Реакція на кризу: як зміниться ринок роздрібної торгівлі після карантину
- Фото:
- https://www.5.ua/
Директор BT Invest Ukraine (мережа Novus, ТРЦ і БЦ Retaroville) Ігор Ланда, співзасновник і CEO мережі АЛЛО Дмитро Деревицький, СЕО Intertop Ukraine Сергій Бадрітдінов та інші експерти обговорили ситуацію в ритейлі зараз і що чекати після скасування карантину.
В ході онлайн-конференції «Споживчі настрої: реакції на кризу», організованої Європейською бізнес асоціацією (ЄБА), топ-менеджери українського рітейлу та суміжних галузей поділилися своїм досвідом адаптації до нових умов і переоцінкою пріоритетів. RAU традиційно обрала найцікавіше з їх розповіді.
Споживачі змінюють стратегію покупок
Як тільки почалися карантинні обмеження, українці прогнозовано кинулися робити запаси на «чорний день». Як повідомив Ігор Ланда, директор BT Invest Ukraine, жителі Києва та області за останній тиждень березня забезпечили мережі супермаркетів Novus товарооборот, що перевищує передноворічні продажу. Такого ніхто не очікував.
Коли ажіотажний попит затих, з'ясувалося, що покупці тепер воліють «затарюватися» один раз на тиждень у великих магазинах з великим асортиментом. Так, якщо покупець у середньому здійснював 2,5 походу в магазин в тиждень (основна закупівля на вихідних і ще один-два рази посеред тижня, щоб докупити щось по дрібниці), то тепер покупці здебільшого ігнорують магазини біля дому і невеликі торгові точки, намагаючись купити все за один раз і з запасом. Відповідно, зріс і середній чек покупки.
Другий приємний сюрприз для FMCG-рітейлерів: поки не помітно зниження платоспроможного попиту. У компанії BT Invest Ukraine пояснюють це тим, що споживачі вимушено витрачають на продукти гроші, що призначалися для купівлі, наприклад, одягу.
Крім того, за даними мережі Novus, одним з важливих змін є зростання безготівкових розрахунків в магазинах банківськими картками – за останній місяць він перевищив 70%.
Ігор Ланда - директор BT Invest Ukraine, екс-виконавчий директор компанії «Сандора», екс-генеральний директор компанії «НОВУС Україна»
Що частіше купують
Цілком очікувано ростуть онлайн-продажу товарів. Особливо тих, що можна купити в звичайних магазинах, закритих на карантин. Але і тут помітно зміщення пріоритетів.
Як зазначає голова наглядової ради групи компаній " Алло Дмитро Деревицький, найбільший спад продажів спостерігається в сегменті смартфонів: «Чекаємо, що цей відкладений попит буде реалізований після закінчення карантину. Також помітний спад великої побутової техніки — 30%».
За його словами, зараз інтенсивно купують дрібну техніку, якою можна користуватися будинку: фени, блендери, машинки для стрижки, навіть морозильні камери. Продаж ноутбуків також сильно виросли відразу на 20%, що обумовлено переходом великої кількості фахівців на роботу з дому. Однак цей ріст не так суттєво, як в Китаї, де в період 2-7 тижнів після введення карантину звичайна торгівля впала на 67%, а продажі ноутбуків виросли на 50%.
Великий попит на тренажери, орбітреки та інші пристосування, що замінюють походи в спортзал, а також персональний електротранспорт. І тільки після послаблення режиму ізоляції очікується зростання попиту на смарт-годинник і фітнес-трекери. Тоді ж відновиться попит і на споживчу електроніку.
В нових умовах споживачі змінили своє ставлення до якості купованих речей і все менше готові йти на компроміси. Тобто беруть більш дорогий товар, якщо він повністю задовольняє їхні запити і прослужить довше.
Дмитро Деревицький також зазначає, що зростає попит на нову категорію – спеціальні знезаражувальні бокси. «Ми привеземо бокси для знезараження ультрафіолетом дрібних предметів, таких як мобільні телефони, ключі, годинники, термометри і т. п. Ця нова категорія зростає і, на нашу думку, буде користуватися попитом», – говорить керівник мережі Алло.
Для додаткового стимулювання попиту і залучення покупців такі бокси будуть встановлені в діючих магазинах Алло, де покупці зможуть продезінфікувати свій гаджет, наприклад.
Незважаючи на те, що в мережі Алло 80% торгових точок продовжили роботу, продажу в них впали на 50%. Зате торгівля на маркетплейсе компанії зросла в два рази. «За останній тиждень ми перетворилися в онлайн-рітейлера, так як 56% продажів у нас тепер відбувається в онлайн. До карантину загальна пропорція офлайн проти онлайн була 60 на 40. Тепер все навпаки», – пояснює нові реалії Дмитро Деревицький. Крім того, компанія запускає власну кур'єрську доставку: поки в Дніпрі, а згодом вона буде розширена на інші міста-мільйонники.
«При наявності товару в магазині і розміщення замовлення до 16 годин наш кур'єр доставить товар у Дніпрі день у день. До кінця тижня у містах-мільйонниках ми розширюємо цю програму», — сказав Деревицький. Це дозволить задіяти досить великий штат, який раніше працював в офлайн-магазинах мережі.
