СЕО Zakaz.ua: Обсяг ринку доставки продуктів харчування в Україні складає $100 млн
Сервіс доставки продуктів харчування Zakaz.ua був створений ще в 2010 році, коли онлайн-торгівля на українському ринку тільки набирала обертів.
За минулі дев'ять років багато змінилося. E-commerce зайняв істотну частку в продажах ряду категорій товарів, таких як електроніка, одяг і косметика. Однак частка продажу продуктів харчування через Інтернет в Україні, як і раніше, не дотягує навіть до 1%. Що стримує більш істотне зростання ринку, який його реальний обсяг і чи слід очікувати буму онлайн-продажів у сегменті FMCG, - в інтерв'ю RAU розповів СЕО Zakaz.ua Андрій Курський.
— Як розвивається ринок доставки продуктів в Україні? Яку частку займають онлайн-продажу в українській продуктовому роздробі?
— Зараз ринок доставки продуктів в Україні розвивається дуже динамічно. За нашими оцінками, він подвоюється кожен рік, у тому числі внаслідок «ефекту низької бази».
Але поки що менш ніж 0,5% продуктів харчування в Україні реалізується онлайн.
Інтерес покупців до сервісів доставки збільшується щороку і ринку є куди рости. Також впливає розвиток цивілізованого рітейлу: перехід покупця з ринків в магазини різних форматів.
— Які ключові фактори стримують розвиток ринку онлайн-продажів продуктів в Україні?
— Є ще категорія людей, які впевнені, що ніхто не вибере продукти краще, ніж вони самі. Більшість хочуть оцінити товар, перед тим, як купити його. Вони не впевнені в якості продуктів, які для них вибирає сервіс, і вважають, що зможуть знайти кращу пропозицію самостійно в магазині. Але таких людей, які завжди зайняті, особливо у великих містах, стає все більше і більше.
Також є незначні побоювання про повернення товару. Однак найчастіше у клієнтів є можливість повернути товар, у тому числі при замовленні через сервіс Zakaz.ua.
— Як росте український ринок доставки продуктів з магазинів в грошах?
— Ми оцінюємо ринок доставки продуктів харчування онлайн в Україні до $100 млн в 2019 році. Так як ринок збільшується в два рази кожний рік, в минулому році обсяг становив до $50 млн.
— За останні кілька років в Україні з'явилося багато міжнародних проектів, які займаються доставкою, у тому числі з супермаркетів. Наскільки вони позначилися на показниках вашого бізнесу і за рахунок чого мають намір утримувати лідерство на ринку?
— Поява нових сервісів доставки ніяк не відбилося на наших показниках, так як ми працюємо в різних сегментах. Ми доставляємо досить великі планові замовлення для всієї родини, в середньому одне замовлення важить 29 кг.
Інші схожі сервіси — це, швидше, термінова доставка готових страв з ресторанів і кафе, де вага і обсяг замовлення значно нижче. Це відбивається на середньому чеку і на часу доставки клієнту.
Зараз ми не бачимо сильних конкурентів в нашому сегменті, і плануємо використовувати більш гнучкі моделі для розвитку бізнесу і збереження лідируючої позиції в подальшому.
— Ви доставляєте продукти з шести торгових мереж: Фуршет, Ашан, Fozzy, МегаМаркет, Novus і Metro. Які з них демонструють кращі показники з онлайн-продажу?
— Згідно з нашими домовленостями з кожними з рітейл-партнерів, ми не готові розкривати їх показники, так як дуже цінуємо кожного з них, і з великим задоволенням працюємо з усіма партнерами. В цілому трафік на домен zakaz.ua становить близько 1 млн відвідувачів в місяць.
— Як відбувається зв'язок і співпрацю з новою мережею супермаркетів? Які питання закриваєте на собі, а які залишаються за рітейлером і що в цьому співробітництві одержує рітейлер, а що ви?
— Оскільки наша операційна модель роботи являє собою конвеєр, який може обробляти сотні і тисячі замовлень на день, основним умовою є надання площ для розміщення нашого обладнання, касових вузлів і касирів. На нашому боці — всі інші капітальні витрати: холодильники, термоконтейнери, периферійне устаткування і так далі, а також весь персонал для складання і доставки замовлень.
У співпраці з нами рітейлер отримує додатковий і вельми значний оборот з онлайн-каналу.
Одним із джерел заробітку є комісія від обороту, який ми зробили для рітейл-партнера.
— Який портрет українського покупця продуктів в онлайні? Чим він керується при прийнятті рішення про замовлення доставки продуктів?
— Користувач сервісу Zakaz.ua — переважно жінки (60%) у віці від 25 до 34 років. У людей, які роблять покупку онлайн, немає часу і бажання ходити по магазинах, їм простіше ознайомитися з товаром на сайті, «покласти в кошик» і чекати доставку в зазначене та зручний час. У кожного нашого клієнта є свій улюблений магазин, і наша мета — дати клієнту максимальний вибір.
Ми розширюємо географію роботи і вже представлені у восьми містах України та Молдови — Кишиневі.
Співпрацюємо з різними типами рітейл-партнерів, таким чином намагаємося покрити потреби різних клієнтів. Найчастіше доставляємо великі і важкі замовлення з середнім чеком більше 1700 грн.
— Як у відсотковому співвідношенні зростає кількість замовлень і інші ключові показники у Zakaz.ua у 2019 році? Який план по зростанню стоїть на 2020 рік?
— Ми тримаємо темп зростання не нижче зростання показників всього онлайн-ринку продуктів України. План розвитку на 2020 вимірюється тризначними цифрами.
— В останні кілька років ви почали активніше розвиватися в регіонах України. Тепер компанія представлена в Харкові, Дніпрі, Одесі, Львові, Запоріжжі, Вінниці, Житомирі. Які головні відмінності регіональних ринків від столичного? Чи плануєте подальше розвитку в регіонах?
— Ми хочемо надавати сервіс високого рівня не тільки у великих містах України, але і в регіонах. На регіональних ринках готові працювати вже з існуючими партнерами, а також з сильними локальними гравцями. Головна відмінність ринків — чек, у регіонах він нижче, ніж у Києві, але не суттєво. Купівельні переваги аналогічні по всій Україні.
— В яких країнах за кордоном працює Zakaz.ua і наскільки успішно? Чи плануєте вихід у нові країни у найближчі роки? Наскільки предметними є переговори з партнером в Узбекистані?
— Так, плануємо. Ми працюємо разом з нашими рітейл-партнерами. Вони бачать, як якісно і професійно ми робимо свою роботу і запрошують запустити для них подібний успішний бізнес за межами України. Саме за таким сценарієм ми рухалися для відкриття в Молдові.