All Retail
Опубліковано

Як рітейлери переходять в інтернет через карантин

Існує думка, що у зв'язку із закриттям магазинів покупці масово переходять в онлайн, тому мультиканальні ритейлери зможуть частково компенсувати падіння продажів. Редакція RAU вирішила з'ясувати, чи так це насправді, опитавши провідні інтернет-магазини України в різних секторах роздрібної торгівлі. На подив, частина мереж, у тому числі лідери тих чи інших сегментів, відмовилася розкривати дані, посилаючись на комерційну таємницю або на ще не підраховані результати. Тим не менш, зібраної інформації достатньо, щоб уявити загальну картину: як розвивається онлайн-напрям у рітейлерів, наскільки зріс трафік і продажі в березні цього року порівняно з лютим 2020-го і березнем 2019-го — в нашому матеріалі.

Купують все

Онлайн-торгівля, незважаючи на невеликий поки питома вага в загальній кількості продажів, продовжує нарощувати оберти. Епідемія коронавіруса лише посилила ці тенденції. Так, багато інтернет-магазини відзначають зростання показників як за кількістю входів на сайт, так і за обсягом покупок. Зростання продажів за останні 12 місяців (з березня 2019 року) відзначають навіть ті ритейлери, чий товар в умовах карантину виявився не надто затребуваний і продажу березня 2020 року виявилися нижчими лютневих. Причому на сайтах спеціалізованих магазинів зміна трафіку з-за карантину більш помітно, ніж у маркетплейсов.

Так, на маркетплейсе Prom.ua трафік в березні 2020-го зріс лише на 3% порівняно з лютим, і на 38% порівняно з аналогічним періодом минулого року. Зате кількість продажів Prom.ua у березні 2020 року зросла на 20% порівняно з лютим і на 51% порівняно з березнем минулого року.

«На початку весни на маркетплейсе завжди спостерігається зріст, так як зростає попит на сезонні покупки – авто - і мототовары, товари для саду та городу, а також на одяг і взуття. Однак, карантин вніс свої корективи. Якщо в минулому році в цей період активно купували плаття і туфлі, то в середині березня виріс попит на маски і антисептики», -- коментує Лілія Овчинникова, керівник прес-служби Prom.ua.

Але вже через тиждень карантину люди стали активно купувати картини за номерами», розвиваючі ігри для дітей, кросівки і кеди для занять спортом, а також корми та ласощі для домашніх вихованців. Також значно зріс попит на товари, які зазвичай купували в найближчому супермаркеті по дорозі додому, наприклад, продукти харчування та побутову хімію – на 52% і на 56% порівняно з минулим місяцем.

У найбільшому українському маркетплейсе Rozetka не змогли оцінити зміну трафіку і транзакцій, зазначивши лише, що ситуація змінюється щодня. Тут також помітили величезний зростання попиту на товари для фітнесу. З початку карантину їх купують на 250% частіше. На 280% активніше продаються товари для творчості, на 156% — настільні ігри і на 40% — книги.

У топі продажів тримаються продукти тривалого зберігання: сухі сніданки, макарони, крупи. А також товари для дому, корм для домашніх улюбленців і товари особистої гігієни. В той же час спостерігається спад інтересу до раніше популярним категоріями — електроніки і побутової техніки. «Тепер купують гаджети на 37% менше, а ми шукаємо способи продавати у великих обсягах крупи, антисептики і товари першої необхідності», – повідомили в Rozetka.

Гаджети для роботи

В інтернет-магазині Алло трафік в березні до лютого 2020-го не змінився, проте продажі зросли на 20%. Що говорить про зростання середнього чека. За минулі 12 місяців кількість заходів зросла на 15%, а продажі – на 30%.

Як пояснили в компанії Eldorado, з-за карантину багато організації перевели своїх працівників на віддалений режим роботи. Онлайн-конференції та інші засоби віддаленої комунікації спровокували попит на веб-камери, гарнітури, роутери, монітори, ноутбуки та мережеве обладнання. Особливо популярними стали веб-камери – продажу цієї категорії збільшилися в 15 разів.

Величезний зростання продажів продемонстрували категорії контрактів мобільного зв'язку та модемів операторів стільникового зв'язку. Так, продажі контрактів зросли в 20 разів, а частка продажів модемів – у 7 разів.

У компанії MOYO повідомляють про те, що тільки за перший тиждень карантину на 25% зросли продажі ноутбуків і на 80% — комп'ютерних стіна. Але покупці в інтернет-магазині більш вимогливі до можливостей техніки і готові платити більше за оптимальне для себе рішення як для роботи, так і для розваг будинку.

Також в п'ять разів більше, ніж зазвичай на сайті MOYO замовили ліцензійних версій програмного забезпечення Microsoft Windows Pro 10. З чого можна зробити висновок, що українці максимально переформатували свої квартири під офіси, про що свідчить зростання навіть такої категорії як «Меблі та крісла».

Меблі та товари для дому

Яскравий прояв тренда на придбання столів та робочих куточків для обладнання робочого місця вдома підтверджує і Святослав Амелін, засновник інтернет-магазину МебельОк. Крім того, хороший попит спостерігається на дивани і недорогу корпусні меблі (стінки, шафи, стелажі), по всій видимості для облаштування місць зберігання і наведення порядку в будинку.