Генеральний директор платіжної системи Portmone.com Святослав Комаха відзначає велике зростання запитів на підключення онлайн-платежів. «У нас зросла на 30 або 40% кількість заявок. Ми бачимо багато нових клієнтів, що підключаються до онлайн нам. В тому числі це і літні люди. У нас є клієнти по 70-75 років, які зателефонували на лінію підтримки і щомісяця платять комуналку», – говорить Комаха.
Дмитро Деревицький вважає, що майбутнє ритейлу за моделлю Apple: коли невелика кількість флагманських магазинів служить для компанії вітриною, тестової зоною, де все можна спробувати в справі, а основний упор в продажах буде онлайн і колл-центри. «Це буде найбільш затребуване і добре для багатьох рітейлерів», – вважає експерт.
Сергій Бадрітдінов, генеральний директор Intertop Ukraine, також говорить про необхідність переходу на нову модель торгівлі. «Ми давно затвердили fashion-стратегію, яка передбачає омниканальные продажу не лише взуття, але і інших товарів категорії «мода»: одяг, білизна, beauty-товари. Для цього активізували роботу в цьому напрямку», — говорить гендиректор Intertop Ukraine.
Компанія запропонувала свою майданчик в інтернеті для всіх дистриб'юторів і рітейлерів категорії fashion, у яких не розвинений онлайн-канал продажів. І в перший же день отримала більше сотні пропозицій. Багато з них вже на сайті і щодня долучаються все нові категорії та товари. «Там поки немає особливого заробітку, але це дозволяє вижити. Оффлайн буде розвиватися менше, ніж онлайн. У нас частка омниканальности була 40% продажів. Тобто ми готувалися до роботи онлайн уже років п'ять. Але зараз все закрили двері. Будемо радикально швидше розвиватися в онлайн. Не знаємо, наскільки вистачить запасу міцності», – говорять в компанії.
Про ринку роботодавця
В той же час є і позитивні моменти для рітейлерів. Як зазначає Наталія Панкратова, генеральний директор Work.ua ринок праці дуже довго йшов до так званого ринку шукачів, коли компанії боролися за співробітників. Але буквально за кілька днів він знову став ринком роботодавця. В середині березня кількість отриманих компанією резюме було 80 000. Через місяць їх стало всього 50 000. Тобто скорочення подачі резюме – 30%. При зменшенні числа вакансій удвічі.
«Ми думаємо, що падіння кількості поданих резюме пов'язано з тим, що відсіялися ті, хто раніше переглядав можливі варіанти зміни роботи. Співробітники компаній зараз дуже тримаються за своє місце роботи і більше не залишають свої резюме», – пояснює Панкратова.
Для рітейлу на час виявився знято питання дефіциту кадрів. Наприклад, в мережі Novus за останній місяць кількість тих, хто прийшов на роботу на 25-30% більше, ніж померлих. Мова про працівників, які постійно мігрують між мережами – касири, продавці, ін. Якщо раніше їх не вистачало, то зараз, за словами Ігоря Ланда, різко закривають усі вакансії.
Що стосується розміру зарплати, то якихось особливих змін кадровики не помітили. Втім, можна припустити, що оклади все-таки знизили. Особливо у бізнесів, які не можуть нормально функціонувати. Так, за словами Сергія Бадритдинова, його зарплата зменшилась на 30%, як і оклади багатьох співробітників.
У мережі супермаркетів Novus, зарплати у front-line персоналу не змінилися, а формально навіть зросли. «Ми скоротили час роботи наших магазинів на дві години (замість 8.00-23.00 тепер магазини відкриті з 9.00 до 22.00), організували підвезення працівників на роботу та забезпечили харчуванням, засобами захисту і дезінфекції», – розповів Ігор Ланда.
У той же час мережа Алло має намір скоротити 25% офісних працівників і на 25% скоротити зарплати співробітникам, що залишилися, при цьому скорочення зарплати не стосуються який задіяний при в роботі мережі персоналу, тоді як співробітники на віддаленій роботі отримують 50% зарплати.
«Ідея така: скоротити 25% офісного персоналу і скоротити в середньому фонд оплати праці на 25%... Ми не виконаємо цю мету повністю — офісний персонал не може стискатися лінійно скорочення продажів. І ми залишили певні сфери, куди ми продовжуємо інвестувати», — зазначив Деревницкий. Це сфера IT, онлайн-торгівля, кур'єрська доставка і т. п
У розрахунку на відкладений попит
За словами рітейлерів, криза призвела до того, що стало більше альянсів, рівень кооперації зріс (з орендодавцями, службами доставки і треба домовитися з банками, тому що рітейл не може платити за обслуговування карток більше, ніж заробляє).
Тим не менш, компанії сподіваються на відкладений попит. «Приміром, у Вільнюсі, після відкриття магазинів одягу, у яких є окремий вхід, утворилися черги. І це не в самій багатій європейській країні. Тому що люди скучили за вчиненням покупок», – пояснює Ігор Ланда.
Тому незважаючи на зупинку девелоперського напрямку бізнесу, яке приносило 35-40% загального доходу, BT Invest Ukraine продовжують готуватися до відкриття першої черги ТРЦ Retroville 29 травня. «Як ми поведемо себе з партнерами, так і вони потім будуть ставитися до нас. Треба працювати з PNL (прибутки та збитки), орієнтуючись на показники жовтня-листопада, а не думати про сьогочасної вигоди», – говорить Ігор Ланда. Там же в Retroville має намір відкрити в травні свій магазин і Intertop.