All Retail
Опубліковано

Карантин накрутив ціни на продукти. Хто винен?

27 березня столичне відділення АМКУ порушило справу про завищення цін рітейлерами і постачальниками. За даними відомства, моніторинг цін показує синхронне зростання на деякі продукти та засоби індивідуального захисту в різних торгових мережах.

Серед компаній, які підозрюються у цінової дестабілізації, найбільші рітейлери - Novus, Ашан, Metro Cash & Carry Ukraine, Сільпо, Billa, АТБ-Маркет, Varus, Еко маркет, Велика Кишеня, Велмарт.

А також компанії–постачальники - Світ овочів, Гала Фудз, Саркара-Груп, Овочевий край, Серпень-Кий, Агроінвест-Логістик, Агро-Овен, Брокинтерком, Перспектива, Зовништоргресурс, Агробизнесвектор, Інтер овочі, Аттуаль, Елитпрайм, Авега-2018.

"Це може свідчити про антиконкурентном поведінці учасників ринку - як постачальників, так і роздрібної торгівлі, або обох цих ланок одночасно", - зазначає голова обласного відділення АМКУ Олексій Хмельницький.

LIGA.net вирішила розібратися, чи правда ціни на продукти ростуть і хто в цьому винен.

Новий моніторинг

Даних про результати моніторингу цін в Антимонопольному комітеті не розголошують. Відомство лише констатує зростання вартості окремих продуктів по всій Україні. "На сьогодні в деяких регіонах ми бачимо, що з початку березня ціни на гречану крупу зросли більш ніж на 50%, пшоно - на 24%, цукор-на 16%. Значне підвищення цін зафіксовано в деяких мережах та на овочі-майже на 60% подорожчала картопля, вдвічі піднялися ціни на цибулю і моркву", - йдеться в повідомленні на сайті регулятора.

Ще 24 березня про моніторинг цін на продукти звітував заступник міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства Тарас Висоцький. Міністерство не виявило системних проблем за підсумками моніторингу.

"У разі виявлення дефіциту певних продуктів, ми звертаємося до представників продуктових мереж, з якими тримаємо постійний зв'язок", - зазначив чиновник.

Міністерський моніторинг містить обощения цифри по всі країні. Вони відрізняються від цифр регіонального моніторингу Антимонопольного комітету.

Що кажуть рітейлери

Усі опитані LIGA.net рітейлери запевнили, що готові надавати регулятору всі необхідні дані. Торговці визнають подорожчання продуктів, але заперечують свою провину.

Мережа АТБ вийшла з відкритою заявою: компанія не може стримувати ціни на деякі продукти, оскільки постачальники оновили прайси.

"Підвищення вартості товарів постачальники пояснюють значним зростанням витрат на виробництво продукції, пов'язаним з карантинними заходами і строгими обмеженнями, а також із зміною цін на імпортні складові собівартості товару ",- зазначили в АТБ. Ккомпания докладає зусиль, щоб забезпечити стабілізацію зростання цін з боку постачальників, запевняє рендиректор мережі Борис Марков.

Поожие заяви зробили й інші мережі: Novus, Varus і Metro.

"Компанія намагається протидіяти спробам деяких постачальників безпідставно підвищувати ціни, постійно проводячи з ними відповідні переговори", - заявив директор " Метро Кеш енд Кері Україна Тіно Цайске.

"Те, про що говорить Борис Марков, стосується всіх операторів ринку. Однак, поки що нічого не змінилося і ціни продовжують підвищуватися", - говорить СЕО мережі супермаркетів Varus Наталія Азюковская. Вона наводить у приклад зростання цін на яйця на 45% і майже дворазове збільшення цін на цибулю.

У мережі Novus зазначили, що не дадуть постачальникам можливості заробляти на покупцях і будуть інформувати АМКУ про всі факти необґрунтованого підвищення цін постачальниками.

В АТБ пішли ще далі і стали публікувати на своєму сайті офіційні листи постачальників продукції в адресу компанії із зазначенням їх відпускних цін, а також зведену інформацію про динаміку цін на овочі і фрукти.

Саме ці категорії, за даними рітейлера, сильно подорожчали в роздробі. "Країна повинна знати своїх героїв, особливо в такий складний час як зараз", - зазначив в ефірі одного з телеканалів Борис Марков.

Постачальники наводять аргументи

Зв'язатися з зазначеними в матеріалах АМКУ і на сайті АТБ постачальниками поки не вдалося.

Глава плодоовочевої асоціації Катерина Звєрєва запевняє, що подорожчання плодоовочевої групи навесні - природний процес. "Буряк і морква за тиждень виросли в ціні в 1,5 рази. Стрімке зростання цін на коренеплоди пояснюється сезонним скороченням пропозиції", - говорить вона. Аналогічна ситуація і з фруктами, зберігати які до весни досить складно, тому ціни наплодоовощную групу можуть рости і далі до нового врожаю, зазначає вона.

Зростання цін на свинину в Асоціації свинарів пояснюють підвищенням споживчої активності в торгових мережах на початку карантину. Але подальшого подорожчання не прогнозують.

Пекарі кажуть про те, що вартість їх продукції може зрости на 15-20%, якщо уряд не обмежить експорт пшениці з України.

Кого в такому випадку буде карати АМКУ?

За словами керуючого партнера адвокатського об'єднання "Радзієвський та Ярий" Юрія Радзієвського, саме по собі підвищення цін на продукти харчування не є порушенням закону, оскільки держрегулювання цін скасовано. "Інша справа, якщо таке підвищення стало результатом картельної змови декількох учасників ринку, або зловживання монопольним становищем на ринку одного або кількох учасників ", - уточнює він.

За озвучені юристом порушення постачальники і рітейлери можуть поплатитися 10% річної виручки.

"Те, що столичне відділення АМКУ почало своє розслідування саме за фактом картельної змови, зовсім не означає, що змова дійсно має місце. Просто іншої підстави для розслідування немає, а АМКУ не зміг проігнорувати наполегливий заклик громадськості втрутитися в ситуацію", - упевнений Радзієвський.

Через соціальні мережі

або

Через соціальні мережі

або