All Retail
Опубліковано

Сергій Дружук, Вопак і Пакко: Гіпермаркети поступово зникають з ринку

Генеральний директор компанії Гіппо, яка розвиває мережі магазинів "Вопак" і "Пакко", розповів про актуальні тренди, нові технології, а також зміни споживчої поведінки в українському продуктовому ритейлі.

Гіппо (до грудня 2018 року — Пакко Холдинг) — один з найбільших операторів на ринку українського рітейлу. Компанія розвиває мережі "Вопак" (56 магазинів) і "Пакко" (14 магазинів), працює в дев'яти областях Західної України. В інтерв'ю каналу Перший генеральний директор Гіппо Сергій Дружук розповів про «магазини майбутнього» і рівень сервісу в продуктовому ритейлі України, актуальні формати і занепад гіпермаркетів, нинішні тренди, зміни споживчої поведінки покупців і багато чого іншого. Портал RAU публікує найцікавіші тези матеріалу.

Про «магазини майбутнього»

Інновації вимагають великих матеріальних витрат. Amazon витратив на перший магазин майбутньої більше $1 млн тільки на автоматизацію. Розвиток магазинів без кас і касирів викликане різними чинниками. Один з них — подорожчання оплати працівників. Людям з кожним роком треба буде платити все більше і більше. Зарплата зменшуватися не буде.

У нашій фінансово-економічної ситуації поява магазинів майбутнього в Україні поки на грані фантастики.

Але це майбутнє. Від нього ніхто не втече, і всі будуть змушені — хто швидше, хто повільніше — йти в цьому напрямку. Ми працюємо над вдосконаленням всіх процесів в наших магазинах. Те, що ми робимо, — це каси самообслуговування, де клієнти самі сканують свій товар і оплачують його без готівки.

Про рівень сервісу в продуктовому ритейлі

Українцям треба спілкуватися. Тому у нас повністю не зникне обслуговування продавцями.

Наш сервіс на голову вище, ніж в Європі. Є така статистика, що про позитивному досвіді люди розкажуть одному-двом знайомим, а про негативний — десяти.

Ми завжди цю формулу тримаємо в голові, коли говоримо про важливість обслуговування. Є гаряча лінія, яка допомагає нам бачити всі недоліки. Магазини навіть оновлюють інтер'єри, щоб людям приємніше було в них знаходитися. Ще кілька років тому, відкриваючи магазин, використовували устаткування, вживане в Європі. А зараз — все нове.

Про актуальні формати і занепад гіпермаркетів

У нас п'ять форматів магазинів, які ми вирішили розвивати далі. Це два формату оптових Пакко (Пакко-дискаунтер, де площа 100-400 кв. м, зменшений асортимент і низька цінова політика, і Пакко +, де велика площа і розширений асортимент) та три формату супермаркетів Вопак (супермаркет, магазин біля дому та експрес -маркет).

Гіпермаркети в портфель наших форматів не входять і найближчим часом входити не будуть. Вони поступово зникають з ринку.

Для порівняння, у Польщі за минулий рік відкрили три гіпермаркету, а магазинів біля дому та міні-маркетів — близько 5000. Формати супермаркет, магазин біля дому та експрес-маркет найбільш пристосовані до ринку. Змінюється культура споживання. Людина вже не хоче гуляти по гіпермаркету, щоб знайти там молоко.

Про нинішні тренди в ритейлі і потреби клієнтів

Якщо 2017-й був роком занепаду роздрібної торгівлі, то 2018-й став початком «еволюції рітейла». Одним із трендів найближчого майбутнього стане «зручність у всьому», тобто, орієнтація на клієнта. Зараз модно знати свого споживача, розуміти його потреби і бажання.

Клієнти хочуть отримувати індивідуальний підхід та інформативні консультації по продукту. Через мобільні додатки можна отримати інформацію про кращих цінових пропозиції та акції.

Інший тренд — магазин стає місцем, куди люди приходять не тільки за покупками, але й для того, щоб провести час, посидіти в інтернеті, зарядити телефон, попити кави. Для цього влаштовують невеликі фудзоны.

Також рітейлери дбають про те, щоб покупці могли придбати товар як оффлайн та онлайн. Технології також змінили спосіб оплати. Готівкові більше не панує.

Про зміну споживчої поведінки і продуктовий кошик

Якщо старше покоління робить сімейні покупки раз на тиждень, то молодь тижневих покупок не робить. Нове покоління Z орієнтується на менші, швидкі, щоденні покупки.

Змінюється наповнення кошика. Якщо раніше це була каша, яку можна приготувати вдома, то зараз це готовий продукт, який можна просто розігріти і з'їсти.

Люди стали більше купувати свіжих овочів і фруктів. Ми великі площі відводимо саме для них. Продажі в цій категорії зросли на 10-15%. Зріс попит на екзотичні продукти, такі як авокадо, хурма, виноград, манго, ананас. Частіше стали купувати зелень і салатні овочі. Що стосується інших товарів - особливих відмінностей не спостерігається.

Про нові концепти магазинів і розвиток франшизи

На ринку залишаться ті, хто не боїться експериментувати і впроваджувати нові технології, може бути цікавий не тільки товаром. У минулому році ми відкрили три супермаркети в новому стилі — в Чернівцях, Коломиї та Погоди.

Особливий акцент зробили на зовнішньому дизайні, який підкреслює автентичність міст. Фасад в Вопаке в Коломиї оформлений у вигляді візерунків, властивих Прикарпатському краю. Погоди — місті енергетиків — також відповідно оформлений фасад.

У новому форматі експрес-магазинів розроблений новий дизайн вивіски та інтер'єру. Ми будемо втілювати цю концепцію в кожному новому магазині.

Вопак-експрес ми будемо продавати франшизу. Ми раніше мали негативний досвід співпраці з франшизами. І тому зараз звернулися за допомогою до професіоналів, які допомогли прописати всі договори так, щоб уникнути помилок. Сподіваємося, що негативу більше не буде.

Через соціальні мережі

або

Через соціальні мережі

або