Онлайн-продажі продуктів харчування: як змінюється світовий ринок
- Фото:
- www.foodlogistics.com
З впровадженням політики "соціального дистанціювання" продуктові рітейл-мережі зіткнулися з величезним ажіотажем і для багатьох з них це стало викликом, - пише Євген Нетреба, комерційний директор Zakaz.ua у колонці для "Економічної правди".
Покупці в очікуванні того, що скоро вони не зможуть виходити в магазин, змітали продукцію з полиць в лічені години.
З іншого боку, все більша кількість покупців почали шукати можливість придбати продукти онлайн.
Наприклад, число пошукових запитів "grocery delivery" у США побила всі рекорди (рівень популярності запитів наближається до максимально можливого значення 100 станом на 27 березня 2020 року).
Rakuten Intelligence проаналізував дані з продажів онлайн-ритейлерів (до таких відносяться Amazon з його сервісом Amazon Fresh, сервіс по доставці продуктів харчування Instacart, сервіс Walmart to Go від Walmart, Kroger та інші продуктові онлайн-рітейлери).
В період з 12 по 15 березня 2020 р. обсяг онлайн-замовлень істотно зріс порівняно з аналогічним періодом 2019 р.
Кількість замовлень через такі онлайн-сервіси за ці чотири дні зросла більше, ніж на 150% порівняно з аналогічним періодом 2019 р.
В розрахунок включені як замовлення, які були доставлені до дверей, так і замовлення click and collect (коли замовлення збирається в магазині і покупець приїжджає готовий забрати замовлення в пункт видачі).
При цьому в доларовому вираженні зростання було ще більш істотним (на 210%), що свідчить про зростання середнього чека (більші покупки про запас).
Зростання замовлень і продажу продуктів харчування через онлайн-канали у грошовому вираженні за період 12-15 березня 2020 р. в порівнянні з аналогічним періодом 2019 р.
*До рітейлерів з повним асортиментом відносяться сервіси Amazon Fresh, Instacart, Walmart to GO, Kroger Co та інші
Кількість замовлень через послугу самовивозу (або click and collect) зросла на 83%, а в доларовому вираженні – більше, ніж у два рази в порівнянні з аналогічним періодом 2019 р. Варто відзначити, що в розрахунок приймалися замовлення як продовольчих, так і непродовольчих товарів.
Третина покупців, опитаних 13 березня консультантами Gordon Haskett Research Advisors, сказали, що купували продукти харчування онлайн протягом останнього тижня, а 41% з них робили це вперше.
З одного боку такий стрімкий зріст можна розглядати як тимчасовий, але багато аналітиків сходяться на думці, що нинішня ситуація вимушеної ізоляції зіграє на руку продуктовим онлайн-ритейлерів і допоможе сформувати у покупців довгострокову звичку купувати продукти харчування онлайн.
За даними Business Insider, в грудні 2019 р. тільки 10% покупців в США регулярно здійснювали покупки продуктів харчування онлайн, але це може дуже швидко змінитися і вже змінюється.
Дослідження показують, що з кожною новою покупкою онлайн все більший відсоток покупців відзначає збільшення зручності у вигляді економії часу.
Можна сказати, що вже після третього замовлення формується звичка купувати онлайн і користувачі "приклеюються" до онлайн-каналу продажів (звичайно ж, якщо їм сподобався досвід взаємодії з сервісом).
Продуктові рітейлери показують результати вище ринку
З початку року фондові ринки штормить. Станом на 27 березня 2020 р. індекс S&P500 знизився на 21% з початку року.
Цікаво простежити динаміку котирувань найбільших продуктових рітейлерів США: Walmart (WMT), Amazon (AMZN), Kroger (KR), Costco (COST) і Target (TGT).
Варто відзначити, що всі перераховані найбільші рітейлери США мають або власні онлайн-канали продажів, або співпрацюють з сервісами доставки, а деякі – навіть становлять пряму конкуренцію Amazon.
Так, Walmart активно розвивають власну доставку та пункти самовивозу (на кінець 2019 р. тільки в США налічувалося 2 100 локацій для самовивозу, а доставка здійснювалася з 800 магазинів).
Компанія має глобальне присутність, у тому числі володіє контрольною часткою в індійському сервісі доставки продуктів Flipkart і китайською ecommerce Jd.com.
У період з початку 2020 р. Walmart не показав найвищі результати в порівнянні з конкурентами, знизившись в ціні на 7,9%.
Багато аналітиків прогнозують відмінні можливості для зростання онлайн напрямки бізнесу Walmart в 2020 р., але при цьому відзначають, що із зростанням доходів, можливо, зростуть і збитки компанії від онлайн напрямку.
Так, в 2019 р. доходи Walmart в США від онлайн-продажів продуктів харчування зросли на 35% в порівнянні з попереднім роком. При цьому збитки від ecommerce в США в 2019 р. перевищили прогнози компанії і склали 2 млрд доларів.
