінали збору даних і одразу починають його збирати. Уся зона відбору розділена на декілька частин, і кожен спеціаліст відповідає лише за свою — це дозволяє швидше обробляти замовлення. Усі вони збираються у ящики та відправляються у спеціально обладнану зону.

Товари можуть знаходитись на різних рівнях, і збираються усі в одному місці — зоні розкладки товарів по замовленнях. Вони надходять «хвилями», десь по 70 замовлень у хвилі, показує Надія Бондарук. Звідси добре видно майже усю територію складу. Наприклад, трирівневий конвеєр, по якому сформовані посилки спускаються у зону контролю (він може надавати пріоритет і ті замовлення, які треба обробити швидше, їдуть в першу чергу). Або робот, який групує замовлення і дозволяє збирати замовлення з декількох ящиків. Раніше цю роботу виконували по 2 людини на кожній зміні.

В зоні контролю співробітники перевіряють замовлення та пакують його в коробки. Штрихкоди на коробки наносяться автоматично, після чого посилки сортуються на спеціальній лінії та формуються у палети за типами доставки.

Отримати замовлення можна кількома шляхами — забрати його в одній із точок видачі, розташованих в магазинах, або у відділеннях Нової пошти чи Укрпошти. А ще — компанія запустила власну кур’єрську службу у Києві, Львові та Дніпрі. В середньому кожен курьєр розвозить 40 посилок, однак цю кількість планується збільшити, каже Сергій Зінченко. Наприклад, в Києві компанія вже орендувала невеликий склад площею 100 кв. м, куди доставляють усі замовлення із Броварів — міста, розташованого за 30 кілометрів від столиці. «Раніше кур’єри їздили на склад, потім повертались та марнували час, тож ми змінили підхід і доставляємо товари швидше», — каже Сергій Зінченко. Та додає, що компанія планує розширювати кур’єрську службу — популярність цієї послуги, особливо в Києві, зростає.

Середній час виконання інтернт-замовлення з EVA.UA, за словами Сергія Зінченка, наразі складає близько 1,8 дня, та це не межа. В планах компанії — доставляти більшість посилок вже на наступний день, а в містах, де є склади — просто в день замовлення.