«Покупці стали віддавати перевагу меблям з наявності на складі, доступною для доставки у найближчий час. Хоча раніше перевага віддавалася індивідуальної меблів під замовлення», – зазначає Святослав Амелін.

За його словами, в березні 2020 року по відношенню до лютого трафік на сайт mebelok.com впав на 16,5%. Найбільше падіння було помітно в органічному трафік – 24%. При цьому суттєво зріс коефіцієнт транзакцій і кількість замовлень через корзину сайту – більш ніж на 20%.

Продажі в березні по відношенню до лютого впали не так значно — в межах 10-20% у залежності від товарної групи. «Але треба пам'ятати, що існує лаг між рішенням купити меблі, та фактичною її відвантаженням/продажем. Тому реальну картину падіння продажів березня ми зрозуміємо в квітні 2020 року», – пояснює Амелін.

Якщо порівнювати падіння трафіку за 12 місяців, то він знизився лише на 8%. Найбільше падіння помітно в органічному трафік – 27%. Продажі в березні 2020-го по відношенню до березня 2019 року зросли на 25%, але це обумовлено динамікою розвитку самого проекту, а не прагненням людей купити меблі в карантин. За словами Святослава Амеліна, якби не падіння попиту у зв'язку з карантином, планові показники зростання повинні були бути на рівні 40% рік до року.

Домашні заготовки

У період карантину у багатьох українців пропала можливість відвідувати заклади громадського харчування, що спонукало споживачів частіше готувати вдома. Що пробудило кулінарну фантазію споживачів. Як результат – в Eldorado неймовірний ріст популярності хлібопічок – у 20 разів порівняно з докарантинным періодом!

У компанії MOYO відзначають, що бюджетні хлібопічки показують п'ятикратне зростання вже другий тиждень поспіль. На 82% зросли продажі фільтрів для води.

Також карантин спонукав українців купувати більше морозильних камер – щоб зберегти продукти про запас – тому продажі цієї категорії виросли вдвічі.

За будинком на карантині українці стали стежити пильніше і, за даними MOYO, прикупили на 23% більше пилососів, на 140% більше холодильників і в три рази більше посудомийних машин. Безперечними лідерами продажів стали зволожувачі повітря (+221%) і пароочищувачі (+328%). А от дехто вирішив з користю провести карантин і затіяв ремонт — популярними стали електроінструменти і навіть аксесуари для перфораторів.

Чистота і догляд за собою

Прогнозовано значне зростання попиту під час карантину спостерігається в сегменті drogerie & beauty. Так, за даними компанії Watsons, березневі продажі в мережі збільшилися в 2,5-3 рази відносно лютого 2020-го. Причому навіть до введення карантину онлайн залишався постійно зростаючим каналом продажів мережі: кожен рік його показники в середньому подвоюються

«Зараз більше акцент на дезінфекцію, персональний догляд та гігієни, догляд за будинком. Проте догляд за тілом та обличчям залишається важливою категорією. Раніше драйвером була декоративна косметика, догляд за обличчям і тілом, особливо корейське напрямок, маски», — зазначили у Watsons.

«Дія карантину в мережі EVA суттєво проявилася лише в останній тиждень березня. Справа в тому, що лютий і березень завжди характеризуються підвищеним попитом на наші товари, зазвичай різниця в трафіку між березнем і лютим не так відчутна – близько 25%», – розповіла директор електронної комерції Лінії магазинів EVA Олена Анненко.

Активна робота щодо розвитку онлайн каналу продажів до кризи зараз принесла свої плоди: за 12 місяців трафік зріс на 305%, а продажі зросли на 680%. У той же час у березні 2020 року втричі зросла кількість звернень в інтернет-магазин EVA.UA. Продажі в березні 2020-го порівняно з лютим, виросли на 40%. Чимало покупців робили замовлення від 400 гривень і більше і скористалися безкоштовною кур'єрською доставкою, що безумовно стало вкрай актуальним рішенням під час карантину.

Прогнозовано зростає попит на засоби особистої гігієни та дезінфікуючі засоби. Саме ці групи товарів, а також для догляду за дітьми та майбутніми мамами користуються в магазинах EVA найбільшим попитом. «Зокрема, тільки за останній місяць продажу товарів для догляду за собою в інтернет-магазині зросли на 25%, для догляду за дітьми на 85%. Зростання продажів побутової хімії складає 99%, а найбільше зростання зафіксовано на товари для будинку – 239%», – зазначає Олена Анненко.

У той же час на сайті французької натуральної косметики Yves Rocher трафік помітно просів в березні відносно лютого, що вплинуло і на зниження продажів. До березня минулого року при незначному зниженні трафіку продажі виросли. «За останні 2,5 тижні сильне зростання показують всі продукти для очищення обличчя, догляду за тілом, волоссям. Креми для рук, гелі для душу і мило є лідерами зростання», – так прокоментували ситуацію в українському підрозділі компанії.