Практично всі продуктові рітейлери торгувалися вище, ніж у S&P500. Єдиним винятком став Target, акції якого впали на 26,3% з початку року.
Target також має присутність на ринку онлайн-продажів, так як в 2017 р. купив сервіс доставки продуктів Shipt. Але, мабуть, наявність онлайн каналу продажів не утримало акції компанії від падіння.
Лідером по зростанню котирувань серед рітейлерів став Amazon – ключовий гравець на ринку онлайн-продажів продуктів харчування і найбільший гравець ecommerce ринку США в 2019 р. (47% ринку). Після придбання Whole Foods в 2017 р. Amazon розширив свої можливості в сфері доставки продуктів харчування.
З початку 2020 р. акції Amazon зросли на 3,83%. Стимулом, в тому числі, стало зростання попиту на онлайн-доставку продуктів харчування в США.
Kroger також має можливість продавати онлайн – компанія працює з сервісом доставки продуктів Instacart, а також працює через власну платформу для онлайн-продажів.
Акції Kroger з початку року виросли в ціні на 1,66%.
У Британії ситуація на фондовому ринку також нестабільна і з початку року фондовий індекс FTSE 100 впав на 26,94%.
Акції Tesco (TSCO), найбільшої роздрібної мережі Британії, знизилися на 8,86%. В принципі, Tesco не дуже сильна в онлайн-продажах: 2019 р. її підрозділ ecommerce (товари широкого вжитку) Tesco Direct було закрито через збитковість, а продажі e-grocery сегмента виросли всього на 2,8% до 2019 р.
Акції Ocado (OCDO) – найсильнішого в Британії онлайн-супермаркети, станом на 18 березня 2020 р. досягли максимального значення за рік. Однак компанії не вдалося втриматися на вершині.
У зв'язку із зростаючим попитом 18 березня Ocado довелося призупинити свою роботу і закрити сайт для прийому нових заявок на доставку, після чого котирування компанії пішли вниз і станом на 27 березня 2020 р. знизилися на 3,24% з початку року.
На думку деяких аналітиків, Ocado складніше справлятися з різко зрослим попитом через їх високотехнологічної операційної моделі: компанія оперує роботизованими складами, звідки здійснює збірку і доставку, і Ocado не так легко розширити свої потужності.
Вони не можуть просто набрати нових збирачів і кур'єрів, і таким чином покрити весь попит.
Сервіси доставки продуктів харчування б'ють рекорди по скачування додатків
Зараз золотий час настав для сервісів доставки продуктів харчування – вони б'ють рекорди за кількістю щоденних завантажень їх додатків. У Instacart, Walmart Grocery і Shipt щоденні скачування зросли на 218%, 160% та 124% відповідно (порівнюючи дані на 15 березня 2020 і середні значення лютого).
Джерело: Techcrunch
Як правило кількість скачувань знаходиться в районі 10-20 тис. скачувань день. Але в неділю, 15 березня, додаток Instacart завантажила більше 38 500 осіб, а Walmart Grocery – майже 54 000 чоловік.
Завантаження програми Target також виросли в два рази: з 25 000+ місяцем назад до 53 100.
Зростання скачувань відображається і на фінансових показниках сервісів. Так, Instacart заявляє, що в початку березня темпи зростання продажів були в 10 разів вище, ніж тижнем раніше.
Збої в роботі і брак співробітників
Однак зростаючий попит має і зворотний бік – багато сервіси не мають достатньо потужностей, щоб його задовольнити.
Під час спалаху епідемії Amazon та інші роздрібні компанії повідомляли про збої в роботі сервісів, оскільки вони користуються безпрецедентним попитом.
Amazon наймає 100 000 працівників для зміцнення своєї мережі доставки, Walmart шукає 150 000 співробітників, а Albertson відчуває нестачу в 30 000 працівників.
Kroger вже найняв 2 000 співробітників для забезпечення безперебійної роботи своїх магазинів. Instacart говорить про плани найняти 300 000 шоперів протягом найближчих трьох місяців, щоб задовольнити зростаючий попит на послуги компанії.
Найбільші британські мережі Ocado, Tesco і Sainsbury's мають власні онлайн-канали продажів, а Ocado присутній тільки в онлайн.
Протягом останніх тижнів ритейлери були перевантажені запитами на доставку онлайн. Sainbury's довелося навіть обмежити можливість новим користувачам реєструватися на сайті, а перевага в доставці віддавалася вже існуючим клієнтам і самим незахищеним категоріям населення.
Онлайн-рітейлерам довелося закривати слоти, а зараз компанії в активному пошуку співробітників для задоволення зростаючого попиту на доставку.
Супермаркети ведуть переговори з сервісами доставки, які раніше обслуговували сектор HoReCa, щоб за рахунок їх потужностей збільшити кількість фургонів і кур'єрів для доставки.