All Retail
Опубликовано

Інвестиційна привабливість «магазину біля дому»

Керівник відділу інвестиційного планування VolWest Group Олег Морозов про чинники інвестиційної привабливості мереж формату «магазин біля дому»:

Продається будь-який бізнес

Будь-який власник оцінює свою роботу по критеріях вартості. Різниця лише в тому, що у різних власників різні критерії оцінки. Хтось дивиться на період окупності вкладених інвестицій, хтось - на прибутковість вкладених інвестицій. Але кожен власник контролює вартість свого бізнесу і при хорошій пропозиції готовий його продати. Роман Абрамович говорив: «Справжній власник завжди повинен знати вартість свого бізнесу». Будь-який формат роздрібного бізнесу продуктами харчування - гіпермаркет, супермаркет,  магазин біля дому або Експрес може готуватися до продажу. Адже бізнес продається і купується не тільки в кризові часи.

Зараз  не час продаватися

Криза тисне на активи, знижуючи їх вартість, але це явище тимчасове. Не всі мережі поспішають продатися. Зараз не час продаватися. Тільки учасники, переобтяжені валютними кредитами, шукають порятунку у сильних. Тим більше наступає період, який дійсно натисне на мережі, - це січень і лютий. Відповідно, середній чек може впасти, але є інший показник ефективності мережі - кількість покупців, зменшення його інвесторами сприймається як виразка, яка підточує вартість роздрібної мережі. А критерії вартості - ті критерії, по яких інвестори прицінюються до мережі.

Продатися - не проблема

Сьогодні операції купівлі-продажу бізнесу або залучення інвесторів в різних галузях набирають обороти. Отже думаю, що привернути інвестора для мережі, що розвивається, цілком реально. Все залежить від того, наскільки інвесторові буде цікава мережа. Інвестора цікавить, скільки вартості зможе для нього генерувати мережу. Сьогодні, як ніколи, яскраво висловлено бажання існуючих власників в реінвестиціях і бажання інвесторів вигідно зіграти на пониженні вартості активів. Детальніше кажучи, перші хочуть не просто отримати гроші, а отримати недорогі гроші, щоб зберегти ліквідність для подальшого зростання капіталізації, а другі хочуть не просто дати гроші, а брати активну участь в розвитку бізнесу, щоб капіталізувати вкладені інвестиції. І найголовніше: попит на продукти харчування відрізняється слабкою еластичністю до доходів населення, тому сектор роздрібної торгівлі спочатку є інвестиційно-привабливим.

Краще - мультиформатність

З метою диверсифікації ризиків компанії прагнули розвиватися в різних форматах. Думаю, що це правильно. Кожен з форматів - супермаркети, гіпермаркети, магазини біля будинку - має свої переваги і недоліки.

Так, наприклад, формат «магазин біля дому» - цілком вигідний формат, але є і проблеми: порівняно висока вартість приміщення під магазин, вельми обмежена кількість площ, які можуть бути переобладнані під магазин біля дому, низька маржа на продуктах оскільки постачальники неохоче йдуть на знижки для малих мереж, трудності з логістикою, і так далі.

Але якщо цей формат працює в синергії з іншими форматами - значення перерахованих вище проблем зменшується. Я думаю, що цей формат має впевнене майбутнє, але в синергії з іншими форматами. Наприклад, велика частина магазинів «Наш Край» працює в цьому форматі. Але оскільки VolWest володіє власною дистрибуцією і логістикою, централізовані постачання істотно знижують витрати, відповідно, знижка постачальників розповсюджується на магазини всіх форматів.

Через социальные сети

или

Через социальные сети

или