Хобі та розваги

Продажу товарів в категорії геймінга і відеоконтенту також значно збільшилися. За даними Eldorado, найбільший приріст продемонстрували ігрові консолі – їхня популярність зросла в десять разів. У компанії MOYO додають, що відбулося зміщення попиту в преміум-сегменті телевізорів з широкою діагоналлю вартістю 25 000-35 000 грн.

Також багато хто згадали про старих хобі, або ж зайнялися облаштуванням затишку у власному будинку, що призвело до зростання частки продажів інструментів і швейних машин – популярність цих категорій зросла в п'ять разів.

Як розповіли в компанії MYplay, трафік в березні до лютого 2020 року виріс на 18%, так як частина клієнтів стали замовляти онлайн, а приріст нових користувачів склав 12%. «Порівнювати з минулим роком ці показники не зовсім коректно, так як сайт молодий. Тому приріст трафіку в порівнянні з минулим роком — у 9 разів», – повідомили в прес-службі компанії.

За даними MYplay, в березні все також актуальні категорії колекціонування, трендові ляльки LOL. Зріс попит на настільні ігри, в які можна грати всією сім'єю, пазли, конструктори. «Чим зайняти дитину на карантині і як далі розвивати: болюче питання для більшості батьків, тому попитом користуються розвиваючі ігри, такі як глобус з доповненою реальністю, 3D ручки», – пояснюють в компанії.

Одяг та взуття

«У березні традиційно зафіксовано зростання продажів дитячої категорії, частка якої перевищила 20%. Українці, незважаючи на карантин і криза, проявили себе як турботливі батьки і активно купували кросівки (більше 50% продажів у дитячій категорії), а другий за обсягом тут стала сандальная група», – повідомила Євгенія Чижевська, комерційний директор Intertop Ukraine.

В цілому, найбільше зростання продажів відзначений у спортивній категорії, як взуття, так і в одязі. Це пов'язано як зі зміною споживчих переваг, так і з розширенням асортименту. Так компанія знову стала продавати бренд Adidas, збільшили пропозицію по Nike, New Balance, Reebok і Puma, а новинка сезону Vans – лідер в категорії кеди. Незмінним лідером продажів в спорті залишається бренд Skechers.

«Зі зростанням курсу, помітний інтерес до преміальних брендів, в першу чергу Emporio Armani, Armani Exchange, Marc o'polo, Michael Kors, Napapijri. За відгуками клієнтів, це хороша інвестиція, так як ціна в гривні не змінилася, плюс проводяться вигідні акції на нові колекції», – каже Чижевська.

Валерія Толочина, маркетинг-директор Intertop Ukraine, доводить це цифрами. Так, у березні 2020-го в порівнянні з лютим на intertop.ua зайшло на 4% більше користувачів, у тому числі було зафіксовано зростання нових користувачів +11%. При цьому необхідно пам'ятати, що по трафіку лютий один із пікових місяців в fashion-ритейлі – це фінальний етап розпродажів, коли діють максимальні знижки на сезонні колекції. Якщо порівняти березень 2020-го березня 2019 року, то кількість користувачів intertop.ua зросла на 51%, а кількість нових відвідувачів — на 72%.

В інтернет-магазині бренду LC Waikiki в перший тиждень карантину спостерігали падіння трафіку більш ніж на 20%, але поступово паніка спала і трафік вирівнявся і навіть збільшився. «Ми розуміємо, що клієнтам може бути складно зробити повернення товару під час карантину, тому збільшили термін повернення товару до 30 днів, опція повернення у нас безкоштовна. Також ми надаємо безкоштовну доставку від 499 грн Нова пошта на адресу клієнта. Якщо говорити про споживчі тренди, то зараз у лідерах домашній одяг (спортивні штани, футболки, піжами), попит на ці товари виріс на 40%», – повідомили в компанії.

Золото і прикраси

Пропав на час інтерес українців до купівлі прикрас. Так, за даними ювелірного дому SOVA, трафік на сайті впав на 20%, а кількість транзакцій скоротилося на 17%. Але навіть у такій ситуації порівняно з березнем минулого року трафік на сайті виріс на 41%, а транзакції — на 34%. Як розповів Степан Слинчук, виконавчий директор ювелірного дому SOVA, всі магазини SOVA закриті на карантин. Але більше двох років тому в компанії прийняли рішення інвестувати значні ресурси в розвиток онлайн-продажів, зібравши команду професіоналів.

«В результаті за підсумками 2019 року приріст до 2018-го склав 109%. Перший квартал 2020 року ми закінчуємо з приростом 73% до першого кварталу 2019-го. Загалом, впродовж двох років ми спостерігаємо постійне зростання частки онлайн-продажів з наростаючою динамікою», – зазначив Степан Слинчук.

За його словами, існує пряма взаємозалежність між продажами в магазинах і в мережі. Ці два канали доповнюють один одного. Тому закриття торгових точок негативно позначилося на продажах інтернет-магазину, а динаміка приросту сповільнилася. Але поступово клієнти звикають до того, що купити прикрасу в інтернеті – зручно і безпечно. Тому частка продажів онлайн продовжить рости в найближчі роки.