Підвищення тарифів для бізнесу: як ритейлери та ТРЦ працюють в нових умовах?
З 30 червня 2023 року в Україні зросли тарифи на електроенергію для бізнесу. Були встановлені нові мінімальні та максимальні граничні ціни, що викликало неоднозначну реакцію у підприємців.
Підвищення було досить суттєвим, для нічного періоду верхня межа ціни на електроенергію для бізнесу зросла на 50% — з 2000 до 3000 грн/МВт-год. Для денних годин прайс підвищили на 25% — з 4000 до 5000 грн/МВт-год, а найбільше змінились розцінки для вечірнього піка споживання (з 19:00 до 23:00), регулятор встановив граничну ціну на 80% вище, вона зросла з 4000 до 7200 грн/МВт-год.
Керівник департаменту девелопменту компанії Arricano та директор з експлуатації Микола Якименко заявив, що підвищення тарифів вже відчувається у рахунках за спожиту електроенергію, ціна поступово збільшується щомісяця. Враховуючи умови оплати між покупцем та постачальником електроенергії, при значних обсягах споживання, як, наприклад, у середніх та великих ТРЦ, потрібні додаткові значні кошти для авансових платежів за постачання електроенергії у майбутніх періодах, наголошує експерт.
"Водночас ми розуміємо, що збільшення витрат за комунальні послуги може бути значним фактором, який спонукатиме орендарів до ініціації переговорів з орендодавцем щодо зміни комерційних умов, що є потенційним ризиком для орендодавця в частині зниження рівня орендних платежів", — зазначає керівник департаменту девелопменту компанії Arricano та директор з експлуатації, Микола Якименко.
Директор з Facility Management Dragon Capital Property Management Олександр Шморгун наголошує, що компанія застосовує заходи з енергоефективності на всіх об’єктах незалежно від зростання тарифів на комунальні послуги. Зокрема, в торговельних центрах групи освітлення замінено на енергоефективне, встановлено додаткові механізми керування освітленням, такі як датчики руху, сутінкове реле та/або програмоване вмикання-вимикання. Ескалатори оснащено системами STOP&GO. Також встановлене більш ефективне та економне електрообладнання з підігріву води та повітря. Вентиляційна система модернізована частотними перетворювачами та розумною системою керування.
"Крім того, ми проводимо регулярну заміну повітряних фільтрів, чистимо водяні фільтри. Обслуговуємо насосне обладнання, чистимо трубопроводи, теплообмінники. Використовуємо рекуператори. Систематично проводимо технічне обслуговування чиллерів, контролюємо якість мастила та фреону. І на постійній основі проводимо аудит енергоефективності сторонніми компаніями", — каже фахівець Dragon Capital.
Також Олександр Шморгун нагадав, що 30 червня 2023 року Верховною Радою був прийнятий Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо відновлення та „зеленої“ трансформації енергетичної системи України» № 3220-IX. Це дозволить компанії активніше впроваджувати альтернативні джерела електропостачання.
Великий український ритейлер техніки та електроніки «Фокстрот» також відзначає, що підняття тарифів на електроенергію веде до збільшення операційних витрат. Керівник управління нерухомості та розвитку «Фокстрот» Василь Шургот каже, що ритейлер постійно веде роботу з метою оптимізації витрат, а саме здійснює:
- перехід на енергозберігаюче освітлення;
- заміна систем кондиціонування та опалення на більш енергозберігаючі, сучасні системи;
- регулювання графіку роботи рекламних конструкцій (вивісок, лайтбоксів та ін.);
- додаткову модернізацію (окремо розташованих об’єктів) з метою підвищення енергозбереження (утеплення фасадів);
- оптимізацію роботи техніки та обладнання в магазинах в період низького трафіку;
- застосування автоматичних вимикачів електрики в службових приміщеннях.
В Arricano підкреслюють, що не розглядають питання подолання наслідків від збільшення тарифів окремо від загального підходу до енергоефективності. Для девелопера це комплекс заходів з ефективного споживання електроенергії. З початку минулорічних локдаунів торговельні об’єкти компанії не перейшли на повний режим роботи, який був до 24 лютого 2022 року.
"Ми досі суттєво обмежуємо споживання енергії ТРЦ та орендарями, наприклад: часткове відключення освітлення в загальних зонах та паркінгах; часткове відключення ескалаторів в часи, коли в ТРЦ мінімум відвідувачів і там, де є дублювання міжповерхових комунікацій ліфтами; в залежності від температури повітря на вулиці скорочуємо роботу холодильних машин та здійснюємо природне провітрювання; орендарі не вмикають освітлення внутрішніх вивісок тощо. Але всі заходи щодо енергоефективності не повинні зменшувати рівень комфортності для відвідувачів та працівників ТРЦ, тому інженерні команди торговельних центрів щодня стежать в режимі онлайн за роботою всіх систем наших об’єктів", — розповідає Микола Якименко.
Додатково компанія розглядає проєкт встановлення сонячних панелей на даху ТРЦ для власних потреб. Однак, оскільки йдеться про бізнес, де орендарі компенсують витрати за спожиту електроенергію, такі проєкти, на думку експерта, не зможуть суттєво зменшити витрати для орендарів і власників ТРЦ, адже капітальні інвестиції потрібно окупати, а орендарі не будуть отримувати згенеровану електроенергію безкоштовно.
"Але реалізація проєктів зі встановленням сонячних панелей може нівелювати різке підвищення тарифів, зважаючи на те, що ціна за 1 кВт згенерованої енергії залежатиме від власника сонячної станції, а не від державного регулювання", — підсумував він.