All Retail
Опубліковано

Майже 63% українців негативно ставляться до вживання ГМО

Теги:
ГМО

Наприкінці 2022 року Верховною Радою у першому читанні було ухвалено законопроєкт 5839, який покликаний врегулювати обіг ГМО в Україні. Проте механізм заборони вирощування ГМО відсутній в цьому законопроєкті. Тож ГМ-продукція на українських полицях може стати новою реальністю в Україні, зазначають в Асоціації «Дунайська соя».

«Споживачі в Україні проти ГМО: майже 63% негативно ставляться до вживання ГМ, а близько 76% вважають ГМ продукти небезпечними», — зауважила Виконавчий Директор Асоціація «Дунайська Соя» Оксана Просоленко, посилаючись на результати соціологічного дослідження Центру "Соціальний моніторинг".

О. Просоленко наголосила, що механізм заборони вирощування ГМО вже близько 9 років діє в ЄС, ним успішно скористались 19 країн Європейського Союзу. Цим вони захистили фермерів та агровиробників на локальних ринках та виправдали сподівання більшості споживачів.

Виконавча директорка Насіннєвої асоціації України Сюзана Григоренко підкреслює, що прийняття закону 5839 у незміненому вигляді призведе до втрати українськими виробниками довіри та переваг на ринках ЄС та Китаю, за які боролися багато років.

"Українській законотворці вирішили вибірково усі аспекти регулювання ГМО вмістити в один документ, тоді як у ЄС існує комплекс норм та цілий перелік Директив та Рекомендацій. Документи ЄС містять регулювання як для відкритих та закритих систем, чіткий предмет регулювання, детальні процедури нотифікацій, про вирощування ГМО. Українська продукція ризикує стати неконкурентоспроможною у країнах ЄС, де споживач віддає перевагу не ГМО продуктам Ми втратимо ці ринки через недовіру до якості продукції, втратимо надходження до бюджету, і робочі місця", — відзначила вона.

Врегулювання питань ГМО потрібно робити згідно з практикою Європейською Союзу, адже до законотворчості потрібно підходити ретельно. Зокрема внести у проєкт 5839 необхідні зміни щодо створення детальних публічних реєстрів місць вирощування ГМО, врегулювати поняттєвий апарат, описати заходи розміщення посівів у прикордонних районах з державами, де ГМО заборонене до вирощування, прописати процедури публічного обговорення з громадськістю, прописати процедуру оцінки екологічного ризику до ГМО і окремо щодо ГМО, що містять стійкі до антибіотиків гени тощо.

Для довідки:

16.11.2022 року Верховною Радою у першому читанні було ухвалено законопроєкт 5839 "Про державне регулювання генно-інженерної діяльності та державний контроль за обігом генетично модифікованих організмів та генетично модифікованих продуктів для забезпечення безпечності харчових продуктів«.

Законопроєкт 5839 спрямований на приведення у відповідність до законодавства ЄС нормативно-правової та інституційної бази для вирощування, тестування, використання, торгівлі, імпорту та експорту ГМО. Законопроєкт передбачає простежуваність ГМО та прозорість процесу отримання дозволу на використання ГМО у відкритих системах.

В проєкті Закону 5839 відсутнє відображення положень Директиви ЄС 2015/412, що дає змогу країнам-членам ЄС запроваджувати заборону на вирощування зареєстрованих в ЄС генетично модифікованих рослин виходячи із соціально-економічних чи політичних підстав, на противагу науковим. За час дії Директиви ЄС 2015/412 такою можливістю скористались 19 країн-членів ЄС.

У 2018 році на замовлення Асоціації «Дунайська Соя» ГО «Центр «Соціальний моніторинг» у співпраці з ГО «Український інститут соціальних досліджень ім. О. Яременка» та відділом моніторингових досліджень соціально-економічних трансформацій ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України» провели національне опитування дорослого населення України щодо відношення до ГМО та маркування «без ГМО» харчових продуктів. За результатами опитування 62,9% вітчизняних споживачів негативно ставляться до вживання в їжу продукції з вмістом ГМО, а 75,7% опитаних переконані, що продукти, які виготовлені з використанням ГМО, є небезпечними для здоров’я людини.

×

Через соціальні мережі

або

Через соціальні мережі

або